کاشان - ایرنا - جریان‌های معارض و مخالف همواره در حال دشمنی با هر جامعه‌ هدف‌دار و حق‌طلب هستند و با توجه به مواجهه تمامی جامعه‌های رو به‌ تعالی و تکامل با تهدید و خرابکاری، تبیین بسیاری از حقایق، راهکار نرم و مناسبی است که دشمنان را در رسیدن به هدف‌های شوم خود ناکام می‌گذارد.

به گزارش ایرنا، با گذشت ۴۳ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اثرگذاری بر افکار عمومی و فریب ملت ایران با اتخاذ شیوه‌های مختلف، یکی از برنامه‌های مهم دشمنان برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی است و جهاد تبیبن، خنثی‌کننده‌ این توطئه‌ و حرکت دشمن محسوب می‌شود.

قرار گرفتن جهاد در کنار تبیین به معنای یک تلاش مستمر و پرانگیزه، برای بیان حقایق و آرمان‌های بزرگ انقلاب به منظور ایجاد تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

جهاد تبیین می‌تواند افکار صحیح را در جامعه منتشر کند و پاسخ واقعی به مشکل‌ها و ابهام‌آفرینی‌ها در فضای مجازی و جامعه ارایه کند و در این زمینه جهاد به معنای واقعی صورت گیرد.

جهاد تبیین، دفاع از دستاوردهای انقلاب است

امام جمعه اردستان گفت: جهاد کوشش و تلاش صادقانه و مجدانه در راه خداست و جهاد تبیین دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام حسن دهشیری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جهاد در راه خدا به شیوه‌های مختلف از جمله جهاد با جان، مال و زبان است که در کلام معصومان(ع) به ویژه حضرت علی(ع) آمده که در واقع خود جهاد تبیین است که با زبان منتشر می‌شود.

وی تصریح کرد: فعالیت دستگاه‌های مختلف و برنامه‌هایی که برای روشنگری و فرهنگ‌سازی تهیه می‌شود یک نوع جهاد تبیین است.

امام جمعه اردستان با بیان اینکه نخستین فرد مجری جهاد تبیین پیامبر اسلام(ص) بود، خاطر نشان کرد: روحانیان و سخنرانان در برهه کنونی بیش از پیش وظیفه تبیین را به شکل‌های مختلف بر عهده دارد و امروز افراد دارای منبر و جایگاه سخنرانی باید از آن استفاده کنند و از این طریق در مقابل دشمن که واقعیت‌های انقلاب را به طور موذیانه و وارونه زیر سووال می‌برد ایستادگی کرد.

وی ادامه داد: جهاد تبیین را بایدبه فرهنگ عمومی تبدیل کردو دستگاه ها با همکاری و هم افزایی کار فرهنگی که خود جهاد تبیین است را گسترش دهند.

حجت‌الاسلام دهشیری اضافه کرد: نباید انتظار داشت امامان جمعه و گروه خاصی در این باره تلاش کنند، بلکه همه دستگاه ها، قشرها، صنف ها، دانشگاه ها،آموزش و پرورش و گروه های مختلف باید به این شیوه روی بیاورند و سیاه‌نمایی دشمنان را خنثی کنند.

جهاد تبیین منحصر به یک دستگاه یا شخص خاصی نیست 

فرماندار اردستان نیز با بیان اینکه جهاد تبیین منحصر به یک دستگاه و شخص خاصی نیست و همه باید به آن بپردازند، گفت: دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی باید بیشتر به این موضوع توجه داشته باشند.

حمیدرضا تاملی با بیان اینکه در شرایط کنونی جامعه نیاز جدی و اساسی پرداختن به مقوله فرهنگی دارد، تصریح کرد: مهمترین سلاح و ابزاری که در تحقق هدف‌های پیشرفت در حوزه‌های مختلف کمک می‌کند افزایش فرهنگ جامعه است.

وی ادامه داد: موضوع جهاد تبیین را باید در بخش‌‍‌های مختلف از جمله در اصول اخلاقی، روش‌شناسی، مهارتی و نحوه اجرا مورد بررسی قرار داد.

فرماندار اردستان خاطر نشان کرد: همه باید تلاش کنیم مسیر و راهی را که رهبر معظم انقلاب اسلامی ترسیم می‌کنند ادامه داده و به آن بپردازیم.

جهاد تبیبن باید همه نسل ها را شامل شود

امام جمعه مهاباد اردستان گفت: باید گسست بین نسل نخست انقلاب و زمان حاضر را با جهاد تبیین رفع کرد و تحقق این مهم در گرو تلاش همه بخش‌ها افراد است.

حجت‌الاسلام احسان‌الله برزگرپیشه افزود: نباید اجازه داد نسل دهه ۷۰ از جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی بی‌اطلاع باشد و در این ارتباط دانش‌آموزان و دانشجویان که اثرگذارترین افراد جامعه و آینده ساز کشور هستند باید تاریخ انقلاب را بدانند.

وی با بیان اینکه امروز عده‌ای تلاش دارند چهره منحوس پهلوی را تطهیر کنند، تاکید کرد: اگر قشر جوان در جریان هدف مردم از انقلاب قرار بگیرند بسیاری از شبهه‌ها از ذهن آنان پاک خواهد شد.

امام جمعه مهاباد با اشاره به اینکه جهاد تبیین را باید از مدرسه‌ها شروع کرد، اظهار داشت: مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها با حضور روحانیان می‌توانند در شفاف‌سازی چهره انقلاب و هدایت جوانان و نوجوانان اثرگذار باشند.

نقش حساس و اثرگذار فضای مجازی در جهاد تبیین 

همچنین فرمانده ناحیه مقاومت بسیج اردستان گفت: جهاد تبیین که مورد توجه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است باید از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها تبیین و منتشر شود.

سرهنگ مهدی ابراهیمی افزود: دشمن ضربه‌های خود را از طریق فضای مجازی به انقلاب وارد می‌کند و انتظار می‌رد دستگاه‌ها به این موضوع توجه داشته باشند و واکنش نشان دهند.

وی با بیان اینکه صاحبان رسانه نیز باید در این زمینه توجه کافی داشته باشند، ادامه داد: رسانه‌ها از انتشار خبرهایی که ناامیدی به جامعه تزریق می‌کند خودداری کنند و به وسیله جهاد تبیبن دستاوردهای انقلاب را انتشار دهند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج اردستان با اشاره به اقدام‌های مطلوب شهرداری ها، بخشداری ها، دهیاری‌ها و دستگاه های فرهنگی این شهرستان در دهه مبارک فجر گفت: با هماهنگی و همکاری این دستگاه‌ها، اقدام فرهنگی و اجتماعی خوبی در شهرستان صورت گرفت که از تلاش همه آن‌ها قدردانی می شود.

جهاد تبیین منحصر به موضوع سیاسی نیست 

رییس حوزه علمیه شهید مدرس اردستان نیز گفت: موضوع جهاد تبیین منحصر به موضوع سیاسی نیست و در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و اقتصادی نیز باید مورد توجه باشد.

حجت‌الاسلام‌منصور صابری افزود: جهاد تبیین نباید در حد یک شعار باقی بماند، بلکه باید موضوع بیانیه گام دوم انقلاب که مورد تاکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است در آن تبیین شود.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۳ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.