ساری - ایرنا- معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: با توجه به مردمی و جهادی بودن دولت سیزدهم ، مسایل و مشکلات خانواده بزرگ شهدا و ایثارگران در این دولت به مراتب با جدیت بیشتری پیگیری و حل و فصل می‌شود.

به گزارش ایرنا ، امیرحسین قاضی زاده هاشمی شامگاه چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران افزود: بنیاد شهید پیگیری کننده مسایل و مشکلات خانواده های شهدا و ایثارگران در دستگاه های اجرایی است و در این راستا نیاز به حمایت جدی همه مدیران و مسوولان دارد.

وی با بیان این که برگزاری جلسات شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استان ها به ریاست استانداران از اهمیت ویژه ای برخوردار است ،ادامه داد : توقع ما این است که همه مدیران دستگاه های اجرایی در شهرستان ها مسایل خانواده های شهدا و ایثارگران را بدرستی و البته طبق قانون و مقررات رصد و با توجه ویژه حل و فصل کنند.

رییس بنیاد شهید توجه ویژه به اشتغال و مسکن خانواده های شهدا و ایثارگران را خواستار شد و گفت: ماموریت بنیاد شهید در دولت جهادی سیزدهم به مراتب مهم تر شده است و یکی از دلایل اصلی انجام سفرهای استانی نیز توجه دادن دستگاه های اجرایی برای رسیدگی به مسایل فرهنگی ایثار و شهادت و مشکلات خانواده های شهدا و ایثارگران است.

وی با بیان این که تا کنون ۱۱ سفر استانی با همراهی و معاونان و مدیران ستادی بنیاد شهید انجام داده است ، افزود : البته این سفر ها همواره در پی برگزاری یادواره ها و مناسبت های ایثار و شهادت انجام می شود و بهانه سفر به مازندران نیز شرکت در یادواره گردان حمزه در تنکابن است. 

معاون رییس جمهور همچنین در حاشیه این دیدار در پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره تجمع شماری از ایثارگران و خانواده های شهدا مقابل مجلس شوارای اسلامی ، هدف این تجمعات را مطرح کردن درخواست ها و حل مشکلاتشان برشمرد و تاکید کرد که بنیاد شهید در دولت سیزدهم به شکل ویژه و با اولویت بندی در حال برنامه ریز و حل مشکلات آنان است.

وی گفت : خانواده بزرگ شهدا و ایثارگران نیز همانند دیگر مردم کشور مشکلاتی در زمینه معیشت ، مسکن و اشتغال دارند ، با این تفاوت که میانگین سنی ایثارگران و خانواده هایشان حدود ۶۰ سال است و به همین دلیل نیازهایشان بویژه در حوزه خدمات درمانی به مراتب تشدید شده است که نیازمند توجه جدی تر است.

قاضی زاده افزود : امروز جانبازان به دلیل کهولت سن با چالش های سلامتی جسمی و  روحی شدیدی مواجه شدند که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند و خوشبختانه برنامه های حمایتی دولت سیزدهم به این اقشار ویژه شده است.

وی اختصاص پنج درصد حمایت های ساخت مسکن ملی و ۱۰ درصد اشتغال در دولت سیزدهم را نشانگر توجه ویژه به ایثارگران و خانواده های شهدا دانست و گفت : مطالبات ایثارگران در تجمع رو به روی مجلس مختلف بوده است که بخشی از آنها هنوز در قوانین درج نشده است ولی بخش دیگر مانند موارد معبشتی و یا تبدیل وضعیت استخدامی این افراد از سوی بنیاد شهید به صورت مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است.

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت : برای حل و فصل همه مسایل و مطالبات خانواده بزرگ شهدا و ایثارگران به  ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است در حالی که اعتبار بنیاد کمتر از ۳۱ هزار میلیارد تومان است و این امر سبب شد تا برخی از این مسایل حل نشود. 

معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید کشور عصر امروز به مازندران سفر کرد. دیدار با نماینده ولی فقیه یکی از برنامه های قاضی زاده هاشمی بود ولی پیش از آن او با حضور در گلزار شهدای ساری با آرمان های شهدا تجدید میثاق کرد.

طبق برنامه اعلام شده از سوی اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران ،دیدار با دو خانواده شهید و ایثارگر در ساری و  شرکت در برنامه زنده تلویزیونی سیمای مازندران از برنامه های امروز معاون رییس جمهوری به مازندران است.

قاضی زاده هاشمی صبح فردا پنجشنبه در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در استانداری مازندران شرکت می کند و سپس با خانواده های دو شهید و ایثارگر دیدار خواهد کرد.

رییس بنیاد شهیدو امور ایثارگران کشور بعد از ظهر فردا در مراسم افتتاح یک طرح کشاورزی در شهرستان آمل شرکت می کند و سپس به منظور شرکت در یادواره شهدای گردان حمزه به شهرستان تنکابن در غرب مازندران سفر می کنند.

گردان خط شکن حمزه که جمعی سپاه کربالی مازندران است در دوران دفاع مقدس ۲۳ فرمانده و سردار شهید تقدیم حفظ حریم کشور کرد که از جمله آنها شهیدان یوسف سجودی، ناصر بهداشت، محمدعلی مالک، جعفر شیرسوار ، مهدی خوش سیرت، صادق مکتبی است.

استان مازندران از بدو پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید، ۳۲ هزار جانباز و مجروح و ۲هزار و ۸۰۰ آزاده سرافراز تقدیم نظام اسلامی کرد.

همچنین مازندران در حال حاضر میزبان پیکر ۳۴۲ شهید گمنام است که پیکرهای پاکشان در حدود ۱۱۰ نقطه از خاک پاک استان آرام گرفته است. 

مازندران در دفاع از حریم و حرمت اهل بیت (ع) بیش از ۴۲ شهید هدیه داد تا به جمع ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید جنگ تحمیلی بپیوندند.