کاشان - ایرنا - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان از خرید دو برابری دارو در این شهرستان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: گردش مالی خرید دارو از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۵ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش ایرنا، محسن تقی‌زاده دوشنبه در نشستی با خبرنگاران که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، افزود: ۲۵ میلیارد تومان این رقم مربوط به خرید داروهای کرونایی است.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ مجموع کل گردش مالی خرید دارو در منطقه کاشان ۴۱ میلیارد تومان بوده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کمبود برخی داروها مانند انسولین را مختص کاشان ندانست و گفت: این مشکل کشوری است اما با پیگیری‌های فراوان این داروها نیز از سازمان غذا و دارو تامین شده است.

تقی زاده با اشاره به فعالیت ۸۰ داروخانه در کاشان توضیح داد:  ۱۱ داروخانه به صورت شبانه‌روزی در این منطقه فعالیت می‌کنند.همچنین  ۲۰ داروخانه دیگر در این منطقه در مرحله صدور پروانه و راه‌اندازی قرار دارند و  برای راه‌اندازی داروخانه‌های جدید بر پایه استانداردهای لازم، محدودیتی وجود ندارد.

معرفی ۱۶ داروخانه متخلف به مراجع قضایی

وی به تشکیل پرونده برای ۱۶ داروخانه متخلف از ابتدای سال جاری در منطقه کاشان اشاه کرد و یادآور شد:پرونده داروخانه‌های متخلف به دلیل نداشتن برچسب اصالت دارو، گران‌فروشی و یا فروش داروهای تاریخ گذشته به مراجع قضایی ارجاع شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین از راه‌اندازی واحد فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌ها در این دانشگاه خبر داد و گفت: پیش از راه‌اندازی این واحد، شرکت‌های تولید کننده داروهای گیاهی و مکمل‌ها برای انجام امور، به مرکز استان یا تهران ارجاع می‌شدند.

وی با بیان اینکه هم اکنون دو کارخانه  تولید گیاهان دارویی در منطقه کاشان فعالیت می‌کنند، افزود: یک شرک نیز توزیع داروهای گیاهی کارخانه‌های گیاهان دارویی سراسر کشور در این منطقه را بر عهده‌دار دارد.

فعالیت ۴۵ مرکز فروش تجهیزات پزشکی

تقی‌زاده از فعالیت ۶۰ واحد عطاری و ۴۵ باشگاه بدن‌سازی در منطقه کاشان خبر داد و یادآور شد: معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان به علت فروش مکمل‌ها بر فعالیت باشگاه‌های بدن‌سازی نظارت می‌کند.

به گفته معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان، از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد از عطاری‌ها و باشگاه‌های بدن‌سازی بازرسی بعمل آمده که چهار مورد تخلف پیگیری و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۳ واحد تولید کننده تجهیزات پزشکی در منطقه کاشان، توضیح داد: افزون بر ۱۰ شرکت دیگر نیز در حال دریافت مجوز برای فعالیت در این منطقه هستند و قطب شدن کاشان برای تولید تجهیزات پزشکی در کشور دور از انتظار نیست.

تقی‌زاده بیان کرد: ۴۵ مرکز فروش تجهیزات پزشکی در منطقه کاشان فعالیت می‌کند که به صورت دوره‌ای ماهانه از این مرکزها بازرسی انجام می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: ۸۳ کارخانه و ۶۱ کارگاه تولید مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در منطقه کاشان وجود دارد که از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵۰ مورد بازرسی از آنها انجام شده است.

به گفته وی، در این بازرسی‌ها  ۱۵ پرونده تخلف به مراجع قضایی ارجاع و ۶۱ میلیون تومان کالای قاچاق کشف شده است.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل زیرپوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.