مشهد-ایرنا- رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: صادرات میوه از کشور به شدت درگیر قوانین دست و پاگیر و موانع داخلی است که این موضوع بسیار بیشتر از تحریم‌های خارجی تجار را آزار می‌هد.

حیدر ساکن برجی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بزرگترین مشکل برای صادرکنندگان در شرایط دشوار کنونی، رفع تعهد ارزی است که بسیار دشوار بوده و هیچ انعطافی از این بابت برای صادرکنندگان وجود ندارد، اگر هم در این شرایط سخت، رفع تعهد ارزی با تاخیر همراه باشد، تاجر جریمه می‌شود.

وی بیان کرد: در رفع تعهد ارزی، صادرکننده پس از اینکه در شرایط تحریم اقتصادی با دشواری فراوان کالای خود را صادر می‌کند، باید به هر طریق ممکن پاسخگوی سیستم دولتی در رفع تعهد ارزی خود در برابر دستورالعمل‌های خلق‌ الساعه و دست و پاگیر باشد.

وی اظهار داشت: در موضوع صادرات میوه و تره‌بار، مهلت پیش‌بینی شده برای رفع تعهد ارزی حدود چهار ماه است که با توجه به شرایط و اقتضائات موجود به هیچ وجه کفایت نمی‌کند، مطالبه فعالان و صادرکنندگان میوه و تره بار این است که زمان مذکور به یک سال ارتقا پیدا کند و در غیر اینصورت فعالان این بخش با مشکلات جدی روبه رو خواهند شد.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد به مشکلات صادرات در مرز افغانستان اشاره و بیان کرد: کرایه حمل کامیونی صادرات میوه و تره‌بار از مرز دوغارون به شدت افزایش یافته است و همچنین بیش از پنج روز طول می‌کشد که بار میوه صادراتی از مرز دوغارون به هرات برسد که دلیل عمده این دیرکرد مربوط به شرایط مرزی و داخلی کشور افغانستان است.

ساکن ادامه داد: همچنین کشور ترکمنستان نیز برای آنکه کامیونهای حامل کالاهای صادراتی خود را فعال نگه دارد، شرایط را برای ایرانی‌ها دشوار کرده است، بطوریکه هنوز روان‌سازی تردد کامیونهای صادراتی در مرز ترکمنستان محقق نشده، تعرفه‌ها و عوارض صادراتی تعیین شده توسط ترکمنستان برای کامیونهای ایرانی با دلار محاسبه می‌شود و بسیار گران شده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر محدودیتهایی که کشور ترکمنستان برای ورود کامیونهای ایرانی ایجاد کرده، صادرات را کند کرده است، به نحوی که کامیون ایرانی باید بار خود را تخلیه کند و این بار با کشنده به داخل ترکمنستان رفته و پس از بررسی دوباره به سمت کامیون ایرانی بازگردد و این وقت زیادی را می‌گیرد.

قدیمی بودن شیوه نامه‌ها از دیگر مشکلات صادرات میوه

رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد گفت: قدیمی بودن شیوه نامه‌ها یکی دیگر از مشکلات صادرات میوه است، بطوریکه هنوز تعریف درستی از صادرات و واردات محصولات کشاورزی در کشور نشده است، زمانی به عنوان مثال قیمت سیب‌زمینی افزایش می‌یابد، چندین دستگاه اجرایی مجوز واردات آن را صادر می‌کنند یا اینکه در مقطعی از زمان به شدت واردات یک محصول محدود می‌شود، بدون آنکه جوانب کار به درستی سنجیده شود.

ساکن اظهار داشت: کار تخصصی صادراتی در حوزه میوه و تره بار در کشور انجام نمی‌گیرد، زیرا ریل‌گذاری و سیاستگذاری درستی در این بخش صورت نگرفته است، فقط در شرایطی صادرات میوه از ایران انجام می‌شود که یا کشور مقصد صادراتی در آن میوه کمبود دارد یا اینکه به دلیل کاهش ارزش پول ایران، واردات میوه از کشورمان برای سایر کشورها صرفه اقتصادی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تاثیر برخی تصمیم‌گیریها در ممنوعیت واردات بیان کرد: از آنجا که ایران برای واردات برخی اقلام از پاکستان ممنوعیت ایجاد کرده است، در مقابل کشور پاکستان تعرفه سنگین‌تری برای صادرات میوه ما به آن کشور در نظر گرفته و این موضوع بر صادرات سیب درختی به پاکستان تاثیر گذاشته است.

وی اضافه کرد: برای واردات اقلامی مانند موز و انبه که اجازه رسمی آن توسط دولت صادر شده است، باز هم تجار نمی‌توانند به طور مستقیم این اقلام را وارد کنند و باید این صادرات از طریق مرزنشینان و پیله‌وران انجام گیرد که این موضوع هزینه تمام شده کالای وارداتی را افزایش می‌دهد.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد طولانی بودن روند ثبت سفارش برای واردات میوه را از دیگر مشکلات ذکر و بیان کرد: ثبت سفارش واردات موز در ازای صادرات کیوی، ۴۵ روز به طول می‌انجامد، زمانی که هم نوبت صادرکننده برای ثبت سفارش می‌رسد، برای کوچکترین مشکل تاجر معطل می‌ماند و این روال به دلیل وجود شیوه‌نامه‌ها و مقررات دست و پاگیر شرایط را بسیار سخت‌تر می‌کند.

ساکن اضافه کرد: در شرایط تحریم اقتصادی، قوانین دست و پاگیر برای صادرات و واردات میوه به شدت آزاردهنده است و باید برای این بخش تدبیری اندیشیده شود، هم‌اینک اقلامی مانند پرتقال، سیب درختی، پیاز، کیوی  و صیفی‌جاتی مانند خیار، گوجه‌فرنگی و فلفل از اقلام صادراتی خراسان رضوی به شمار می‌روند که به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، همسایه، آسیای‌میانه، روسیه و آذربایجان صادر می‌شوند.