قم - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: همه برنامه‌ها، فعالیت‌ها و سیاستگذاری‌های کلان کشور بویژه در حوزه‌هایی که با زندگی روزمره مردم سروکار دارد، باید باید پیش روانه، امید بخش و آینده سازانه مبتنی بر آینده پژوهی باشد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، عطاء الله رفیعی آتانی در شورای هماهنگی امور پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: برای توسعه و پیشرفت کشور باید به پرسش های بنیادینی در عرصه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی براساس مبانی دینی و آموزه های اسلامی پاسخ دهیم و این پاسخ ها به عنوان راهکار جهت سیاستگذاری و قانونگذاری در اختیار نهاد حکمرانی قرار گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز  پرسش های مهمی پیرامون "نسبت پیشرفت و عدالت بویژه در نظام توزیع منابع"، "میزان مداخله دولت در اقتصاد "، "بده بستان میان اقتصاد و فرهنگ"، " مبانی و شاخصه های برنامه هفتم توسعه"، " ملاک های اسلامی بودن جامعه"، " میزان دخالت دولت در ابعاد زندگی مردم"، " سنجش میزان وظیفه دولت در اجرای احکام شرعی"، " میزان حقوق و مالکیت عمومی و مرز آن با زندگی خصوصی"، "مبانی و حدود وظایف فراملی دولت جمهوری اسلامی"، "مساله زنان"، اقتصاد وقف"  پیش روی ما قرار دارد.
وی ادامه داد: ما در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، دنبال پاسخگویی به آنها بر اساس مبانی دینی و فقه اسلامی هستیم. 
وی با بیان اینکه امروز شرایط متفاوت و پرسش ها نیز متنوع و حتی پیچیده تر شده است، گفت: ما دنبال پیشرفت کشور هستیم ولی این پیشرفت با عدالت چه نسبتی باید داشته باشد؟ چرا کشور پیشرفت می کند ولی این پیشرفت عادلانه نیست؟ما به عنوان مراکز تحقیقاتی چه تبیینی از این وضعیت داریم؟.
وی بیان داشت: در زمان تخصیص بودجه، باید نظریه عدالت داشته باشیم تا به ما بگوید که این بودجه را با چه ملاکی تخصیص دهیم، در حال حاضر معلوم نیست ملاک پرداخت یارانه چیست، باید ملاک های روشن دینی برای پاسخ به سوالات داشته باشیم.
وی یکی از مهمترین کارهای پیش روی دولت و مجلس شورای اسلامی را برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: این برنامه، پنج سال پیش روی کشور را ریل گذاری می کند، با توجه به اینکه این برنامه باید فرهنگ محور باشد، نیاز است با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه، با مشاوره هایی به دولت و مجلس، اصول برنامه هفتم را تبیین نماییم.
رفیعی آتانی از برگزاری همایش ملی ابعاد برنامه هفتم توسعه از طرف مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: باید از منظر اسلامی، گفتمانی و نگاه فرهنگی با کمک حوزه های علمیه، تکلیف برنامه هفتم توسعه به صورت بنیادین روشن شود.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: در جریان برنامه توسعه، نمی دانیم با چه شاخصه هایی باید پیشرفت کشور را اندازه گیری کنیم، اگر کشور ما عقب افتاده و یا رو به جلو است، باید آن را با شاخص ها و ملاک هایی ارزیابی کنیم، باید متد و مدلی برای پاسخ به این پرسش ها داشته باشیم.
وی گفت: باید در مسائل و موضوعات کلان کشور اعم از اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و توسعه شهری و روستایی، راهبرد داشته باشیم.
قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس بیان داشت: سوال اساسی دیگر این است که دولت چه اندازه باید در ابعاد زندگی مردم دخالت کند؟ وظیفه دولت در اجرای احکام شرعی چیست؟ مثلا تحقق ظواهر شرعی در جامعه تا چه اندازه بر عهده دولت است؟
وی با طرح پرسشی دیگر گفت: باید در تحقیقات و پژوهش های خود پاسخ دهیم که میزان حقوق و مالکیت عمومی و مرز آن با زندگی خصوصی کدام است؟ مثلا این سوال مطرح است که نمای بیرونی ساختمان ها یا همان ظاهر منازل، برای شخص است یا عموم، و آیا شهرداری می تواند در ظاهر آنها برای زیبایی شهر، مداخله حکمرانانه داشته باشد؟ ملاک دینی این کار چیست؟
وی همچنین با اشاره به اینکه امروز شبهاتی در مورد حدود و ثغور حضور فراملی جمهوری اسلامی وجود دارد و گاهی به صورت سخیف نیز اظهار نظر می شود، گفت: ما استدلال های محکم و منطقی برای این حضور داریم.
رفیعی آتانی ادامه داد: دولت اکنون نقش فراملی ایفا می کند ما برای این کار باید استدلال های قوی و پاسخ های محکم داشته باشیم و اقناع نظری صورت بگیرد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین با بیان اینکه مسائلی مانند حقوق زنان همچنان مساله است، گفت: در این موضوع نیز سوالاتی مطرح است که باید به صورت دقیق و هوشمندانه به آنها پاسخ دهیم.
وی گفت:  ما به عنوان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید به سوالاتی پاسخ دهیم که قانونگذاری در کشور مبتنی بر آن باشد.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین گفت: یک سیاست یا قانون می تواند زندگی اجتماعی  را عادلانه  کند، بنابر این برای هر تصمیمی، باید شاخص های اندازی گیری عدالت و پیشرفت داشته باشیم.
رفیعی آتانی با بیان اینکه از طریق مطالعات بنیادین، باید وضعیت کشور را ارزیابی دینی کنیم، گفت: اگر ما به عنوان متولیان دینی به چالش ها و کاستی ها بپردازیم بهتر از آن است که افراد مغرض با سیاه نمایی، این کار را انجام دهند، اکنون خود ما فرصت ارزیابی و نظارت داریم./