به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر «مالکلم پین» روز چهارشنبه در چهارمین کنگره آنلاین بین المللی و سی و ششمین همایش مددکاری اجتماعی در ایران به مناسبت روزهای ملی و جهانی مددکاری اجتماعی با موضوع مددکاری اجتماعی و ادغام اجتماعی در سخنرانی خود با عنوان ادغام اجتماعی و همبستگی در سه نوع نظریه مددکاری اجتماعی افزود: ارتباطات اجتماعی به همه افراد مرتبط است و هرشخصی در جامعه دارای جایگاهی خاص است و نهایتا این افراد می توانند گروه هایی را ایجاد کرده و به عضویت گروه های اجتماعی درآیند. تاکید ما در واقع بر افراد و تعاملات گروهی و حضور در موسسات است که می تواند از طریق قراردادهای اجتماعی این تعاملات را برقرار کرد.
وی تصریح کرد: موضوع مهم این است که این تعاملات در خصوص ادغام و شمول اجتماعی راحت نیست و ادغام اجتماعی در کنار این موارد مثبت، تضاد و مشکلات را نیز در بر دارد. ما در واقعیت میتوانیم ادغام اجتماعی را داشته باشیم و این روند در یک حلقه افراد را قرار می دهد.
پین اظهارداشت: در حقیقت ما با مددکاری اجتماعی و تئوری های موجود، توجه افرادی که درگیر هستند را جلب می کنیم و ما از مددکاران اجتماعی این توقع را داریم که در جامعه ارتقاء ایجاد کنند و در این راستا به افراد و موسسات فعال در این حوزه کمک می کنیم و این نتیجه ارتقاء کلی باعث کاهش تنش در جامعه می شود و می توان از این طریق در جامعه تغییر ایجاد کرد.
این استاد دانشگاه انگلستان با بیان اینکه زمانی که در خصوص تئوری مددکاری اجتماعی صحبت می کنیم درباره شمول مددکاری اجتماعی صحبت می شود، اضافه کرد: باید مددکاری اجتماعی جهانی را اجرایی کنیم و باید در قالب آموزش بتوانیم ارتباطات اجتماعی را برای ارتقای جامعه مدنظر داشته باشیم.
وی ادامه داد: مهارت های حل مسائل و توسعه اجتماعی موردنظر در مدل های ارائه شده در حوزه مددکاری اجتماعی و ادغام اجتماعی است. برخی از مدل هایی که به فقر زیاد و مسائل مسکن توجه نمی کنند، برای مددکاران اجتماعی به پیچیدگی های این مدل ها توجه نشده و این مدل ها ناکارآمد محسوب می شوند.
پین همچنین اظهار داشت: کار مددکاران اجتماعی به مراقبت، کمک و مشاوره مرتبط است و در واقع شما باید برای افراد مشاوره انفرادی ارائه دهید تا بتوانید در جامعه و خانواده تغییرات رفتاری ایجاد کنید.
این نظریهپرداز معاصر ادامه داد: رویه ها و سنت نشان از این است که مددکاری اجتماعی خود را با ارزش های اجتماعی انطباق می دهد و در واقع تامین نیازهای اجتماعی را به دنبال دارد.
وی افزود: توجه اصلی ما بر ارزش های فرهنگی و توسعه زندگی خانوادگی است که مددکاری اجتماعی بتواند منجر به افزایش روحیه افراد شود. رویه ها متاثر از کارایی مددکاری اجتماعی هستند و اهمیت مددکاری اجتماعی از این منظر دارای اهمیت ویژه ای است.
پین گفت: تئوری مددکاری اجتماعی توجه کلی به حوزه رویه های حل و فصل و ایجاد تغییر در زندگی دیگران دارد. ایجاد تغییر بین افراد در زندگی بسیار مشکل است و برای این مهم یکسری مقاومت ها وجود دارد و توجه به اهداف کمک مددکاران اجتماعی بسیار مهم است و ما باید به شکلی رویه ها را پیاده سازی کنیم که نیت های دوگانه ای را موجب نشود.
این استاد دانشگاه همچنین اضافه کرد: ما در واقع در سه منطقه جهان با کمک سه مولف یا نویسنده در صدد این هستیم که اثبات کنیم افراد را با تنوع های ارزشی باید در کنار هم داشته باشیم.
وی گفت: طردهای اجتماعی می توانند در رابطه با شخصیت افراد و یا اینکه به دلیل مشخصات ظاهری افراد و یا طرد از نظر جنسیت باشد و نگرش های فرهنگی می تواند به طرد اجتماعی کمک کند و مفروضات برخی از افراد در حوزه های فرهنگی می تواند منجر به طرد اجتماعی شود.
پین ادامه داد: ما به عنوان مددکاران اجتماعی باید بتوانیم برای افراد جایگاهی را در اجتماع ایجاد کنیم و ارتباط بین افراد، اماکن و جایگاه ها را تعریف و برقرار کنیم. باید از طریق مهارت آموزی بتوانیم افرادی را که توانایی کمتری دارند برای حضور در اجتماع ترغیب کنیم و از این راستا قدر افراد را بدانیم.
این نظریهپرداز معاصر تصریح کرد: در واقع یکی از ارزش های حوزه فعالیت های مددکاری اجتماعی در ارتباط با افراد جامعه، شمول اجتماعی است. تئوری های مددکاری اجتماعی فی نفسه وارد جزییات مرتبط با این حوزه می شوند. در واقع مددکاری اجتماعی را می توانیم از دیگران فرابگیریم.