به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش و ایرنا، اصغر باقرزاده روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت سی و دومین سالگرد تأسیس کانون های فرهنگی تربیتی افزود: تربیت یعنی رشد، تعالی و شکوفایی فرد در همه ابعاد و ساحت های تربیتی که به عواملی نیاز دارد تا فرزند خود بتواند رشد مناسبی داشته باشد.
وی افزود: باید کمک شود تا رویش فرد به واسطه عواملی مانند محیط و مربی تربیتی تجلی یابد. یک کلاس درس محیط تربیتی برای ساحت های آموزشی و تربیتی است، همچنین کانون های تربیتی هم محل تربیت برای ساحت های مهمی مانند مشارکت جویی و مهارت های تربیتی محسوب می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کانون های تربیتی باید محیط خوبی برای تربیت فراهم کند، خاطرنشان کرد: نکات مورد تاکید آموزش و پرورش مربوط به عوامل مهمتر تربیتی است، مربی کاربلد فهمیم و با انگیزه عامل مهمی است که باید به توانمندسازی او کمک شود.
باقرزاده ادامه داد: به منظور افزایش تعداد مربیان کاربلد از ورودی های جدید دانشگاه های تربیت معلم و فرهنگیان بهره مند می شویم. این مربیان جدید باید با مربیان پیشکسوت قبلی همراهی کنند تا به این واسطه هم اندیشی بدست آید.
وی عنوان کرد: وزیر آموزش و پرورش بر باز بودن مدارس تاکید دارد. مدارس باز هستند، اما این که دانش آموز در مدرسه شرکت کند، تابع شرایط و قوانین بهداشتی استان و منطقه است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: همچنین مراکز تربیتی و فرهنگی و اردویی باید باز باشند، اما شرایط استفاده از آنها تابع شرایط استان و زندگی افراد است. حتی اگر یک دانش آموز هم بتواند وقت خود را صرف کارهای خیر تربیتی کند، بسیار مناسب است.
باقرزاده یادآور شد: باید تلاش شود فعالیت های کانون های تربیتی با برنامه های آموزشی تلاقی نداشته باشد تا اوقات فراغت دانش آموزان را در برگیرد.
وی افزود: داستان، قصه گویی و قصه نویسی باید همواره مورد توجه باشد، اما باید برخی از فعالیت ها متناسب با انگیزه دانش آموزان انجام شود و برنامه های دانش آموزان ترکیبی از مسائل سنتی و روز باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: دانش، هنر و مسائل تربیتی با انتشار تقویت می شود. بنابراین از هر زمینه ای برای همکاری، استفاده خواهد شد.
باقرزاده یادآور شد: همچنین از ظرفیت دانش آموزان کانون می توان برای آموزش و تدریس سایر دانش آموزان استفاده کرد. باید یک گزارش مدرسه ای از میزان آشنایی دانش آموزان با کانون و تشکل ها تهیه شود و پس از گزارش توصیفی، تبلیغات مناسب برای معرفی بیشتر این مکان های تربیتی به دانش اموزان صورت گیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برای پرهیز از اداری کردن مربیان و تداوم فعالیت غیر اداری آنها برنامه ریزی صورت گرفته است.
باقرزاده ادامه داد: از ظرفیت اولیا نیز باید در موارد تربیتی فرزندان بهره مند شد. اولیا می توانند با کانون ها ارتباط برقرار کنند و دانش آموزان را به بهره مندی از ظرفیت کانون ها تشویق کنند.
مراسم گرامیداشت سی و دومین سالگرد تأسیس کانون های فرهنگی تربیتی برگزار شد و در این برنامه از فعالان کانون های تربیتی و فرهنگی تجلیل شد.
به گزارش ایرنا، کانون فرهنگی تربیتی زیرمجموعه و مکمل فعالیت های پرورشی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است. این مراکز برای اجرای برنامهها و فعالیتهای فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی، اجتماعی، علمی و مهارتی در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای نوجوانان دانش آموز به ویژه دورههای متوسطه اول و دوم در سراسر کشور تشکیل میشود. هدف این مراکز تقویت هویت فرهنگی، دینی و ملی و غنی کردن اوقات فراغت است که در قالب برنامههای اردویی، کارگاههای آموزشی، انجمنها، جشنوارهها و… به صورت فوق برنامه فعالیت میکند.
این کانون ها براساس مصوبه پانصد و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش ۳۰ بهمن ۱۳۶۸ تأسیس شد. روز ۳۰ بهمن ماه به عنوان روز گرامیداشت کانونها و هفته اول اسفند به نام هفته کانونهای فرهنگی تربیتی در تقویم اجرایی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نامگذاری شده است.