به گزارش ایرنا، استان ۱.۹ میلیون نفری گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع، پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه مواصلاتی شامل "بزرگراه، راه اصلی و فرعی درجه یک، ۲ و سه دارد که سه راه آن یعنی آزادشهر - شاهرود مشهور به جاده خوش ییلاق، رامیان - سه راهی شاهرود مشهور به اولنگ و مینودشت - گالیکش - سه راهی تنگراه (پارک ملی گلستان) در شرق استان ارتباط دهنده گلستان با ۲ استان سمنان و خراسان شمالی هستند.
از سه راه ارتباطی اشاره شده گلستان در نواحی شرقی آن، ۲ راه مواصلاتی یعنی آزادشهر - شاهرود و مینودشت - گالیکش - سه راهی تنگراه ترانزیتی، بین المللی و بسیار پُرتردد هستند که اگرچه عملیات تعریض و بهسازی آنها از سالهای قبل شروع شده اما روند اجرایی این پروژهها کُند پیش میرود.
اگرچه راههای مواصلاتی بین شهرها و استانها از مهمترین زیرساختهایی هستند که تعریض و بهسازی آنها بهمنظور تردد ایمن مردم و وسایل نقلیه وظیفه دولتها میباشد اما بسیاری از کمبودهای زیرساختی شرق گلستان در این حوزه مهم مربوط به ادوار گذشته بوده که به دلائل مختلف مورد غفلت و کم توجهی مسوولان قرار گرفته است با این حال اکنون چشم و امید مردم این دیار برای بهبود وضعیت راههای ارتباطی به اهتمام جهادی دولت آیت الله رییسی دوخته شده است.
تسریع در تکمیل عملیات بهسازی و تعریض جاده ترانزیتی خوش ییلاق
طرح ملی بهسازی و تعریض جاده کوهستانی و بین المللی آزادشهر - شاهرود مشهور به "خوش ییلاق " به طول ۱۰۰ کیلومتر که ۵۷ کیلومتر آن در حوزه جغرافیایی گلستان واقع است، با هدف بهبود عبور و مرور و ایمن سازی کریدور مهم زمینی ارتباطدهنده شمال به جنوب کشور و همچنین محور ترانزیتی حمل کالا به مرز اینچه برون گنبدکاووس و کشورهای همسایه شمال ایران ابتدا در سال ۸۵ شروع شد که پس از ۲ سال انجام کار متوقف شد.
اجرای این طرح پس از وقوع سیل سال ۹۳ و وارد شدن خسارت جدی به بخشهایی از این جاده که مهمترین راه ارتباطی گلستان و سمنان به شمار میرود دوباره به صورت رسمی و با برآورد اعتبار اولیه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.
به گفته رییس اداره راه و شهرسازی شهرستانهای رامیان و آزادشهر با وجود اینکه دولت از سال ۹۳ تا ۹۹ برای این پروژه ملی، هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب کرد اما فقط ۶۰۰ میلیارد ریال در قالب اسناد خزانه اسلامی، تخصیص یافت.
مسعود جعفرزاده به ایرنا افزود: با اعتبارات تخصیصی عملیات اجرایی این محور شریانی در سه قطعه توسط پیمانکاران زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان انجام شد که قطعه اول بهطول پنج کیلومتر از ابتدای آزادشهر تا شهر نوده خاندوز به بهرهبرداری رسید و عملیات احداث چهار دور برگردان استاندارد شامل شانه سازی، احداث ابنیه فنی از قبیل آبرو، تعریض پل، زیرسازی و تعریض باند در این قطعه نیز انجام شد.
وی با بیان اینکه قطعات دوم و سوم این طرح ملی حدفاصل کیلومتر ۱۳ الی ۲۸ و کیلومتر ۲۸ الی ۳۸ شامل ترانشه برداری، تعریض، احداث ابنیه فنی و زیرسازی نیز درحال انجام است، اضافه کرد: اعتبار امسال این پروژه نیز ۶۳۰ میلیارد ریال مصوب شد که به سبب واگذاری امور اجرایی این راه مواصلاتی از شهریور ماه به شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل جادهای گلستان از میزان تخصیص اعتبارات اطلاعی در دست نیست.
تلاش یک هفتهای خبرنگار ایرنا برای دریافت اطلاعات از آخرین وضعیت بهسازی و تعریض محور خوش ییلاق از مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل جادهای گلستان بدون نتیجه بود و تنها روابط عمومی این شرکت اعلام کرد: این جاده هم اکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
با این حال مدیرکل راه و شهرسازی گلستان به ایرنا گفت: تکمیل جاده ترانزیتی ۱۰۰ کیلومتری خوش ییلاق - شاهرود که ۵۷ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی این استان قرار دارد نیازمند تامین ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار است.
