بجنورد-ایرنا- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: روستاییان برای دور کردن وحوش زیان‌رسان به مزارع و دام های خود «میرشکار» انتخاب کنند تا از وارد شدن صدمه به وحوش جلوگیری شود.

حبیب لشکری روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اخیرا گزارش هایی از نگرانی روستاییان استان از پرسه گرگ ها در اطراف مناطق مسکونی به دست رسیده است که در این زمینه انتظار می رود این اهالی فردی را به عنوان میرشکار انتخاب کنند تا حیوان زیانی به دام نرساند.

وی افزود: گزارش از پرسه گرگ ها از روستاهای شهرستان مرزی راز و جرگلان و نیز بجنورد به دست رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: میرشکارها با تایید دهیار و شورای روستا انتخاب می شوند و تکلیف آنان، صیانت و حفاظت از جان حیوان وحشی و دور کردن آن از منطقه است.  

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: میرشکار باید سلاح ساچمه زنی دارای مجوز داشته باشد و البته هیچ تخلف زیست محیطی نداشته باشد.  

وی درباره جبران خسارت های ناشی از حمله وحوش به دام خاطرنشان کرد: بخشی از خسارت های حمله گرگ، پلنگ و سایر وحوش جبران می شود، اعتبار مورد نیاز برای جبران بخشی از خراب کاری های وحوش از محل قانون صدور مجوز شکار تامین می شود. 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به اینکه صندوق بیمه بانک کشاورزی بخشی از خسارت های وحوش را جبران می کنند گفت: از کشاورزان و دامداران انتظار می رود نسبت به بیمه دام و سایر محصولات خود اقدام کنند. 

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد و قطب دامداری کشور محسوب می شود. 

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.