سنندج- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: در سال جاری ۶۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه با صرف اعتبار هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در استان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

عرفان مرادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سیاستگذاری برای تامین، توسعه، نگهداری و بهبود شرایط برخورداری از راه مناسب از جمله رسالت‌های راه و شهرسازی است در این راستا با هدف گذاری‌های انجام شده، پروژه‌های متعدد ساخت و ارتقای راه های استان در نقاط مختلف در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه راه سازی در کردستان دارای شرایط خاصی است، گفت: توپوگرافی کوهستانی و خشن استان، هزینه‌های راهسازی و همچنین زمان بهره‌برداری از پروژه‌ها را نسبت به سایر نقاط کشور چند برابر کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: با وجود مشکلات موجود و به همت مدیران ملی و استانی، مهندسان، مشاوران و پیمانکاران پروژه‌ها، در چند سال گذشته و امسال نیز اقدامات خوبی در راستای راهسازی و بهبود شرایط حمل و نقل استان و رسیدن به میانگین کشوری در همه حوزه ها انجام شده است.

وی اضافه کرد: کریدور بزرگراهی غرب کشور، چهارخطه کردن گردنه صلوات آباد، چهار خطه کردن محورهای بیجار – دیواندره، سقز - بانه، بیجار– زنجان و ارتقای راه های استان در دیگر محورها از جمله سنندج - مریوان  و کامیاران - مریوان  جمله پروژه هایی است که عملیات اجرایی آنها در حال انجام بوده و از پیشرفت‌های مناسبی برخوردار هستند.

مرادی  با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۲۵۴ کیلومتر راه اعم از راه اصلی و بزرگراه در استان در حال ساخت است، گفت: بهبود شرایط ترافیکی، ارتقای سطح برخورداری از راه مناسب، تسهیل مبادلات تجاری، صرفه جویی در زمان و انرژی، کاهش تلفات و ازدیاد ایمنی و همچنین رضایت مندی کاربران از جمله مزایای طرح‌های راه سازی است.

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن راه بین‌شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است.