بجنورد-ایرنا- مدیر ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی گفت: چندقلویی‌زایی در این ایستگاه با اجرای شیوه‌های مدیریت اصولی و علمی و تغذیه درست از هشت درصد پارسال هم اکنون به ۲۲ درصد افزایش یافته است.

حمید کاظمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تولد بره های چهارقلو در ایستگاه پرورش گوسفند کردی شیروان بتازگی خبر داد و اظهار داشت: چهار قلوزایی در بین نژاد بومی بوده است که این نژاد با اجرای شیوه های مدیریت اصولی و علمی و همچنین تغذیه درست قابلیت چند قلوزایی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: انجام پروتکل های بهداشتی در زمان فصل جفت گیری از دیگر دلایل زایش چند قلوزایی در بین گله های این ایستگاه است.

کاظمیان با بیان اینکه گوسفند نژاد کردی یکی از ژن های گوسفند دنبه دار بوده که هدف اصلی پرورش آن تولید گوشت است گفت: منطقه پراکنش عمده این نژاد خراسان شمالی است که عمدتا به صورت سنتی و عشایری در مراتع پرورش می یابند.

مدیر ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان اظهار داشت: گوسفند کردی یکی از بهترین و سازگارترین گونه های نژادی برای مناطق کوهستانی به ویژه در این استان است که این نژاد به خاطر اندام درشت و همچنین استخوان بندی قوی، برای پروار بندی مناسب بوده و از بهترین نژادهای گوشتی کشور است.

وی افزود: بهره برداری صحیح از این نژاد مانند سایر نژادهای بومی مستلزم شناسایی استعدادهای تولیدی، تولید مثلی و توان توسعه آن است.

در این راستا ایستگاه اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان با هدف نگهداری، خالص سازی و اصلاح نژاد گوسفند کردی با تولید و توزیع قوچ های خالص کردی با راندمان تولیدی بالا به عنوان پشتوانه ای در جهت افزایش راندمان اقتصادی و سودآوری دامداران منطقه فعالیت می کند.

 ایستگاه اصلاح نژاد گوسفند کردی شیروان به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی مهم و سازگار با شرایط اقلیمی استان است.

این ایستگاه در سال ۱۳۶۸ در روستای حسین آباد این شهرستان، در زمینی به وسعت ۱۰ هکتار تاسیس شد که گوسفندان این مجموعه هر دو سال سه بار زایش دارند.

۵۵۰ هزار راس  هزار راس دام سبک و ۱۸ هزار راس دام سنگین در شهرستان شیروان نگهداری می شود.

خراسان شمالی با جمعیت دامی بیش از دو میلیون راس دام سبک بیش از ۳.۵ درصد جمعیت دام سبک کشور را دارد و از جمله استان های صادر کننده دام زنده به سایر استان ها است.