مشهد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ در استان خراسان رضوی گفت: ۱۷۴ گونه گیاهی در این شهرستان تولید می‌شوند که ۴۰ درصد آن گیاهان دارویی هستند.

حمیدرضا مداح روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا، از زعفران، انغوزه، سپند، باریجه، آویشن، ریواس و ترنجبین به عنوان مهم‌ترین گیاهان دارویی این منطقه نام برد و افزود: کوهسرخ، از قطب‌های مهم گیاهان دارویی خراسان رضوی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی شهرستان کوهسرخ بالغ بر ۱۷ هزار و ۶۵۰ هکتار است ادامه داد: به دلیل برداشت های غیر اصولی، خشکسالی و چرای بی رویه دام برخی گونه های گیاهی مانند باریجه، آنغوزه و گل گاوزبان در معرض انقراض هستند.

مدیر جهاد کشاورزی کوهسرخ از صدور آنغوزه و زعفران این شهرستان به کشورهای اروپایی خبر داد و گفت: نقش گیاهان دارویی در توسعه اقتصادی منطقه بسیار حائز اهمیت است.

وی استقرار صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی در شهرستان کوهسرخ را یکی از نیازهای جدی دانست و افزود: به رغم اینکه آنغوزه یک گیاه پر درآمد منطقه است اما خام فروشی می شود.

مداح با بیان اینکه دستکم سه هزار نفر در این شهرستان بطور مستقیم و غیرمستقیم در زمینه گیاهان دارویی اشتغال دارند ادامه داد: با سرمایه گذاری مناسب در حوزه گیاهان دارویی زمینه اشتغال بیشتر و رونق اقتصادی منطقه فراهم می شود.

شهرستان کوهسرخ با ۲۸ روستا به مرکزیت شهر ریوش و ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری شمال شهر کاشمر و  ۲۲۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.