تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در برنامه‌های توسعه‌ای باغات همراه داشتن مطالعات بازار ضروری است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «زهرا جلیلی‌مقدم» با اشاره به اینکه در برنامه‌های توسعه‌ی باغات همراه داشتن مطالعات بازار ضروری است، اظهار کرد: در توسعه باغات باید هدف از تولید، بازار محصول، هزینه‌های تولید و شرایط اجتماعی و فرهنگی موجود، در نظر گرفته شود.

وی درباره وضعیت باغات استان کهگیلویه و بویراحمد در سفر دو روزه به این استان، گفت: با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از ۱۱ هزار و ۴۰۰ هکتار باغات مرکبات این استان در اراضی شیب‌دار واقع‌ شده، مسلماً مدیریت بهینه این باغات جهت افزایش عملکرد کمی و تولید میوه باکیفیت و بازارپسند، با هزینه تولید بالایی همراه است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری تصریح کرد: در راستای افزایش بهره‌وری، نگهداری، حفاظت و تغذیه باغات موجود و احداث باغات متراکم و نیمه متراکم، استفاده از پایه‌های مقاوم به زوال و پیوندک‌های جدید عاری از ویروس و سازگار باید برنامه‌ریزی شود.

به گفته وی، با توجه به تولید فعلی و بارور شدن باغات جوان احداث کارگاه‌های سورتینگ، بسته‌بندی، صنایع فرآوری و تبدیلی جهت کمک به اشتغال، درآمد و معیشت مردم باید در دستور کار قرار گیرد.

جلیلی‌مقدم از سطوح قابل‌ قبول باغات و اجرای تقریباً صددرصدی سیستم آبیاری قطره‌ای در این استان ابزار خرسندی کرد و افزود: باغات الگویی نخیلات کشت بافتی رقم پیارم در سطح ۱۰ هکتار و رقم مجول در سطح ۳ هکتار در روستاهای «لیشتر» و «بابا کلان» شهرستان گچساران انجام‌ شده است.