تهران-ایرنا- شاعر و استاد زبان فارسی، معتقد است نسل جوان به دلیل درگیری بیش از حد با تلفن همراه با ادبیات فارسی و شعر بیگانه شده است.

سیدحسین معصومی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره به نظم درآوردن داستان حسنک تحت عنوان کتاب منظومه حسنک وزیر، گفت: از چند سال پیش کتاب‌هایی از نثر فارسی را به نظم در آوردم، یکی از مهمترین آثار زبان فارسی منظومه‌ها هستند، مثلا کلیله و دمنه توسط رودکی به نظم درآورده شده اما متاسفانه از آن اثری باقی نمانده است یا مرزبان‌نامه که به نظم درنیامده بود را به نظم درآوردم، کتابی مثل لهوف سید بن طاووس را منظوم کردم و دو جلد داستان راستان را نیز امسال منتشر کردم.

وی با توضیح درباره علت انتخاب داستان حسنک وزیر، افزود: بر همین اساس تصمیم گرفتم برای بزرگداشت خدمات استاد سیدکمال رضوی که شخصیت ادیب شاعر و نویسنده ای هستند، کاری انجام بدهم. روایت حسنک وزیر قطعه ای ادبی در تاریخ بیهقی است که به نثر زمان غزنوی نوشته شده و زندگی نامه او را در بر دارد، حسنک وزیر هم شاعر و ادیب و هم وزیر دربار بود، سنخیتی با سیدکمال الدین رضوی از جهت ادبی داشت. من خواستم داستان حسنک وزیر که مورد توجه بسیاری از استادان ادبیات فارسی نیز هست، به نظم هم دربیاید و آن را به استاد رضوی که نزدیک ۷۰ سال به شهرستان الیگودرز، استان لرستان و در حقیقت تعلیم و تربیت کشور خدمت کرده است، تقدیم کنم و یادی از ایشان را زنده نگه داشته باشم.

این استاد ادبیات ادامه داد: دوست داشتم که این کتاب را در زمان حیات استاد رضوی  به ایشان تقدیم کنم اما متاسفانه ۲۰ روز پیش نشست ما به خاطر کرونا لغو شد و استاد هفته گذشته رحلت کردند البته فرزندشان، سیدرضا رضوی، که او هم استاد ادبیات فارسی است، اثر را دید.

معصومی در پاسخ به این سوال که نثر بیهقی ساده و روان است، آیا به نظم درآوردن آن کار خواندن را سخت نمی کند، گفت: مشکلی که اکنون در ادبیات فارسی داریم، متاسفانه به دلیل این است که دانش آموزان و دانشجویان با تلفن همراه و فضای مجازی سرگرم هستند و کمتر به شعر توجه می کنند و خواندن نثر ادبی مثلا همین تاریخ بیهقی یا کلیله و دمنه بسیار برای آنها سخت است. بسیاری از مخاطبان به من گفته اند که خواندن نثر کهن در کنار نظمی که من نوشته ام، به فهم متون بسیار کمک کرده است.

وی ادامه داد: من قصد داشتم دانشجویانی که نثر بسیار ارزشمند بیهقی را می خوانند در کنار آن با نظم آن نیز آشنا شوند و با آن ارتباط برقرار کنند.

معصومی با بیان این که داستان های دیگری از تاریخ بیهقی مشابه داستان حسنک وزیر را هم احتمالا به نظم در خواهم آورد، اظهار داشت: کتاب دیگری را هم در دست دارم اما ترجی می دهم در زمان انتشار درباره اش حرف بزنم.

داستان حسنک وزیر که برگرفته از کتاب تاریخ بیهقی است توسط سید حسین معصومی به نظم در آمده است است، در هفتاد و پنج صفحه و با شمارگان سه هزار جلدتوسط انتشارات کورش چاپ منتشر شده است. 

به گزارش ایرنا، سید کمال رضوی در سال ۱۳۱۳ متولد شد، در سال ۱۳۳۰ در ۱۸ سالگی به استخدام وزارت فرهنگ درآمد ، در سال ۱۳۳۳ به پیشنهاد مرحوم ابوالمجد فاطمی نژاد رئیس فرهنگ وقت،  مدیریت دبستان نامجو را می پذیرد.

وی سال‌های متمادی از محضر سه نفر از روحانیون دانشمند لرستان، مرحوم  سید جمال الدین بربرودی و مرحوم محمود لوایی و مرحوم شیخ فضل الله ناصری بربرودی بهره علمی برد و در سال ۱۳۴۹ جهت ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی به مشهد عزیمت کرده و پس از بازگشت به تدریس در دبیرستانهای الیگودرز می پردازد.

رضوی در سال ۱۳۶۰ بعد از ۳۰ سال خدمت رسمی بازنشسته میشود اما عملاً تدریس غیر رسمی ادامه دارد تا سال ۷۰ که مجددا دعوت به کار می شود و در سال ۷۳ مجدداً بازنشسته می شود اما همچنان فعالیت فرهنگی ایشان هرچند کمتر اما ادامه مییابد.

او طی این سالها به پژوهش فرهنگ و گویش الیگودرزی می پردازد و کتابی با عنوان گویش و فرهنگ الیگودرز در این زمینه در سال ۷۳ منتشر می شود اشعار و مقالات متعددی نوشته که بعضا به چاپ رسیده است.

سید کمال الدین رضوی در سال ۱۳۶۹ به عنوان یکی از اعضای هیات موسس دانشگاه پیام نور مرکز الیگودرز انتخاب شده و سال ها رئیس انجمن ادبی فردوسی الیگودرز بوده است.

این استاد ادیب در روزهای پایانی بهمن ۱۴۰۰ دارفانی را وداع گفت.