ساری - ایرنا - تکاپوی اقشار مردم در روزهای پایانی سال برای خرید سال نو بدون توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی ، به اعتقاد کارشناسان بهداشت و درمان روزهای سیاه تداوم شیوع افسارگسیخته اومیکرون و مرگ‌های دورقمی را در مازندران زمینه‌سازی می‌کند.

به گزارش ایرنا، با ورود به اسفندماه این روزها همانند ادوار گذشته فروشگاه‌های مازندران رنگ و بوی بازار شب عید به خود گرفته و پیاده‌روهای شهرها هم جای سوزن انداختن نیست، اما آنچه که در کنار رونق بازار واحدهای صنفی به واسطه افزایش خریدهای شب عید اقشار مردم دارای اهمیت ویژه است، لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی شهروندان است اما گزارش‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران از نقاط مختلف شهری استان نشان می‌دهد که این روزها نه متصدیان فروشگاه‌ها اعتقادی به ماسک زدن دارند و نه شهروندان خود را مقید به رعایت نکات بهداشتی می‌دادند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می گوید  که پایش و بازدیدهای میدانی بازرسان بهداشتی این دانشگاه از واحدهای صنفی در روزهای گذشته نشان می‌دهد که تنها ۲۵ درصد از متصدیان فروشگاه‌های استان خود را ملزم به استفاده از ماسک می‌دانند و حدود ۷۰ درصد شهروندان هم در زمان تردد از اماکن عمومی نسبت به رعایت دستورالعمل‌های کرونایی بی‌اعتنا هستند.

از سوی دیگر صاحب‌نظران حوزه بهداشتی در مازندران با بیان این موضوع که نرخ انتقال و ابتلا اومیکرون در واحدهای صنفی و بازار استان مازندران ۷۰ تا ۸۰ درصد است، می‌گویند در صورتی که شهروندان در زمان خرید شب عید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند به احتمال فراون درگیر این ویروس خطرناک خواهند شد.

مسوولان می‌گویند جا دادن ماسک چند هزار تومانی در زمان تردد از اماکن عمومی و بازار، در سبد خریدهای عید نوروز از سوی مردم احتمال شیوع اومیکرون در استان را کاهش می‌دهد و برای مقابله با اوج‌گیری مجدد کرونا در مازندران، این روزها به معنای واقعی آحاد جامعه باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حساسیت نشان دهند.

همچنین با ثبت ۱۱ فوتی، ۱۵۷ بستری جدید و ۸۳۸ مجموع بستری‌های کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، مازندران روزهای پرالتهاب اومیکرونی را پشت سر می‌گذارد و صاحب‌نظران می‌گویند در صورت تداوم نقض رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به احتمال فراوان در روزهای پایانی سال جاری، انفجار اومیکرون را در مازندران شاهد خواهیم بود و میزان بستری های کرونایی است به حدود پنج هزار نفر افزایش خواهد یافت.

مقابله با اومیکرون با تحقق مسوولیت‌پذیری اجتماعی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با ایرنا با دعوت از اهالی رسانه برای افزایش فرهنگ‌سازی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان گفت: باید برای مقابله با اومیکرون بار دیگر حساسیت مردم برای استفاده از ماسک در اماکن عمومی برانگیخته شود و آحاد مردم مسوولیت اجتماعی خود را برای مقابله با این ویروس خطرناک بپذیرند و اجرا کنند.

دکتر عباس علیپور ادامه داد: در زمان حاضر، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در استان به کمترین حد ممکن در ۶ ماه اخیر رسیده چراکه در اوایل شهریور امسال توجه شهروندان به استفاده از ماسک حدود ۶۰ درصد بود که این رقم اکنون به ۲۵ درصد رسید و با تدوام واکسن‌هراسی و واکسن گریزی و امتناع بسیاری از شهروندان در تزریق دز سوم واکسن کرونا، در هفته‌های آینده روزهای سخت اومیکرونی را در پیش خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه از اول تا سوم اسفند حدود ۱۵ هزار بازرسی بهداشتی از واحدهای صنفی مازندران انجام شد، افزود: به هیچ عنوان از نحوه رعایت دستورالعمل‌های کرونایی در اصناف استان با توجه به رونق بازار عرضه و تقاضای شب عید و افزایش مراجعات مردمی به فروشگاه‌ها رضایت نداریم که باید این رویه هرچه سریع‌تر اصلاح شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: بی‌توجهی حدود ۵۵ درصد از جامعه هدف ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری واجد شرایط تزریق واکسن کرونا و همچنین نقض دستورالعمل‌های بهداشتی دلیل روزهای بسیار بد کرونایی با افزایش جان باختگان و مبتلایان در هفته‌های آینده خواهد بود.

علیپور خاطر نشان کرد: از تمام شهروندان عاجزانه می‌خواهم در زمان خریدهای نوروزی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم بکوشند و از تردد غیر ضروری در اماکن عمومی و شلوغ اجتناب کنند و حتما از ماسک استفاده کنند.