ارومیه- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ۲۲۷ کارگاه غیرمتمرکز فرش‌بافی در استان فعال است که در کنار آن، هفت مجتمع بزرگ قالی بافی فعالیت دارند.

غلامرضا بابایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۷۲ هزار نفر در حوزه فرش دستباف در این استان مشغول به فعالیت هستند، افزود: ۱۹ هزار نفر قالیباف در این استان از خدمات بیمه تامین اجتماعی و بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی، روستایی و عشایری استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: از این میزان ۱۲ هزار و ۶۹۹ نفر از این قالیبافان از مزایا و خدمات بیمه تأمین اجتماعی و حدود ۶ هزار نفر نیز از خدمات بیمه صندوق اجتماعی کشاورزی، روستاییان و عشایر بهره مند می‌شوند.

وی بیان کرد: علاوه بر تولید فرش دستباف در کارگاه های خانگی ۲۲۷ کارگاه غیر متمرکز با مدیریت متمرکز و هفت مجتمع بزرگ قالیبافی نیز در این استان فعال هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: سالانه ۲۹۰ هزار متر مربع انواع فرش دستباف در این استان تولید می شود که حاصل دسترنج این قالی‌بافان روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

بابایی گفت: فرش‌های ریزماهی خوی و افشار تکاب در شمال و جنوب آذربایجان‌غربی در سال ۱۳۸۹ ثبت ملی شده و فرش بافته شده در شهرستان خوی طی سال ۱۳۹۲ به ثبت جهانی رسیده که ثبت جهانی فرش افشار تکاب در سال ۱۴۰۰ محقق شد.

وی افزود: شهرستان‌های تکاب و خوی مهم‌ترین قطب‌های تولید فرش استان بوده و در کنار آنها فرش‌بافی در شهرهای بوکان، شاهین‌دژ، میاندوآب، مهاباد و ارومیه نیز رواج دارد.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوب این استان در حوزه قالی‌بافی برای ایجاد اشتغال زندانیان و خانواده‌های آنان در راستای ایجاد درآمدزایی هم در حین گذراندن محکومیت و هم بعد از آزادی تفاهم نامه ای بین سازمان صنعت، معدن و تجارت و انجمن حمایت از زندانیان استان امضاء و در مرحله اجرا می باشد.

وی اضافه کرد: در سال جاری تسهیلات قابل توجهی برای توسعه و تجهیزات کاگاه‌های قالیبافی و قالیبافان در نظر گرفته شده است که در مرحله نهایی و ابلاغ می باشد.