تهران- ایرنا- نویسنده و کارگردان سریال «آتش در گلستان» گفت: باید منصفانه به حضور و نقش زنان در جامعه توجه شود، جامعه به شدت به ساخت آثاری از مادران الگو نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پرویز شیخ‌طادی روز شنبه - ۳۰بهمن- در نشست خبری سریال آتش در گلستان شبکه پنج سیما با اشاره به آغاز روند ساخت این سریال از سال ۹۹ گفت: نگارش  فیلمنامه این سریال حدود ۶ ماه زمان برد و فیلم‌برداری نیز از خرداد ماه کلید خورد.

وی با اشاره به میراث فرهنگی که ایران از آن برخوردار است، گفت: هر جایی از این کشور بگردیم میراث تاریخی فرهنگی عیان می‌شود. ساخت این سریال سختی‌های زیادی داشت در حالی که ساخت این سریال حدود ۲۶ قسمت شد، امکان پخش به ۱۰ قسمت می‌دادند بالاخره رایزنی‌ها به پخش ۲۴ قسمت منجر شده است.

شیخ‌هادی افزود: این نگاه باید تغییر کند، باید منصفانه به حضور و نقش زنان در جامعه توجه شود، جامعه به شدت به ساخت آثاری از مادران الگو نیاز دارد.

وی درباره سختی دیگر ساخت سریال آتش در گلستان گفت: دقت برای پوشش، گریم، وضعیت ظاهری از جمله سختی‌ها و چالش ساخت این سریال بود. هنگامی که طرح  برای ساخت سریال آماده شد، مدیران دچار نگرانی شدند و نگران بودند که آیا تهیه‌کننده و کارگردان امکان توجه به ممیزی‌ها را دارند یا خیر؟

سریال تلویزیونی آتش در گلستان به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی از  شنبه ۳۰ بهمن ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

این سریال که پیش از این خداحافظ مادر نام داشت، روایتگر قصه‌ای زنانه و در عین حال حماسی در خطه غرب کشور است که در سال ۱۳۵۸ اتفاق می‌افتد و مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ در شکل‌گیری این قصه احساسی حماسی نقش موثری دارد

طاهره دباغ که به او لقب مادربزرگ انقلاب را داده‌اند، چریک مسلح و زندانی سیاسی در زمان حکومت پهلوی بود که در دوران تبعید امام خمینی (ره) در پاریس محافظ شخصی خانواده ایشان بود.

مرجان قمری، پانته‌آ سیروس، فریدون محرابی، مهران نائل، فرید قبادی، داریوش فائزی، آرزو تاج‌نیا و مهری آل‌آقا بازیگران سریال آتش در گلستان هستند.

شیخ‌طادی گفت: مسأله بعد پذیرش آقایانی است که در پروژه‌ها هستند. در بخش تولید خانم‌ها فعالیت بیشتری دارند و آقایان فکر می‌کنند به نوعی رقیب پیدا شده است و اگر مجموعه‌هایی که برای فعالیت بانوان می‌سازیم به نوعی بیشتر باشد این حس رقابت بوجود نمی‌آید.

در ادامه شیخ طادی نیز در پاسخ به سوالی درباره حمایت‌ها گفت: انجمن سینمایی انقلاب و دفاع مقدس ما را گول زدند! هرچه پول داشتیم برای آهن قراضه دادیم، حدود هفتصد، هشتصد میلیون پول آهن پاره دادیم. ماشینی دادند که نزدیک بود بازیگران با آن به دره بروند! شهرک سینمایی دفاع مقدس کاملاً ناامن است و امیدوارم برایش کاری کنند.

حامد حسینی تهیه کننده در پاسخ به اینکه سپاه چقدر به این مجموعه کمک کرد گفت: سپاه کمک چندانی نکرد ولی وقتی درباره یک قهرمان صحبت می‌کنیم نباید بگوییم کدام نهاد چقدر کمک کرد. شرایط پردازش و سریال سازی در کشور برای قهرمانان ما خیلی  سخت است.

برای ساخت آثاری از قهرمانان کشور دست از جناحی گری برداریم

وی با بیان این که فضایی وجود دارد که که قهرمانان را می‌خواهند تصاحب کنند، گفت: به عنوان قهرمان ملی به آن نگاه نمی‌کنند بلکه به عنوان قهرمان جناحی صحبت می‌کنند. قهرمانان ملی را به صورت جدی باور نداریم و فکر می‌کنیم جناحی مهمتر است. برای قهرمان کار کردن واقعاً سخت است چون بخشی از رفتار یک کاراکتر به ذائقه بخشی از جناح‌ها خوش می‌آید و به ذائقه بخشی دیگر خوش نمی‌آید. نهادها و جناح‌ها خیلی دنبال تملک هستند و گویی ما موظف هستیم فقط بخشی را که آنها می‌خواهند بسازیم.

حسینی افزود: در بحث قهرمان سازی نه تنها دامن خانم دباغ را می‌گیرد که دامن باقی قهرمانان را هم می‌گیرد. من همیشه می‌گویم جنگِ زمان تولید سریال، همانند جنگ زمان دفاع مقدس است. بعضی‌ها دوست ندارند درباره خانم دباغ فیلم و سریال ساخته شود یا نمی‌خواهند تجهیزات برسانند.

در ادامه راضیه دباغ درباره کتاب‌هایی که به زندگی مادرش پرداخته است گفت:  چهار کتاب با عنوان های «پرواز به سوی نور»، «خاطرات مرضیه حدیدچی»، «زنی از تبار الوند»، «زندگی خواهر طاهره» که بیشتر زوایای زندگی مادرم را به تحریر درآورده است اما آنچه که خیلی روی شخصیت ایشان در جامعه مانور می‌شود زندگی سیاسی اوست که البته بخش بارز زندگی اوست. با این حال اگر در آثار صرفاً نقش نظامی گری و سیاسی ایشان به جامعه نشان داده شود، شخصیت وی دور از دسترس  جوانان  امروز قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که  جوان امروز باید بداند مرضیه حدیدچی یک انسان، یک زن، یک مادر و در انتها یک شهروند است، گفت:  اگر کسی بتواند همه این ابعاد را درباره اکثریت جامعه بانوان هم برای خودش و هم برای جامعه تعریف کند می‌توان از حدیدچی ها الگو ساخت. وقتی الگویی برای ارایه به جوانان نشان ندادیم دنبال الگوهای دیگری می‌روند.

حسینی با بیان این که مسئولانی که انجام وظیفه درستی نکردند و امروز باید روی این الگوها سرمایه گذاری درستی کنند، گفت: رسانه‌ها هم باید بیش از آنچه باید احساس انجام وظیفه کنند.