تهران- ایرنا- قائم‌مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی با تاکید بر تنوع و تکثر رشته‌های علوم انسانی و حجم بالای تولیدات علمی در این حوزه گفت: ارتقای این علوم نیازمند مشارکت همگانی موسسات علمی است.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدجواد هراتی در حاشیه بازدید از دستاوردهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه با اشاره به تولیدات چشمگیر این پژوهشگاه در محتوای علوم انسانی گفت: ضرورت مشارکت همه مراکز علمی علوم انسانی برای تحول و ارتقای علوم انسانی ضروری است و آمارها خبر از تولید انبوه در علوم انسانی را می دهد. وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تنهایی نمی تواند بار ارتقای این حوزه را به دوش بکشد.

وی اظهار داشت: علاوه بر مراکز آموزشی و پژوهشی علوم انسانی، برخی شوراهای تخصصی نظیر شورای تحول در علوم انسانی مخصوص این امر پایه‌گذاری و به عنوان مرجع بالادستی وزارت علوم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شده‌اند و باید اقدامات اصلی و نقشه راه علوم انسانی را برای اجرا در وزارت علوم ارائه کنند.

قائم مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یک حلقه واسط از یک سو منتظر اسناد بالادستی برای اجرا است و از سوی دیگر متولی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای سازماندهی و هم‌افزایی مراکز آموزشی و پژوهشی علوم انسانی است، بنابراین در حوزه اختیارات خود می تواند در امر تحول علوم انسانی فعالیت کند و تولید محتوی اصلی بر عهده مراکز علمی است.

هراتی افزود: متولیان حوزه علوم انسانی در کشور متعدد هستند و این مراکز باید با هم‌افزایی حرکت و ارتقای علوم انسانی تلاش کنند و بار بخشی از این امر به عهده مراکز غیردولتی بوده است. باید اذعان کرد فعالیت‌های قابل توجهی در عرصه علوم انسانی امروز در بخش غیردولتی انجام می شود. مراکز آموزشی و پژوهشی غیردولتی در برخی موارد از مراکز دولتی پیشی گرفته‌اند و اثرات خوبی در مجموعه علوم انسانی گذاشته‌اند.

رییس مرکز قرآنی و علوم انسانی کشور با اشاره به جایگاه وزارت علوم به عنوان نهاد سیاست‌گذار در این زمینه گفت: برخی ندانسته و غیر تخصصی در حوزه علوم انسانی ورود پیدا می‌کنند در حالی که مسائل این حوزه مقتضیات خاص خود را دارد و تصمیم اشتباه و غیرتخصصی در راه تحول مانع ایجاد می‌کند.

هراتی با حضور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، از بخش های مختلف اعم از پژوهشکده ها و مراکز و همچنین کتابخانه این مرکز پژوهشی بازدید کرد و در جریان فعالیت ها این مرکز قرار گرفت.