حسین محبوبی افزود: تامین حجم بالای اعتبار مورد نیاز پروژه سبب تاخیر در تکمیل آن شده که برای برطرف شدن این موضوع میتوان از اعتبارت ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت کمک گرفت .
وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت سرمایه بخش خصوصی و نیمه دولتی از دیگر راهکارهای شتاب بخشیدن برای تکمیل این پروژه مهم است.
محبوبی افزود: در حال حاضر سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه میشود که در صورت تخصیص ۱۰۰ درصدی باز هم نمیتواند به تکمیل این طرح منجر شود که تلاش داریم در سفر رییس جمهور این موضوع بررسی و برای آن چاره اندیشی شود .
به اعتقاد کارشناسان سرعت بخشیدن به عملیات بهسازی و تعریض این جاده ارتباطی که از زیرساختهای مهم و تاثیرگذار توسعه گلستان به شمار میرود، امری انکار ناپذیر است زیرا به سبب واقع شدن این جاده ترانزیتی در منطقهای کوهستانی و مواجه بودن با خطر ریزش و رانش هنگام بارشهای فصلی و وقوع سیلابهای ناشی از آن، خسارات مادی و جانی قابل توجهی را به این محور، مردم منطقه و رانندگان وارد میکند.
تعریض بزرگراه مینودشت - گالیکش - سه راهی تنگراه (پارک ملی گلستان)
عملیات اجرایی پروژه ملی تعریض و ایمن سازی بزرگراه مینودشت - گالیکش - جنگل گلستان بهعنوان بخشی از جاده بین المللی و ترانزیتی گرگان - مشهد مقدس بهطول تقریبی ۵۰ کیلومتر از سال ۹۰ باهدف بهبود تردد و حمل جادهای بویژه تردد ایمن سالانه چند میلیون زائر حرم ملکوتی حضرت امام رضا (ع) آغاز شده که براساس اعلام روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل جادهای گلستان تاکنون ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
تکمیل این پروژه مهم زیرساختی که علاوه بر زوار امام رضا(ع) هرساله میلیونها تردد خودرویی از این محور بین المللی به استانهای خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و برخی استانهای جنوبی و جنوب شرق کشور انجام میشود، مطالبه مردم شرق استان گلستان بالاخص اهالی ۲ شهرستان ولایتمدار و انقلابی مینودشت و گالیکش از دولت آیت الله رییسی است.
فرماندار گالیکش در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تسریع در تعریض و ایمن سازی جاده مینودشت - گالیکش و گالیکش - سه راهی تنگراه ( پارگ ملی گلستان) با اختصاص اعتبارات ویژه از منابع ملی یکی از خواستههای مردم منطقه از دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی است زیرا بعضا شاهد حوادث ناگوار رانندگی در این محور هستیم.
علی جوان افزود: با توجه به حجم بالای تردد در این مسیر ترانزیتی، تکمیل این پروژه با هدف انجام ترددهای خودرویی ایمن و کاهش سوانح رانندگی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است اما با گذشت یک دهه از آغاز عملیات اجرایی آن حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی اضافه کرد: علاوه بر این تعریض و ایمن سازی بزرگراه گالیکش به مینودشت که عملیات اجرایی آن از سال ۹۷ شروع شده و اکنون ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، دیگر خواسته اهالی منطقه است.
در همین پیوند مدیر شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل جادهای گلستان شهریور امسال در گفت و گو با ایرنا گفته بود که پروژه تعریض جاده مینودشت - گالیکش بخشی از پروژه ملی تعریض مسیر آزادشهر به جنگل گلستان به حساب میآید که اعتبار مورد نیاز برای اجرای آن ۵۰۰ میلیارد ریال است.
علی اصغر رفیعی نژاد افزوده بود: تا کنون ۱۵۰ میلیارد ریال عملیات اجرایی این پروژه هزینه شده و برخی اقدامات عمرانی از جمله خاکبرداری، خاکریزی، زیراساس و احداث ۳۰ دستگاه پل ۲ تا چهار متری انجام شده و پیشرفت فیزیکی کل پروژه نیز در مجموع ۵۰ درصد است.
وی، اعتبار تخصیصی امسال برای اجرای این پروژه را ۲۰ میلیارد ریال اعلام کرده و گفته بود: با همکاری نماینده مردم شرق گلستان در مجلس شورای اسلامی و فرمانداران مینودشت و گالیکش پیگیری لازم برای جذب ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی و تکمیل و بهرهبرداری پروژه درحال انجام است.
تلاش یک هفتهای خبرنگار ایرنا، برای دریافت پاسخ این مدیر درخصوص آخرین وضعیت ۲ پروژه اشاره شده بینتیجه بود.
