به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، منصور کبگانیان سه شنبه شب در حاشیه جلسه یکصد و پنجاه و نهم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه، این جلسه در ارتباط با بحث مهم سهمیه های داوطلبان به عنوان یکی از بخش های مهم سنجش و پذیرش دانشگاه ها بود، خاطرنشان کرد: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تکلیفی بر ماده ۷ مصوبه سیاست ها و ضوابط و پذیرش ساماندهی کنکور داشتیم که به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تکلیف شد که به علت اینکه این مسئله نیازمند کار کارشناسی عمیق تر است، ظرف ۶ ماه با اقدامات کارشناسی سیاست ها و ضوابط سهمیه ها را نیز مشخص و تکمیل کند.
بازنگری سهمیه ها فعلا مربوط به مقطع ورود از دبیرستان به دانشگاه
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه امروز به منظور اینکه مساله سهمیه های نظام آموزش عالی کشور به خوبی تبیین شود جلسه با حضور اعضاء ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، رییس سازمان سنجش، رییس بنیاد شهید و ایثارگران و مسوولان مربوطه تشکیل شد افزود: البته بحث ها در این خصوص فعلا مربوط به مقطع کارشناسی و ورود ازمقطع دبیرستان به دانشگاه ها است و راجع به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیست.
کبگانیان خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که همه اعضا جلسه امروز تاکید داشتند این بود که طی سالیان گذشته ما مصوبات متعددی برای سهمیه های مختلف برای کنکور به اضطرار داشته ایم و این بدنبال اقتضائاتی بود که کمبود فضای دانشگاه ها ایجاد کرده بود و لازم است پس از سالیان طولانی یک جمع بندی و ساماندهی مجدد در این حوزه داشته باشیم.
۲۶ سهمیه دانشگاهی بعضا متناقض بازآرایی می شود
وی با بیان اینکه، در حال حاضر بحث ساماندهی سهمیه ها را در دستور کار داریم و نه حذف آنها افزود: اکنون ۲۶ سهمیه فعال در کنار البته برخی سهمیه های غیرفعال در حوزه ورود به دانشگاه وجود دارد که اکثرا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی است.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در عین حال افزود: البته این ۲۶ سهمیه نیز بعضا با هم متناقض و از حیض انتفاع خارج است و برخی نیازمند بازنگری است لذا یک بازآرایی برای بحث سهمیه ها لازم و ضروری است.
هدف اصلی بازنگری در سهیمه های رعایت حقوق عامه و اجرای عدالت
وی همچنین یکی دیگر از اهداف بازنگری در سهمیه های دانشگاهی را، انتظار عموم مردم و رعایت حقوق عامه در این حوزه دانست و افزود: همه مردم باید احساس کنند که عدالت لازم در ارتباط با این مسئله درحال اجرا شدن است.
کبگانیان با بیان اینکه، همه اعضا جلسه نظرات خود را در خصوص بحث ساماندهی سهمیه های کنکور و ۲۶ سهیمه موجود فعلی بصورت دقیق مطرح کردند، افزود:البته قرار نبود که ما امروز مصوبه ای داشته باشیم چراکه مسئله بسیار جدی و حساس است.
حمایت از ایثارگران وظیفه نظام است
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در جلسه امروز درخصوص ایثارگران گزارش بسیار خوبی ارائه شد افزود: این نشان دهنده آن است که به طور قطع سهمیه های آنها مزایایی داشته است که بخش زیادی از آن قبلا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و بخش زیادی هم مصوب مجلس شورای اسلامی بوده است.
وی با بیان اینکه، حمایت از اقشار خاص چه ایثارگران و چه نخبگان در بخش المپیادها افرادی هستند که نخبگی خاصی داشتند و آنها بدون کنکور وارد می شوند، افزود: ایثارگران نیز افرادی از جامعه هستند که در مقاطع مختلف از خودگذشتگی داشته اند و حمایت از اینها قطعا وظیفه نظام است اما باید مراقب باشیم که نکات منفی موضوع پررنگ نشود.
کبگانیان افزود: شاید می توان یکی از دلایل لزوم بررسی مجدد سهمیه های دانشگاه، مقداری عدم توازن در حداقل سطح علمی است که گزارش شده که البته قرار شد که بررسی دقیق تری در این باره انجام شود و اختلاف بین ورودی کنکور صرفا مرجع تصمیم گیری نباشد و قرار شد یک بررسی برای ایثارگرانی که وارد دانشگاه شدند انجام شود، از نظر اینکه چه تعداد مشروط و چه تعداد ممتاز شده اند که البته ریاست بنیاد شهید امروز در جلسه آمار خوبی را به طورکلی دادند که قرار شد ما در کمیسیون مربوطه این را بررسی کنیم.
وی با تاکید بر اینکه به طور قطع سهمیه ها ساماندهی می شود، افزود:بعنوان مثال ما برای ایثارگران ۲۵ درصد و پنج درصد مصوبات خیلی خوبی داریم اما یک امکان جابجایی برای این سهمیه های خالی شده است و این گاهی اوقات آسیب ایجاد کرده و مجوزهایی در برخی زمان ها داده شده که نیازمند بررسی دقیق تر است.
