مسکو - ایرنا - به دنبال به رسمیت شناخته شدن استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوگانسک ازسوی روسیه که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور دوشنبه شب با دو دستور ویژه خود آن را اعلام کرد، ارزش سهام شرکت ها و موسسات مالی بزرگ روسیه، سقوط بی سابقه در ۱۵ سال اخیر را تجربه کرد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا از بورس سهام مسکو، ارزش سهام اسبربانک به عنوان بزرگترین بانک روسیه که در همه شهرهای این کشور پهناور چندین شعبه دارد، بیشتر از بقیه شرکت ها و موسسات سقوط کرده است.

بامداد امروز ارزش سهام بانک دولتی اسبربانک (با ۱۸۰ سال سابقه فعالیت و ۸۱ میلیارد دلار سرمایه) در بورس سهام مسکو،  ۱۹.۶۹ درصد سقوط کرده و از ۲۴۹.۱۵ واحد به ۱۹۹.۶۶ واحد رسید. 

ارزش سهام گازپروم که بزرگترین شرکت گاز روسیه و جهان است نیز ۱۶.۸۶ درصد سقوط کرده و از ۳۰۹.۴۸ واحد به ۲۵۷.۱۳ درصد رسید.

شرکت دولتی تات نفت جمهوری تاتارستان هم که از شرکت های بزرگ روسیه است با سقوط ارزش سهام خود مواجه شد که طی آن با ۱۶.۱۷ درصد کاهش از ۴۷۰ واحد به ۳۹۱ واحد رسید.

ارزش سهام فروشگاه زنجیره ای ماگنیت که در همه شهرهای روسیه شعبه ها و فروشگاه های بزرگ دارد، ۱۵.۹ درصد کاهش و ارزش شرکت نفت دولتی روس نفت نیز ۱۵.۵۵ درصد کاهش یافت.

 ارزش روبل روسیه در برابر دلار آمریکا و یورو نیز در ۲۴ ساعت اخیر کاهش قابل توجهی یافته و بر اساس اطلاعات بانک مرکزی روسیه،  امروز یک دلار آمریکا ۷۸.۷۷ روبل و یک یورو ۸۷.۳۴ درصد عرضه می شود.  

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دوشنبه شب استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را به رسمیت شناخت و با سران این مناطق قراردادهای دوستی، همکاری و کمک متقابل امضا کرد.