اکبر نبوی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و با تاکید بر دستاوردهای چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: باید به این نکته آگاه باشیم که جشنواره فیلم فجر پس از ۴۰ دوره که از برگزاری آن میگذرد به یک ساختار و سامان رسیده است؛ ساختاری که کاملاً قابلتأمل و قابلمطالعه است.
این منتقد سینما ادامه داد: درنتیجه وقتی در مورد یک ساختار صحبت میکنیم باید به همه ابعاد آن باهم توجه داشتهباشیم.
وی افزود: آنچه امسال و در چهلمین جشنواره فیلم فجر روی داد و به این ساختار کمک کرد که رویکرد متعالیتری داشته باشد، بخش فرهنگی بود که دبیر محترم این جشنواره آقای نقاش زاده راهاندازی کردهاند یا به عبارتی باید بگوییم که بخش فرهنگی جشنواره فیلم فجر را احیا کردند؛ چون در دورههای اول جشنواره بخش فرهنگی در معنای درست کلمه جزو هویت برگزاری جشنواره بود.
بخش فرهنگی پیش از این شاید به این شکل نبود اما به شکلهای دیگر جزو ماهیت و ذات برگزاری جشنواره بود که باگذشت زمان به دلایلی دستخوش تغییرات و بهمرور حذف شد
نبوی اظهار داشت: خوشبختانه در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با نگاه فرهنگی و آکادمیکی که دکتر نقاش زاده داشت، این بخش فرهنگی به جشنواره اضافه شد و جشنواره از محل نمایش صرف فیلمها خارج شد و به محلی که محل تعاطی افکار و اندیشهها بود بدل شد.
این منتقد باسابقه سینما با اشاره به اهمیت احیای بخش فرهنگی در جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: بخش فرهنگی جشنواره فیلم فجر زمانی بخشی مهم در جشنواره بود و در جریان جلسات نقد و بررسی نقش با اهمیت و غیرقابل انکاری را بر عهده داشت.
وی افزود: دوستانی که همسنوسال من هستند، میدانند که پیشتر و از زمانی که مکانی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر برای متصدیان جشنواره، فعالان حوزه رسانهای یا منتقدان و نویسندگان سینمایی در نظر گرفته شد (که اوایل سینما شهر قصه بود) قصد صرفاً این نبود که فیلمی را ببینیم و عوامل فیلم بیاید صحبت کنند و بعضا سؤالات پیشپاافتاده مطرح شود، بلکه جلسات نقد و بررسی جدی و جلسات گپ و گفت های فرهنگی در خلال جشنواره فیلم فجر جریان بود.
سردبیر نشریه روزانه سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر تصریح کرد: حتی از آن مهمتر حاشیههای این جلسات بود که بسیار پرکار و پربار برگزار میشد و حتی خروجی آن تنشهای مثبت بود و دیالوگهای جدی که میان منتقدان سینمایی که در این محل حضور داشتند، در میگرفت. در حقیقت این گپ و گفت ها صرفاً در مورد فیلم نبود بلکه در مورد سینما و مسائل جدیتر بود.
وی تاکید کرد: به نظر میرسد با اقدامی که امسال صورت گرفت جشنواره فیلم فجر در راستای بازگشت به ماهیت فرهنگی سابق خود قدمی بسیار بزرگ برداشت و بخشی از سنتهای شایسته فرهنگی را احیا کرد و از این زاویه چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر یک نگاه جدی به سینما و قابلیت دفاع دارد.
نبوی که سابقه داوری و حضور در کمیته انتخاب جشنواره فجر را در چند دوره پشت سر گذاشته، با اشاره به نقش اجرایی خود در چهلمین جشنواره فیلم فجر یادآوری کرد: فیلمهای بخش مسابقه امسال را ندیدم چراکه درگیر برگزاری قسمتی از بخش فرهنگی این دوره (مسئول بخش قابهای ماندگار) بودم؛ امیدوارم تعریف من از این بخش فرهنگی باعث سوءتفاهم نشود که چون خودم در آن فعال بودم از آن دفاع میکنم درصورتیکه خدا گواه است که اگر این سمت را نداشتم هم باز از آن دفاع میکردم چراکه معتقدم کار درستی است.