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد: امروز تصمیمی نگرفتیم و صرفا گزارش وضع موجود و آسیب ها و مزایای وضع فعلی را بررسی کردیم.
وی با بیان اینکه نکاتی که امروز مطرح شد این بود که در وهله نخست حمایت ها و تشویق نظام برای مناطق محروم و ایثارگران باید قطعا تداوم داشته باشد و اینکه ما بخواهیم ساماندهی کنیم، منظور حذف اینها نیست.
کبگانیان یکی دیگر از دلائل بررسی مجدد سهمیه های کنکور را پرهیز از ایجاد شکاف علمی زیاد بین داوطلبان کنکور چه سهمیه ای و چه آزاد دانست و افزود: اگر در یک کلاس دانشگاه اختلاف سطح علمی بیش از یک مقدار باشد آن کلاس نامتوازن می شود و قطعا ما در ساماندهی مان باید این را درنظر بگیریم.
وی افزود: در بحث ساماندهی سهمیه های کنکور باید همچنین تناسب بین جمعیت ثبت نام کنندگان و پذیرفته شدگان رعایت شود و مستندات و مطالعاتی را بنیاد شهید داشته اند و قول داده اند که به ما ارائه دهند و ما بتوانیم استفاده کنیم.
کبگانیان حال تاکید کرد: بر اساس بحث های مفصل انجام شده ما برای ۲۶ سهمیه موجود که برخی نیز با هم متناقض هستند بصورت صفر و صد عمل نمی کنیم و می خواهیم تنها ساماندهی شود که این مسئله به کمیسیون علم و آموزش شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع شد و در این کمیسیون حدود ۱۰ جلسه کارشناسی داشته ایم و امروز مواد و ورودی های بسیار خوبی داشتیم که جمع بندی خواهیم کرد.
وی گفت: البته ایده آل ما در دوره گذار این است که این افرادی که می خواهیم به شکلی برای آنها سهمیه درنظر بگیریم، دولت پیش از کنکور با برنامه ریزی لازم توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از ایثارگران که عمدتا از طبقه متوسط رو به پایین جامعه هستند حمایت کند، همانند برخی خانواده های مرفه که برای فرزندان خود از معلمان و کلاس های تقویتی مناسب استفاده می کنند.
زمان دار شدن سهمیه های دانشگاهی ضروری است
کبگانیان رعایت زمان دار شدن سهمیه های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی را ضروی دانست و افزود: به عنوان مثال سهمیه ای در ارتباط با یک زلزله در منطقه ای تعریف شده و این هم طبیعی است اما این باید تا چندین سال محدود رعایت می شد، لذا برای برخی سهمیه ها زمان را در شورای انقلاب فرهنگی رعایت کرده ایم اما برخی مصوبات مربوط به سهمیه ها زمان نداشته است که این نیازمند باز تعریف است.
وی درخصوص اینکه آیا در صورت تصویب مصوبه جدید سهمیه های کنکور، این مصوبه برای کنکور ۱۴۰۱ است یا نه نیز اظهارکرد: این بحث ها مربوط به کنکور ۱۴۰۱ نیست و تغییری در سهمیه ها نخواهیم داشت و مصوبه در صورت تصویب شاید برای کنکور ۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ به بعد باشد، همانطور که ما در مصوبه سنجش و پذیرش را نیز برای ۱۴۰۲ هدف گذاری کردیم.
بومی گزینی دانشگاه ها هم نیازمند بازنگری است
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به بررسی مزایا و معایب بحث بومی گزینی بعنوان یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امروز افزود: یک مزیت خوب بومی گزینی افزایش امکان قبولی شرکت کنندگان مناطق کم برخوردارتر است که تاکید شد که ماندگاری فارغ التحصیلان در استان خودشان از یک سو می تواند یک نکته خوب باشد، اما نکات منفی هم الان دارد که لازم است بومی گزینی نیز ساماندهی شود.
کبگانیان یکی از نکات منفی بومی گزینی را شانس قبولی کمتر مناطق کم برخوردار در استان ها و شهرهای برخوردار دانست افزود: بنابراین آن روی سکه هم باید در نظر گرفت چراکه براساس آماری که داده شده بومی گزینی از یک جهت دارای نکات مثبت و از یک جهت دیگر یک مقدار به ضرر افرادی است که در مناطق محروم هستند.
وی افزود: یکی دیگر ازموارد منفی مطرح شده در بومی گزینی که بر اساس برخی گلایه هایی که از سوی روساهای دانشگاهها به ما رسیده است و امروز هم مطرح شد این است که ارتباط بین اقوام در بومی گزینی کمتر شده است به طوریکه در ناطق مرزی تقریبا بالای ۹۰ درصد از همان استان دانشجو جذب می شود و همین باعث شده است که ارتباط بین اقوام واستان های مختلف و رفت و آمدها و مراودات کم شده است.