شهرکرد - ایرنا - اعلام کاهش میزان بارش‌ها در استان و تداوم فعالیت تانکرهای آب‌رسانی در شهرکرد، اصلاح قیمت نان، تاکید مسوولان بر تغییر نگاه عمومی نسبت به فرزندآوری کمتر و معرفی چهار فرماندار جدید از جمله مهمترین رویدادهای خبری چهارمحال و بختیاری در آخرین هفته از بهمن ۱۴۰۰ به شمار می‌رود.

در این هفته، سرهنگ احمد سعیدی رییس سازمان بسیج عشایری برای حضور در نشست شورای فرهنگ ایثار و شهادت چهارمحال و بختیاری و گفت‌وگو با مسوولان استانی درباره برگزاری کنگره شهدای جامعه عشایری کشور به شهرکرد سفر کرد.

علی محمد قادری رییس سازمان بهزیستی نیز این هفته در سفری کوتاه به استان در نشست شورای معاونان اداره کل بهزیستی استان حضور یافت و دیداری با کارکنان این اداره داشت. قادری در این دیدارها با بیان اینکه هم‌اکنون بخش زیادی از خدمات ارائه شده به جامعه هدف، در قالب مستمری است بر تغییر این رویکرد و برنامه‌ریزی برای توانمندسازی و ایجاد اشتغال پایدار برای جامعه هدف این سازمان تاکید کرد.

همچنین در آخرین هفته از بهمن ۱۴۰۰ دوره مدیریتی چهار فرماندار در شهرستان‌های فارسان، اردل، سامان و بن به پایان رسید و غلامعلی حیدری استاندار با صدور احکامی جداگانه «سید هادی صالحی» را به عنوان سرپرست فرمانداری فارسان، «یعقوب شکوهی» را به عنوان سرپرست فرمانداری اردل، «محمدتقی گنجعلی» را به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان سامان و «رضا علی بیگی» را به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان بن منصوب کرد.

قرارگاه عملیاتی مقابله با ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری و کارگروه اطلاع‌رسانی و آموزش گام ششم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در این هفته تشکیل جلسه دادند که با توجه به روند صعودی آمار مبتلایان به کرونا و قرار گرفتن هفت شهرستان در وضعیت قرمز، تصمیماتی برای ترغیب عمومی به تزریق دز سوم واکسن اتخاذ شد و تهیه بسته مقابله با ویروس کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان مورد تاکید قرار گرفت.

نشست ستاد تنظیم بازار استان نیز در شرایطی شکل گرفت که مسوولان از تامین مُرغ مورد نیاز شب عید و ماه رمضان در استان خبر دادند. در این نشست مشکلات دامداران در خصوص خرید نهاده‌های دامی نیز بررسی شد و افزایش نظارت‌ها بر شرکت‌های حمل نهاده‌های دامی در دستور کار قرار گرفت.

از خبرهای فرهنگی این هفته در استان نیز می‌توان به برگزاری نُهمین نشست شورای فرهنگ عمومی، تاکید مسوولان بر تدوین سند میراث فرهنگی استان و اعلام ممنوعیت برگزاری مراسم اعتکاف به صورت تجمیعی در مساجد اشاره کرد.

همچنین در این هفته و همزمان با سالروز ولادت امیرالمونین (ع) مراسم خاکسپاری «حاج قربان‌علی رئیسی دهکردی» نیز برگزار شد، این خیر شهرکردی اجرای ۳۷ طرح خیری در حوزه مدرسه‌سازی، سلامت و مسکن‌سازی را از خود به یادگار گذاشت.

در حوزه ورزش استان نیز در هفته پایانی بهمن‌ماه ۱۴۰۰ برنامه‌های مختلفی به اجرا درآمد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان از انتخاب مجدد طهمورث حیدری به عنوان ریاست هیات فوتبال استان نام برد. حیدری در مجمع انتخاباتی ۲۱ رای موافق حاضران را کسب کرد و برای سومین بار عهده‌دار پرمخاطب‌ترین هیات استانی شد.

حمید کریمی مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از پیش‌بینی ۴۰۰ میلیارد اعتبار در سفر رییس‌جمهور به استان برای کمک به احداث کمپ تیم‌های ملی فوتبال در چغاخور خبر داد.

نگاه «فرزندآوری کمتر» در جامعه تغییر کند

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه رسانه‌های گروهی و فضای مجازی برای تغییر نگاه «فرزندآوری کمتر» در جامعه تلاش کنند، گفت: تبیین فرزندآوری به ‌عنوان فرهنگ اصیل و واقعی در جامعه ضروری است و اهمیت ترویج این فرهنگ به‌عنوان یک جهاد مهم باید مورد توجه مسئولان باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام مساله جمعیت را از مهم‌ترین اولویت‌های اصلی در کشور و استان بیان و تصریح کرد: نسل جوان در ایران آینده برای پیشبرد انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی می‌کند و در این راستا پیری جمعیت، تهدیدی جدی است.

وی افزود: برای اصلاح نگاه «فرزندآوری کمتر» در جامعه یک کارگروه تخصصی تشکیل‌شده، موضوع را به‌ صورت جامع بررسی و دیدگاه‌های کارشناسی را ارائه کند و مصوبات آن اجرایی شود.

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بسته‌های مقابله با ویروس کرونا را تدوین کند

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع سویه اُمیکرون ویروس کرونا گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بسته‌ها و راهکارهای کارشناسی، تخصصی و عملیاتی برای مقابله با ویروس کرونا را تدوین و ارائه کند.