تسریع در تعریض جاده اولنگ رامیان به سه راهی شاهرود
عملیات اجرایی بهسازی جاده اولنگ رامیان به سه راهی شاهرود به طول ۴۲ کیلومتر با هدف بهبود عبور و مرور، کاهش سوانح رانندگی و کوتاهتر شدن مسیر گلستان (رامیان) به شاهرود و پس از وقوع سیلاب تابستان سال ۹۱ در این شهرستان آغاز شد اما هنوز اقدامات عمرانی برای بهسازی این جاده به نیمه نرسیده بود که سیلاب تابستانه دیگری در سال ۹۳ و متعاقب آن در اوائل سال ۹۸ بیشتر آنچه که متولیان ساخته و بافته بودند، بر آب داد و بخشهایی دیگری از این جاده را نیز دچار شُستگی و خسارت کرد.
به گفته رییس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای رامیان، براثر سیلابهای فصلی حدود یک دهه اخیر این محور در ۴۸ نقطه دچار آسیبدیدگی شد که برای بازسازی نقاط حادثه دیده از در مجموع ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شد که فقط یک سوم آن تخصیص یافت.
حسن حقیقت با اشاره به سیل روزهای آغازین سال ۹۸ در جاده اولنگ رامیان - شاهرود، افزود: برای رفع نقاط آسیبدیده و ارتقای ایمنی جاده برای تردد، اداره راهداری و حمل و نقل جادهای تصمیم گرفت با تجهیزات و ماشین آلات خود حدود ۴۰ درصد این نقاط را ترمیم و بازسازی نماید.
وی اضافه کرد: این محور اگرچه یک محور فرعی است و فعلا از سوی وزارت راه و شهرسازی انسداد اعلام شده اما به سبب مناطق گردشگری، سکونت اهالی برخی روستاها و وجود معادن زغال سنگ و شن و ماسه همواره مورد تردد خودروهای سبک و سنگین قرار دارد.
حقیقت گفت: برای بهسازی این محور، احداث ابنیه و پلهای کوچک و بزرگ، دیواره سازی برای پایداری برخی نقاط جاده که احتمال ریزش دارد و روکش آسفالت آن در مجموع بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز میباشد
همچنین سرپرست فرمانداری رامیان نیز در این خصوص گفت: مهمترین مطالبات مردم منطقه از دولت "بهسازی جاده رامیان به سه راهی شاهرود معروف به جاده اولنگ، روکش آسفالت جادههای روستایی با توجه به کوهستانی بودن بیشتر جادهها، ایمن سازی و آشکارسازی محورهای اصلی و روستایی و تقویت ناوگان ماشین آلات اداره راهداری و حمل و نقل جادهای رامیان است.
استیری یادآور شد: عملیات اجرایی بهسازی جاده اولنگ رامیان به سه راهی شاهرود به طول ۴۲ کیلومتر با هدف بهبود عبور و مرور، کاهش سوانح رانندگی و کوتاهتر شدن مسیر گلستان (رامیان) به شاهرود از حدود یک دهه قبل در این شهرستان آغاز شده و به دلیل کمبود اعتبارات نیمه تمام مانده است.
وی اضافه کرد: توجه و اهتمام دولت انقلابی آیت الله رییسی به راههای ارتباطی رامیان از بهسازی و روکش آسفالت جادههای اصلی و فرعی تا ایمن سازی راهها و تقویت ناوگان ماشین آلات راهداری از مطالبات مردم این شهرستان است.
نماینده مردم ۲ شهرستان آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی نیز به ایرنا گفت: متاسفانه وضعیت راههای ارتباطی بین شهری و روستایی حوزه انتخابیه بنده مطلوب نیست و آسفالت برخی از راههای روستایی از جمله نوده خاندوز سادات، فاضل آباد و مرزبان از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون بازسازی و مرمت نشده که مرمت، بهسازی و روکش آسفالت این راه و دیگر جادههای روستایی منطقه باید در اولویت مسوولان متولی قرار گیرد.
غلامعلی کوهساری افزود: جادههای آزادشهر - شاهرود (خوش ییلاق) و رامیان - شاهرود (اولنگ) از محورهای ارتباطی اصلی منطقه هستند که هر ۲ دارای ردیف اعتباری بوده و نیازمند توجه و تخصیص اعتبارات ویژه برای بهسازی، تعریض و آسفالت هستند اما تاکنون حدود ۱۰ کیلومتر از جاده رامیان به شاهرود و حدود پنج کیلومتر از جاده آزادشهر به شاهرود روکش آسفالت شده است.
وی اضافه کرد: درخواست بنده و اهالی ۲ شهرستان رامیان و آزادشهر از رییس جمهور توجه و اهتمام ویژه به رفع کمبودهای زیرساختی درحوزه های مختلف از جمله راههای ارتباطی است.
نیمی از جمعیت ۱.۹ میلیون نفری گلستان در هفت شهرستان "گنبدکاووس، رامیان، آزادشهر، مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوهتپه" واقع در این استان سکونت دارند.