تهران- ایرنا- برخی منابع خبری فرانسه پیش‌بینی می کنند که با توجه به مسائل بین‌المللی به ویژه تنش‌های اوکراین، امانول مکرون تا واپسین روزهای مهلت قانونی اعلام نامزدی، دست نگه دارد؛ مساله‌ای که می‌تواند هم‌زمان به نفع یا ضرر او در انتخابات تمام شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مکرون نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که فعلا همه نظرسنجی‌ها او را پیروز نهایی انتخابات نشان می‌دهند، در روزهای اخیر تلاش دارد تا با ایفای نقشی پررنگ در مساله اوکراین، نقش میانجی اروپایی در تنش شرق و غرب را ایفا کند. اما این فعالیت و آنچه از سوی برخی از رسانه‌ها «اولویت مساله  بین‌المللی» خوانده می‌شود، اعلام رسمی نامزدی او را باز هم عقب می‌اندازد.

مکرون در تازه‌ترین اقدام در مساله اوکراین، دیروز (یکشنبه) با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تلفنی گفت‌گو کرد. کاخ الیزه در مورد نتیجه این مکالمه خبر داد: رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد برگزاری یک نشست بین بایدن و پوتین و سپس (یک نشست) با طرف های مربوط برای گفت وگو در مورد امنیت و ثبات در اروپا را ارائه کرد.

روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» امروز در گزارشی با عنوان «اولویت بین المللی می تواند اعلام نامزدی مکرون را به تعویق بیاندازد»، نوشت: مکرون با افزایش رایزنی ها در مورد اوکراین ممکن است موضوع اعلام رسمی نامزدی خود را تا حد امکان به مهلت تعیین شده توسط شورای قانون اساسی در ۴ مارس (۱۳ اسفند) به تعویق بیندازد، مساله‌ای که بسیاری از رقبای او را نگران می کند.

رایزنی های مکرون در روزهای یکشنبه و دوشنبه با همتایان اوکراینی، روس و آمریکایی در بحبوحه تنش در روابط مسکو- کی یف در حالی صورت گرفت که فضای سیاسی حاکم بر فرانسه کاملا انتخاباتی است. در روزهای گذشته «اریک زمور» نامزد راست افراطی یک نشست تبلیغاتی برگزار کرد و رسانه های فرانسه از حمایت یک مقام رسمی مجمع الجزایر (پلی‌نزی) از وی خبر دادند.

نمایشگاه کشاورزی پاریس نیز شنبه آینده افتتاح می شود. این رویداد به طور سنتی محل اظهارنظرهای چهره‌های سیاسی فرانسه است که این بار با توجه به قرار گرفتن این کشور در آستانه انتخابات اهمیتی مضاعف یافته است. این رویداد می توانست فرصت خوبی برای اعلام نامزدی مکرون در انتخابات باشد.

به گزارش لو فیگارو، اطرافیان مکرون اعلام می کنند که وی معتقد به اعلام نامزدی در «لحظه آخر» است. وی یادآوری کرده که عملکردش «تعیین کننده» و «چالش های فعلی بسیار زیاد» است.

به نظر می‌رسد مساله اوکراین همانقدر که می تواند با حل و فصل دیپلماتیک برگ برنده مکرون در انتخابات باشد به همان اندازه هم سرگرم شدن به رایزنی های بین المللی و باز ماندن از فضای انتخاباتی داخلی و نیز تعلل در اعلام رسمی نامزدی و کلافه کردن مردم و رقبا می‌تواند تهدیدی برای پیروزی او در انتخابات پیش رو باشد.

مکرون ۱۰ روز پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه «اوئست فرانس» اعلام رسمی نامزدی خود را به «زمان مقتضی» موکول کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید آیا این اعلام رسمی در ماه مارس (اسفند/فروردین) صورت خواهد گرفت، خندید و گفت: هیچ چیز در این باره نمی گویم.

«ژوردان باردلا» رئیس پارلمان فرانسه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ب اف ام» فرانسه گفته بود: انتظار دارم که مکرون دست از پنهان‌کاری بکشد و نامزدی خود را اعلام کند مخصوصا که او ژاندارم دنیا نیست.

با این حال به نظر می رسد که رایزنی های بین المللی مکرون به ثمر رسیده باشد؛ تازه ترین نظرسنجی که روز یکشنبه در روزنامه «ژورنال دو دیمانش» منتشر شد نشان می دهد که محبوبیت رئیس جمهوری فرانسه در یک ماه دو پله افزایش داشته و به ۳۹ درصد رسیده است.

شورای قانون اساسی فرانسه ساعت ۱۸ روز ۴ مارس (۱۳ اسفند) را مهلت نهایی اعلام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با اعلام رسمی و ارائه گواهی حمایت ۵۰۰ نماینده منتخب، تعیین کرده است.

مردم فرانسه در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبهشت) برای انتخاب رئیس جمهوری برای یک دوره پنجساله به پای صندوق‌های رای می‌روند. این انتخابات که با رای مستقیم مردم صورت می گیرد معمولا به دلیل تعدد نامزدهایی که احزاب مختلف را نمایندگی می کنند در دو مرحله انجام می‌شود.  

آخرین نظرسنجی ها نشان داد که مکرون رئیس جمهوری فعلی فرانسه، با فاصله قابل توجه با رقیبان در جایگاه نخست قرار دارد. وی در این نظرسنجی جایگاه خود را بهبود داده و به رای موافق ۲۴ درصدی رسیده است.

همانند نظرسنجی‌های گذشته، سه جایگاه بعدی در اختیار سه نامزد از سه حزب دست راستی است؛ «مارین لو پن» از حزب «مجمع ملی» با ۱۷.۵ درصد رای موافق، «اریک زمور» از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» با ۱۴.۵ درصد و «والری پکرس» از حزب «جمهوری خواه» با ۱۳.۵ درصد. تفاوت قابل توجه این نظرسنجی بهبود جایگاه زمور در افکار عمومی است که با مواضع تند، اندیشه‌های افراطی اسلام هراسانه و رویکرد مهاجرستیزانه شناخته می‌شود.

بر پایه این نظرسنجی که توسط موسسه «ب. و. آ.» و به سفارش مطبوعات فرانسه صورت گرفته است، پیش‌بینی می‌شود در دور دوم انتخابات مکرون در صورت رویارویی با نامزدهای احزاب دست راستی برنده خواهد شد. مکرون در صورت رقابت با لو پن ۵۶ بر ۴۴ درصد، در برابر پکرس با نتیجه ۵۶ بر ۴۴ درصد و در برابر اریک زمور ۶۳ درصد بر ۳۷ درصد به پیروزی خواهد رسید.