تهران - ایرنا - رئیس باشگاه نوروز یونسکو گفت: نظامی در میان پنج قله رفیع زبان فارسی قرار دارد و باید جز شاخص‌های مهم هویت فرهنگ ایرانی برشمرده شود.

سیداحمد محیط طباطبایی روز یکشنبه گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا با اشاره به جایگاه حکیم نظامی اظهار داشت: نظامی از شاخص‌های مهم هویت فرهنگ ایرانی به شمار می‌آید زیرا او یکی از پنج قله زبان و ادب فارسی است که آثارش از نظر وزن و سازماندهی ادب فارسی اهمیت جهانی دارند و جهانبینی او نکته‌ای بسیار مهم در میراث بشری است. 

این پژوهشگر و مورخ افزود: یکی از مهمترین پدیده‌های فرهنگی هویت ملی ایرانی، زبان و ادب فارسی است. زبان فارسی با ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فرد خود در میان تمام زبان‌های دنیا سرآمد است. 

وی ادامه داد: زبان فارسی مبتنی بر نظم و نثر بوده و قدیمی‌ترین آثار به دست آمده از فارسی دری، شعر است. از این منظر، فارسی‌گویان و فارسی‌نویسان به شعر مطلب خود را ارائه می‌دادند و این با هر مکتب دیگری که دارای شاعر است و شعر تفاوت دارد.

محیط طباطبایی تاکید کرد: شاعری در هر زبانی مختصات خود را دارد اما زبان فارسی آهنگین و مبتنی بر موسیقی و شعر است برای همین می بینیم در این زبان، فردوسی طوسی، حماسه سرا و تراژدی نویس بزرگی است و یا سعدی یا مولوی تفسیر قرآن را بیان می کنند.

این پژوهشگر ادبی یادآور شد: نظامی گنجه‌ای نه تنها شاعر است بلکه از زبان شعر برای بیان مفاهیم مهم فرهنگی و دیدگاه و جهانبینی‌اش استفاده می‌کند.

 وی اظهار کرد: آثار نظامی بیانگر مهمترین داستان‌هایی است که در ادبیات فارسی به جا مانده که قدیمی‌تر از آثاری است که در اروپا به این پدیده پرداخته‌اند.

محیط طباطبایی گفت: مهمترین ویژگی نظامی از منظر میراث فرهنگی آن است که همه پدیده‌ها را ایرانی کرده و با ایرانی کردن آنها در وفاق و همدلی و همبستگی گروه‌های فرهنگی تلاش موثر داشته است.