همدان_ایرنا_ سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: سهمیه کشت محصول چغندر قند اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری با هدف اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از هدر رفت منابع ۵ هزار هکتار تعیین و ابلاغ شده است.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا از جهادکشاورزی استان همدان، غلامحسین تقوی افزود: یکی از سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی توسعه کشت‌های بهاره کم‌آب‌بر از جمله چغندر قند با توجه به ظرفیت مناطق مختلف کشور است که دراین ارتباط بیش از ۹۰ درصد کشت چغندر قند در مناطق جنوبی استان همدان انجام می‌شود.

وی گفت: عمده کشت چغندر قند استان همدان با توجه به شرایط جغرافیایی مطلوب در شهرهای نهاوند و اسدآباد و تا حدودی در تویسرکان انجام می شود که باید برای جلوگیری از اتلاف منابع، الگوی کشت در این شهرستان‌ها رعایت شود.

تقوی اظهار داشت: از مجموع سهمیه استان همدان، ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار آن به شهرستان نهاوند؛ یک هزار و ۴۰۰ هکتار به شهرستان اسدآباد و ۵۰۰ هکتار نیز به شهرستان تویسرکان اختصاص داده شده که در سال زراعی گذشته الگوی کشت چغندر در استان رعایت نشده بود.

وی افزود: در سال زراعی گذشته سهمیه ابلاغی کشت چغندر در استان همدان ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار تعیین شده بود که متاسفانه به علت عدم توجه به قرارداد از سوی کشاورزان این میزان به ۹ هزار و ۳۰۰ هکتار رسید که همین مساله با توجه به شرایط بارندگی سال گذشته و کمبود آب مشکلاتی را برای استان به لحاظ منابع آب ایجاد کرد.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: در کشت چغندر قند باید شرایط آب و خاک حفظ شود و کشاورزان باید به گونه‌ای کار خود را مدیریت کنند که بیش از قرارداد امضا شده اقدام به کشت نکنند، چراکه علاوه بر اتلاف منابع آب مشکلاتی نیز به لحاظ فروش آن گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد.

تقوی گفت: امسال با ۶ کارخانه قند در داخل استان همدان و خارج استان قرارداد امضا شده که کشاورزان استان می‌توانند محصول خود را تحویل این مراکز بدهند.

به گفته وی، منطقه جنوب استان همدان به ویژه شهرستان نهاوند قطب اصلی کشاورزی است که اگر ما آن‌ها را از کشاورزی استان حذف کنیم چیزی برای گفتن نخواهیم داشت بنابراین باید کارهای علمی خود را در این مناطق پیاده کنیم.

استان همدان با داشتن ۴.۴ درصد از تولیدات بخش کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور است به نحوی که بخش کشاورزی ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی این استان را به خود اختصاص داده است.

 بخش کشاورزی استان همدان همچنین ۵.۴ درصد از تولیدات و ۴.۳ درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است.