محسن حسین‌میرزایی محدود کردن برگزاری انواع مراسم و اجتماع را در دوران شیوع ویروس کرونا ممنوع اعلام و تصریح کرد: در صورت لزوم، برگزاری هرگونه مراسم و اجتماع باید با نظارت، تقویت و زمان نشست در کمترین میزان ممکن باشد.

وی یادآور شد: باید نظارت بر مطب پزشکان به‌منظور ارتقاء وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک تقویت شود.

نخستین یادواره شهدای جامعه عشایری کشور در چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود

رییس سازمان بسیج عشایری کشور با بیان اینکه نخستین یادواره ۱۰ هزار شهید جامعه عشایری کشور ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال آینده در استان با حضور خانواده شهدای عشایر و مسوولان برگزار خواهد شد، گفت: این یادواره شهدا با سه رویکرد اجتماعی و فرهنگی، خدمات‌رسانی و محرومیت‌زدایی و کمک مومنانه و تقویت وحدت اقوام و مذاهب در استان برگزار می‌شود.

سرهنگ احمد سعیدی افزود: برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین کنگره ملی بزرگداشت ۱۰ هزار شهید جامعه عشایری به عنوان یک رخداد بزرگ فرهنگی، از سال ۹۸ در کشور آغاز شده است و رویکرد این کنگره فرهنگی و اجتماعی است.

چهارمحال و بختیاری همچنان با کاهش بارش‌ها روبرو است

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: بارش‌های سال آبی جاری استان در مقایسه با دوره مشابه میانگین بلندمدت با کاهش ۲ درصدی همراه بوده و ذخایر برفی استان نیز با کسری ۲۲ سانتی‌متری روبرو است.

مهران چراغپور افزود: کاهش بارش‌ها در مناطقی از استان از جمله فرخشهر، فارسان و سورشجان شدیدتر از دیگر مناطق است به نحوی که بارش‌ها در این مناطق به ترتیب ۳۱، ۱۸ و ۱۶ درصد کسری دارد.

وی با بیان اینکه بارش‌های سال آبی جاری در شهرکرد ۱۲ درصد کاهش و بروجن و کوهرنگ هر کدام ۱۰ درصد کاهش دارد، ارتفاع برف ایستگاه کوهرنگ را ۷۸ سانتی‌متر اعلام و تصریح کرد: این در حالی است که در مدت مشابه دوره بلندمدت یک متر برف در کوهرنگ ثبت شده است که نشان از کاهش ذخایر برفی استان دارد.

شهر دوستدار سالمند در چهارمحال و بختیاری معرفی شد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به انتخاب شهر فرخشهر به عنوان یکی از شهرهای بدون‌ مانع یا دسترس‌پذیر در کشور و قابلیت بهره‌برداری سالمندان از امکانات مهیا شده در این حوزه گفت: با تصمیم اعضای شورای سالمندی، این شهر به عنوان شهر دوستدار سالمند نیز معرفی شد.

شهرام مقدس با اشاره به ضرورت ارتقای فرهنگ سالمندی و آشناسازی جامعه با پدیده سالمندی و نحوه برخورد صحیح با آن تصریح کرد: با توجه به آنکه الگوهای اجرایی در شهر بدون مانع، علاوه بر بهبود فضای زندگی معلولان، قابلیت استفاده برای سالمندان را نیز داراست و یکی از مراکز روزانه نگهداری سالمندان هم در فرخشهر فعالیت دارد، این شهر به عنوان شهر دوستدار سالمند انتخاب شد.

روزانه ۲۲ تانکر به مردم شهرکرد آب‌رسانی می‌کند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری از افزایش تعداد تانکرهای آب‌رسانی سیار برای رفع تنش آبی شهر شهرکرد خبر داد و گفت: روزانه ۲۲ تانکر با آب‌رسانی سیار مخازن آب این شهر را تامین می‌کند.

احمدرضا محمدی افزود: برای رفع این تنش آبی در کوتاه‌مدت از استان‌های بوشهر، اصفهان، لرستان و کاشان و به تازگی از استان یزد و مرکزی ۲۲ تانکر ۱۰ هزار لیتری برای انتقال آب به مخازن شهرکرد تامین شده است.

وی یادآور شد: این تانکرها روزانه به اندازه پنج نوبت آب را از تصفیه‌خانه سامان و شهرهای اطراف از جمله نافچ و فرخشهر به مخازن آب شهرکرد انتقال می‌دهد تا بخشی از تنش آبی شهرکرد برطرف شود.

۹.۵ هکتار اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری رفع تصرف شد

فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به رفع تصرف این وسعت از اراضی استان از ابتدای امسال تاکنون گفت: در این مدت ۸۳۵ مورد تخلف تغییر کاربری در اراضی کشاورزی استان شناسایی و ۷۷ حکم قطعی قلع و قمع و دیوارکشی غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان اجرا شد.

سرهنگ یوسف باقری افزود: در این مدت ۲۹۵ مورد احکام تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری با تخلف تغییر کاربری غیرمجاز دیوارکشی نیز شناسایی شد.

قیمت نان در چهارمحال و بختیاری اصلاح شد

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با تصویب شورای آرد و نان استان متناسب با هزینه‌های واحدهای نانوایی قیمت نان در استان اصلاح و هر قرص نان ۱۰۰ تومان گران شد.

خالد طاهری افزود: با توجه به توافق‌نامه‌ای که با اتحادیه نانوایان استان بسته شده است افزایش قیمت نان مشروط به ارتقای کیفیت، رعایت بهداشت و رعایت وزن چانه‌ها و زمان طبخ نان است.

وی ادامه داد: در صورتیکه این سه شرط رعایت نشود قیمت نان به روال سابق بازمی‌گردد و ۱۰۰ تومان ارزان‌تر می‌شود.