بندرعباس- ایرنا- یک خیر برگزیده اهدای کتاب اهدای در هرمزگان با بیان اینکه کتاب‌های اهدایی کتابخانه‌ها تاثیر مهمی در تقویت روحیه کتابخوانی در جامعه دارد، گفت: مسوولان خیران کتاب را شناسایی کنند و در جریان اقدام های فرهنگی آنان قرار بگیرند تا با این کار از نتایج این اقدامات فرهنگی آنان مطلع شوند.

فرهاد یوسفی نسب روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: کتابخانه ها هم در بحث ترویج فرهنگ اهدای کتاب ۲ نقش اساسی دارند، یکی آنکه می‌توانند در نقش گیرنده کتاب‌های اهدایی مکانی کلیدی به حساب بیایند و دیگر اینکه می‌توانند به عنوان مراکز اهداکننده کتاب شناخته شوند.

وی در بیان چگونگی خیر و کتابخوان خیر شدن خود بیان داشت: از ابتدای کودکی به کتاب علاقه مند بودم و از سال دوم دبستان شروع به مطالعه کتاب کردم و در حال حاضر نیز مطالعه یکی از کارهای مهمی هست که روزانه به آن می‌پردازم.

این فعال کتابخوان گفت: حداقل بین ۱۵ دقیقه تا ۲ ساعت در طول شبانه روز مطالعه می‌کنم، زیرا کتاب قدرت تمرکز را بالا می‌برد، بر خلاقیت و نوآوری انسان می‌افزاید، زندگی را تغییر می‌دهد و انسان را سر شوق می‌آورد.

یوسفی نسب افزود: جرقه اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی از آن جا در من شکل گرفت که به دوستان و اطرافیان خود کتاب اهدا می‌کردم یا به آنها امانت می‌دادم ولی این کتابها گم می‌شدند و به من برگردانده نمی‌شد از همین جا بود که به این مسأله فکر کردم که کتاب را به کسانی اهدا کنم که قدر و منزلت آن را دریابند و آن را مطالعه نمایند و چه مکانی بهتر از کتابخانه که مأمن و پناهگاه افراد کتابخوان واقعی است.

سالانه بیش از پنج هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا می‌کنم

این خیر برگزیده اهدای کتاب تصریح کرد: از سال ۱۳۸۳ کار اهدای کتاب را شروع کردم و در سال ۱۳۸۶، بیش از ۵۰۰ جلد از منابع کتابخانه شخصی خود را به اداره بازنشستگی شرکت نفت اهدا کردم و همین امر بهانه‌ای برای افتتاح کتابخانه در این اداره شد تا افراد بازنشسته بتوانند با مراجعه به این کتابخانه، اوقات فراغت خود را غنی کنند و از مطالعه کتاب بهره ببرند.

وی با بیان این جمله که؛ سالانه بیش از پنج هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا می‌کنم، افزود: در راستای دسترسی بهتر همه افراد جامعه به کتاب، علاوه بر کتابخانه‌های عمومی مرکز شهر به شهرها و روستاهایی که از مرکز استان فاصله دارند نیز کتاب اهدا نموده‌ام؛ چرا که بنی آدم اعضای یکدیگرند و باید به شکرانه برخورداری از زندگی و سلامتی، رفاه و لذت مطالعه را به همه افراد جامعه به خصوص روستاهای دور دست نیز اهدا کنم.

یوسفی نسب افزود: از یک سو با توجه به شراط فعلی کشور، امکان دارد بسیاری از افراد خواهان خرید کتاب به صورت خودجوش نباشند و این کالا را در سبد خرید خود نگنجانند؛ در این صورت کتاب های اهدایی کتابخانه ها تاثیر مهمی در تقویت روحیه کتابخوانی در جامعه خواهد داشت.

وی گفت: بسیاری از افراد دارای کتاب‌های مازاد بر احتیاجشان هستند، نه آنکه کتاب های از رده خارج شده داشته باشند بلکه کتاب هایی دارند که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ در این شرایط می‌توانند در یک فعالیت فرهنگی آنها را در اختیار مردم قرار دهند.

پدر و مادر خود در حضور فرزندان مطالعه کنند

این فعال فرهنگی در هرمزگان ادامه داد: کتاب هدیه گرفتن بسیار شیرین است و شیرین تر از آن هدیه دادن کتاب است از این رو اهدای کتاب نیز می‌تواند گامی رو به آینده برای ترویج این اندیشه‌ها باشد.

یوسفی نسب در خصوص اثرگذاری والدین در کتابخوان شدن کودکان نیز بیان کرد: مهم‌ترین مساله در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و جلب فرزندان‌این است که پدر و مادر خود در حضور فرزندان مطالعه کنند و این کار اگر مستمر باشد باعث علاقه‌مندی، تشویق و انگیزش فرزندان به کتاب و مطالعه می‌شود.

وی اظهاردکرد: اگر پدر و مادر عادت به مطالعه داشته باشند و بخشی از فعالیت های روزانه خود را به خواندن و مطالعه اختصاص دهند، کودک و نوجوانی که زندگی کردن را با آن ها به تجربه نشسته، این مهم را خیلی زود می‌پذیرد، با آن انس و الفت یافته و به کار می گیرد و از همه مهم‌تر با کتاب آشنا شده و می‌آموزد که مطالعه را در زندگی خود جز امور ضروری احساس کند.

این خیر فرهنگی اضافه کرد: خوشحالم که فرزندانی کتابخوان پرورش داده‌ام که کتاب، همدم و یاور همیشگی آنهاست و در مسابقات فرهنگی حائز رتبه‌های برتر شده‌اند که به مدد مطالعه و اهل کتاب بودن آنهاست.

یوسفی نسب با دعوت از عموم مردم و اقشار مختلف جامعه گفت: همه کتابخوان‌ها کتاب‌هایی را که خوانده‌اند و از آن مطالبی یادگرفته‌اند را برای اشاعه این حس خوب و به اشتراک گذاری آن برای اهدا به کتابخانه‌ها اقدام کنند تا سایر مردم نیز از این لذت و حس خوب بهره‌مند شوند.