شهرکرد– ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از ممنوعیت برداشت و فروش گیاه بومی" کِلوُس" از مراتع و همچنین رویشگاه‌های طبیعی این گیاه در استان خبر داد.

اصغر احمدی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: کلوس یگ گونه مرتعی نادر در استان است که در مناطق کوهستانی با شرایط آب و هوایی خاص رشد می‌کند و به دلیل برداشت بی‌رویه و بوته‌کنی در چند سال اخیر، در معرض انقراض قرار گرفته است.

وی گفت: برابر ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره‌برداری جنگل و مراتع کشور و ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی که هر گونه بوته‌کنی در منابع طبیعی ممنوع است و با متخلفان در این حوزه برابر قانون برخورد خواهد شد.

احمدی افزود: اقدام به بوته‌کنی و برداشت کلوس در محل رشد گیاه و همچنین فروشندگان کلوس در صورتی که محرز شود این گونه را از مناطق کوهستانی یا عرصه‌های منابع طبیعی برداشت کرده باشند، برابر قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

به گفته وی، به منظور حفظ و احیای مراتع از جمله بوته گیاهی کرفس به مرتعداران و کسانی که در حوزه حفاظت و احیای عرصه‌های ملی فعالیت دارند و دارای پراونه فعالیت هستند، بذر گیاه کلوس به صورت رایگان داده می‌شود، تا نسبت به کاشت و حراست از این گونه اقدام کنند و بذر کلوس نیز از آنها خریداری می‌شود.

به گفته وی،هم‌اکنون کلوس در منطقه سرآقاسید کوهرنگ و قسمتی از شهرستان فریدن اصفهان رشد می‌کند.

به گزارش ایرنا، کلوس Kelussia odoratissima Mozaff(کرفس کوهی) از خانواده چتریان و گیاهی خودرو با خاصیت دارویی است که در سال‌های به دلیل بهره‌برداری بی‌روبه و نامناسب و ریشه‌کنی و غنچه‌چینی پیش از بذر دهی، این گیاه رو به انقراض است.

در گذشته وسعت رویش این گونه منحصر به فرد و در حال انقراض در چهارمحال و بختیاری تا هفت هزار هکتار در اقلیم‌های مختلف این استان گزارش شده بود.

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز برای کمک به حفظ این گونه ارزشمند نسبت به تهیه پرونده آن برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران در سال ۹۴ اقدام کرد، که پس از طرح و بررسی در جلسه کمیته ملی ثبت و حریم میراث طبیعی سال ۹۵به شماره ۳۳۸ به ثبت رسید.