تهران- ایرنا- ۴۳ روز تا دورنخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باقی مانده، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه هنوز نامزدی خود را در انتخابات رسمی نکرده و حالا جنگ در اوکراین این سوال را مطرح کرده است که این امر چطور و چقدر کارزار انتخاباتی فرانسه را متاثر خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از رادیو فرانسه، امروز «از رسیدن تهدیدهای روسیه پشت در اروپا» سخن گفته می‌شود و نامزدهای انتخابات باید برنامه‌های خود را با توجه به وضعیت روز تغییر دهند و پیش از همه مکرون باید برنامه‌های خود را بازتعریف کند.

همه چیز برای اعلام نامزدی مکرون آماده است؛ او قرار است این هفته با رسمی کردن نامزدی خود در انتخابات، روز ۵ مارس (۱۴ اسفند) در نخستین  گردهمایی انتخاباتی خود در مارسی سخنرانی کند. اما زمان بروز وقایع به وقت کرملین تنظیم شده و نه الیزه. به همین دلیل رئیس جمهوری فرانسه نه از سر اختیار بلکه به اجبار تمام وقت خود را به اوکراین اختصاص داده است.

مکرون به عنوان رئیس جمهوری در نشست های اضطراری اتحادیه اروپا، نشست ویدیوکنفرانسی با سران گروه ۷ شرکت کرده و با همتای روس خود تماس تلفنی داشته است. به نظر می رسد که او فاصله زیادی تا تمرکز بر کارزار انتخاباتی خود دارد.

منافع جنگ اوکراین برای مکرون

در رادیو فرانسه آمده است: به شکل سنتی، فرانسوی ها در صورت بروز بحران از رئیس جمهوری خود حمایت می‌کنند. این مساله در دوران همه گیری ویروس کرونا کاملا محسوس بود واین امتیازی است که رقبای مکرون از آن برخوردار نیستند. میزان محبوبیت مکرون همچنان بالاست. همچنین فعالیتی که امروز او در دوران جنگ می تواند در کسوت رئیس جمهوری فرانسه انجام دهد با اظهارنظرهای رقبایی که قصد دارند بر کرسی او تکیه بزنند، قابل مقایسه نیست.

از یک سو، مکرون رئیس جمهوری فرانسه و رئیس شورای اتحادیه اروپاست و از سوی دیگر رقبایش در بحبوحه کارزار انتخاباتی که پیش از موعد رسمی به راه افتاده است، قصد دارند از او حساب کشی کنند. مکرون در روزهای اخیر فعالیت های خود را افزایش داده است: صبح دیروز (جمعه) با روسای جمهوری پیش از خود (فرانسوا اولاند و نیکلا سارکوزی) دیدار کرد، عصر نیز پیامی به پارلمان فرستاد. سخنرانی خطاب به مردم فرانسه نیز احتمالا در برنامه اوست.

مساله اینجاست که از ۴ مارس و زمان نهایی برای اعلام رسمی نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، مکرون رسما فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کند. اما در بحبوحه جنگ مکرون چگونه می تواند در میان تشویق حاضران روی سن برود و سخنرانی تبلیغاتی داشته باشد. تا این لحظه اطمینانی در مورد اجرای برنامه های تبلیغاتی مکرون مطابق برنامه ریزی ها نیست.

این گزارش حاکی است: حتی اگر سایر نامزدهای انتخابات همچون «والری پکرس» از حزب جمهوری خواه، «آن ایدالگو» شهردار پاریس و «اریک زمور» نامزد راست افراطی سفرهای تبلیغاتی خود را از امروز از سر بگیرند، باز هم بیشتر سخنرانی ةای تبلیغاتی تحت تاثیر جنگ و مساله اوکراین خواهد بود.

برخی از رقبای مکرون که پیشتر از روسیه حمایت می‌کردند، در مقابل اقدام نظامی در اوکراین، کاملا تغییر موضع دادند. یکی از این چهره ها زمور است که در سال ۲۰۱۸ رویای تبدیل شدن به پوتین فرانسه را در سر می پروراند و یکی از بزرگترین ستایندگان تصمیمات کرملین بود.

وی که پنج روز پیش، هشدارهای آمریکا را در مورد حمله به روسیه «تبلیغات» خوانده بود، روز پنجشنبه عملیات نظامی در اوکراین را محکوم کرد.

«مارین لو پن» نامزد حزب دست راستی «مجمع ملی» نیز که به حمله به اوکراین باور نداشت، روز پنجشنبه تغییر موضع داد.

در میان احزاب چپگرا نیز «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» مورد انتقاد قرار داد. او پیشتر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را «مهاجم» خوانده بود.

این گزارش در پایان نتیجه گرفت: در موقعیت فعلی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چندان در موقعیت خوبی برای حمله کردن به سیاست های رئیس جمهوری فعلی نیستند. به نظر می رسد مکرون در بحث های داغ انتخاباتی کمتر از رقبا آسیب ببیند.

مردم فرانسه در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبهشت) برای انتخاب رئیس جمهوری برای یک دوره پنجساله به پای صندوق‌های رای می‌روند. این انتخابات که با رای مستقیم مردم صورت می گیرد معمولا به دلیل تعدد نامزدهایی که احزاب مختلف را نمایندگی می کنند در دو مرحله انجام می‌شود.  

تاکنون همه نظرسنجی ها پیروزی مکرون را در انتخابات پیش بینی کرده اند.