تهران- ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان داخلی برای حفاظت از محیط زیست محصولی طراحی کرد که در پمپ‌بنزین‌ها نصب می‌شود و بخارات بنزین را بازیافت می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم وآموزش ایرنا، مهرداد نوابی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درمورد دستگاه بازیافت بخارات بنزین گفت: نبود این دستگاه در پمپ‌بنزین‌ها باعث ایجاد صدمات زیست‌محیطی و ایجاد بیماری برای کارکنان در جایگاه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از بنزین در هنگام حمل و تخلیه در جایگاه‌های سوخت و همچنین در هنگام انبار تبخیر می‌شود که این مساله ضمن هدر رفت بنزین باعث وارد شدن زیان مالی به جایگاه‌ داران می‌شود.

این فناور تصریح کرد: دستگاه بازیافت بخارات بنزین که در ایستگاه‌های سوخت‌رسانی نصب می‌شود، می‌تواند این مشکل را مرتفع کند و همچنین علاوه بر جلوگیری از هدر رفت منابع کشور در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز مؤثر باشد.

نوابی ادامه داد: درواقع این محصول یک سیستم تبریدی(جذبی) است که در دماهای خیلی پایین میعان انجام می‌دهد و بخارات را به بنزین تبدیل می‌کند و نبود آن باعث صدمات زیست‌محیطی و ایجاد بیماری می‌شود.

وی افزود: دستگاه بازیافت بخارات با توجه علم روز بومی‌سازی و بهینه شده و نسبت به نمونه‌های خارجی خود قیمت پایین‌تری دارد و توانسته صرفه‌جویی بالایی به همراه داشته باشد، همچنین در ساخت آن شرایط آب و هوایی کشور موردتوجه قرار گرفته است،

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان یادآور شد: شرکت پالایش نفت ایران تصمیم گرفته این دستگاه را در همه جایگاه سوخت‌رسانی قرار دهد و هر پمپ‌بنزین احداثی ملزم است از این دستگاه استفاده کند تا از صدمات زیست‌محیطی جلوگیری شود.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نوابی همچنین گفت: کاهش آلودگی هوا، جلوگیری از هدر رفتن انرژی و بازگشت بخارات بنزین به چرخه مصرف و کاهش ریسک خطر انفجار و آتش‌سوزی از ویژگی‌های این محصول است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری وام‌هایی به مشتریان برای خرید این محصول دانش بنیان یا خود شرکت می‌دهد که کمک شایانی به توسعه و پیشرفت این فناوری در کشور می‌کند.