تهران- ایرنا- نمایشگاه فراکتیبه های خوشنویسی با عنوان «گفتمان اندازه» با نمایش ۲۵ اثر از «نیلوفر ذوالفقاری» در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آیین افتتاحیه نمایشگاه خوشنویسی گفتمان اندازه از مجموعه آثار نیلوفر ذوالفقاری با حضور وحید رحمتی رئیس مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد غلامرضا سپهری رئیس انجمن خوشنویسان تهران و اساتید برجسته عصر پنجشنبه - ۵ اسفندماه -در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد برگزار شد.

وحید رحمتی رئیس مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، برگزاری نمایشگاه‌ها، گالری‌ها و رویدادهای متنوع را به عنوان شاخص تفاوت موزه‌داری عنوان کرد و گفت: این مجموعه تمام قد در خدمت هنرمندان کشور است و همه امکاناتی را که در اختیار دارد، برای هر چه بهتر برگزار شدن چنین رویدادهایی در اختیار هنرمندان می‌گذارد. امیدوارم چنین رویدادهایی ادامه‌دار باشد.

مصطفی مهر آیین جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ستایش هنر و ادبیات گفت: در دنیای هنر و ادبیات ما انسان‌ها تکیه‌گاهی جز خودمان نداریم. ادبیات و هنر جایگاه ضبط و ثبت انسان به معنای عام آن است.

وی افزود: هانا آرنت (Hannah Arendt /فیلسوف و تاریخ نگار آلمانی آمریکایی ) معتقد است «هنر دنیای تکثر و فهم پیچیدگی انسان است و تنها هنرمندان می‌توانند گسستگی بین انسان‌ها را نشان دهند.»

مهرآیین اثر هنری را خانه انسان عنوان کرد و گفت: انسان اهل دانش و زبان در دورن خود کثرت عالم را حس می‌کند به این دلیل که عاشق انسانیت است.  هنرمندانی مانند نیلوفر ذوالفقاری جزو کسانی است که با هنر خود انسان را برای ماندگاری در تاریخ ثبت می‌کنند.

جامعه هنری همیشه پویا است

غلامرضا سپهری نمایشگاه خوشنویسی گفتمان اندازه را حرکتی نوین در هنر خوشنویسی عنوان کرد و افزود: جامعه هنری همیشه پویا است و من به خانم ذوالفقاری که از غبار کار خود را آغاز و به خلق چنین فراکتیبه‌هایی رسید تبریک می‌گویم.

رئیس انجمن خوشنویسان تهران با این بیت سعدی به سخنان خود پایان داد: «گوهر پاک بباید که شود قابل فیض/ ور نه هر سنگ و گلی لؤلؤ و مرجان نشود»

حمید حمیدی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز انتخاب فراکتیبه را  گفتمانی جدید در خوشنویسی دانست و افزود: خلاقیت، نوآوری و روایت در کنار کار پژوهشی موجب خلق این آثار خاص شده است. این آثار نتیجه علاقه هنرمند به کار توامان عملی و پژوهشی بوده است و خوشنویسی ما نیاز به پژوهش دارد. ورود پژوهشگران به مقوله هنرهای تجسمی را در خلق آثاری ساختار شکن موثر است.

نیلوفر ذوالفقاری از همه اساتید و مشوقانی که از ابتدای مسیر او را کمک‌ کردند، تشکر کرد و افزود: من با غبار کارم را آغاز کردم و از ابتدا این دغدغه را داشتم که غبار را در ابعاد بزرگ دو متری انجام دهم که کار بسیار مشکلی بود.

وی از حمایت‌های مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد برای برگزاری این نمایشگاه تشکر کرد.

نمایشگاه گفتمان اندازه شامل ۲۵ اثر خوشنویسی است و ۱۵ اثر از این تعداد به صورت فراکتیبه و در ابعاد دو در ۶ مترمربع به نمایش گذاشته شده‌اند که ارائه خوشنویسی در این ابعاد برای اولین‌بار توسط نیلوفر ذوالفقاری انجام شده است.

این نمایشگاه پنجم تا ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۰ در مجموعه  فرهنگی‌تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران به عنوان هفدهمین عنصر فرهنگی ناملموس ایران در فهرست جهانی کمیته حفاظت از میراث ناملموس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

پرونده برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی ایران به مجموعه اقداماتی اشاره دارد که طی چند دهه گذشته برای پاسداری از این هنر ایرانی اسلامی ایران جریان داشته و تداوم دارد. ثبت این پرونده ملی ضمن تایید دستاوردهای فرهنگی نهادهای متولی خوشنویسی ایران اعم از نهادهای دولتی و به ویژه مردم نهاد؛ خوشنویسی ایران را به ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس رسانده است.

برنامه ملی محافظت از هنر سنتی خوشنویسی ایران طرح ایران برای ثبت برنامه‌های خوب پاسداری است که با شماره ارجاع ۱۷۱۶ در این جلسه بررسی و در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد. ثبت خوشنویسی ایران در برنامه‌های خوب پاسداری یونسکو به این معناست که هم میراث ناملموس موردنظر به جهانیان معرفی خواهد شد و هم پاسداری خوبی از آن صورت خواهد گرفت.