قم-ایرنا- آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید با اشاره به اهمیت مهارت طلاب در ادبیات به ویژه زبان و ادب عربی گفت: دانش آموختگان حوزوی باید در ادبیات فارسی و عربی تبحر بالایی داشته باشند، حوزویانی در جامعه موفق و اثرگذار هستند که توانایی و تبحر بالایی در نوشتن، بیان و تعلیم دارند.

وی روز پنجشنبه در پیامی به بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه، آورده است:  کار شما بسیار مهم است این توفیق پروردگار می باشدکه خدا را باید شکر کرد. آنچه که به نظر بنده می‌رسد چند مطلب است اول اینکه پژوهشگران ناچار بایستی از افرادی که تحت نظر شما فعالیت می‌کنند طبقه‌بندی به وجود آمده و این طبقه‌بندی در حوزه‌ها بسیار مهم است.

این مرجع تقلید افزوده است: باید افرادی را انتخاب کنید که متخصص و متبحر باشند این اولین کار است در حوزه‌های علمی مهم این کار سابقه داشته است بعدها حالا طوری شده که این تجربه تقریبا متروک شده و در گذشته اینطور نبوده است.

آیت الله نوری همدانی دراین پیام بیان کرده است: از آنجایی که ذوق، شوق و سوابق طلاب با یک دیگر متفاوت است هرکدام می توانند در یک رشته و مبحث علمی تبحر و مهارت بالایی کسب کنند، بنابراین لازم است تا شناخت و پرورش استعدادها به درستی در سطح حوزه های علمیه مورد توجه باشد و طی همایش و جشنواره های مختلف در فصول مختلف سال از افراد برتر برای ایجاد انگیزه در بین این افراد و سایر طلاب تقدیر بعمل آید.

این مرجع تقلید ادامه داده است: مساله ادبیات خیلی مهم می باشد و این مشکلی است که بنده چون تجربه کرده‌ام می‌خواهم عرض می کنم که ما افراد بسیاری که  سالها درس خارج خوانده اند ولی کتاب می‌گذارند جلویشان می‌بینید ادبیاتشان جالب نیست و حال اینکه ادبیات ریشه است و پله اول است اگر کسی ادبیاتش کامل نباشد ۵۰ سال هم درس بخواند آدم محققی نخواهد شد.

وی اضافه کرده است: پژوهشگران و دانش آموختگان حوزوی باید در ادبیات فارسی و عربی تبحر بالایی داشته باشند، حوزویانی در جامعه موفق و اثرگذار هستند که توانایی و تبحر بالایی در نوشتن، بیان و تعلیم داشته باشند.

وی بیان کرده است: در حوزه علمیه باید جریانات روز دنیا مورد توجه قرار بگیرد و بزرگان حوزه در گذشته مانند شیخ مفید، شیح طوسی و سید مرتضی برای بررسی و ورود مباحث روز به حوزه های علمیه تلاش زیادی کردند و امروز نیز با پیروزی انقلاب اسلامی این فضا نسبت به گذشته مطلوب تر شده است. حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی در سطح دنیا دوستان و دشمنانی دارد و لازم است تا حوزویان و پژوهشگران در مسائل روز و مورد نیاز دنیای معاصر ورودی بیشتری داشته باشند.

مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان «بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه» و«پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه» با پیام تصویری آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید و سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه  امروز  در مدرسه معصومیه قم برگزار شد.