مهاباد- ایرنا- رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد گفت: ۸۶ واحد مغازه در قالب طرح توسعه فاز نخست شهرک صنفی کاوه آماده تحویل به متقاضیان مشاغل آلاینده است.

محمد جهین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: واحدهای آماده شده به چهار رسته شغلی آلاینده از جمله مکانیک، ابزارآلات، نمایشگاه خودرو و جوشکاری اختصاص یافته که فاز توسعه ای این مرحله اغل به نمایشگاه خودرو اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از مجموع ۴۰۸ واحد مغازه فاز نخست حدود ۶۰ واحد به نمایشگاه خودرو اختصاص یافته که تاکنون تنها ۱۰ واحد فعال شده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد اظهار داشت: با توجه به اینکه شرایط لازم زیر ساختی در این شهرک فراهم شده است باید در کمترین زمان ممکن نسبت به تعیین وضعیت مغازه‌های فعال، غیر فعال و همچنین زمین‌های خالی بدون تکلیف اقدام لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۸ سال از احداث این شهرک گذشته است، اضافه کرد: زمین‌هایی که توسط مالکان بدون ساخت و فعالیت مانده است، خلع ید شده و باید به افراد دیگر و صاحب شغل صنوف آلاینده واگذار شود.

به گزارش ایرنا، ۲۸ شغل در فهرست مشاغل آلاینده قرار دارد که مکانیکی، نجاری، صافکاری، درب و پنجره سازی، سنگبری، تراشکاری و نقاشی از جمله آنهاست.

مشاغل مزاحم دارای پیامدهایی چون ناامنی، اختلال در رفت‌وآمد، بدمنظره ‌کردن چهره شهر، ایجاد آلودگی‌های صوتی و بصری و اشغال مساحت زیادی از معابر و ایجاد مزاحمت برای رفت و آمد شهروندان است.

با همکاری شهرداری و اداره صنعت، معدن و تجارت، شهرک صنفی با عنوان کاوه در ورودی جاده میاندوآب برای مشاغل آلاینده مهاباد ایجاد شده است که برخی از صنوف برای رفتن به این مکان هنوز مقاومت نشان می‌دهند.

استقرار مشاغل مزاحم به ویژه صنعتکاران در شهر مهاباد نه تنها شهروندان را از جنبه‌های مختلف آزار می‌دهد بلکه بر اقتصاد و کسب و کار اصناف دیگر نیز تاثیر گذاشته است.

طبق آیین نامه ساماندهی مشاغل و اصناف مزاحم شهری، شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط موظف هستند با استفاده از ابزارهای تشویقی از قبیل تعیین محل جدید استقرار، تامین زیرساخت‌های لازم و فراهم کردن تسهیلات بانکی برای تسهیل در انتقال مشاغل و صنوف مزاحم شهری برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

مهاباد دارای ۶ هزار و ۸۰۰ واحد صنفی پروانه‌دار است.