قزوین - ایرنا - امروزه موضوع ترافیک به یکی از مشکلات و چالش‌های شهر قزوین تبدیل شده که حل آن نیازمند فرهنگ سازی و همکاری دستگاه‌های اجرایی مربوط است.

به گزارش ایرنا، همزمان با رشد و گسترش شهرها و حجم روزافزون و انبوه وسایل نقلیه موتوری، رفته رفته شاهد تراکم ترافیکی در راه های ارتباط شهری بوده ایم تا جایی که با توسعه زیرساخت ها شهری از جمله وسایل حمل و نقل عمومی در کنترل این پدیده قرن ۲۱ موفق عمل نشده است.

شاید به جرات بتوان گفت استفاده از خودروهای شخصی و به کارگیری آن به صورت تک سرنشین یکی از عوامل مهم بروز و ظهور ترافیک در شهرها است اما تنها این عامل را نمی توان باعث بروز پدیده ترافیک و مشکلات مرتبط با آن دانست.

امروزه بسیاری از شهرهای جهان، به خصوص در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته با استفاده از مکانیزم و فناوری های روز توانسته اند تا حدودی این مساله یعنی ترافیک را کنترل کنند یا اینکه با اعمال جرایم توسط دوربین های نظارتی و ارسال آن به صورت پیامک به مالکان خودرو برای کاهش تخلفات شهری اقدام نمایند اما مدیران و برنامه ریزان شهری به همراه دستگاه های مرتبط با این مساله مانند پلیس راهور با این معضل دست به گریبان هستند.

با این وجود، پدیده ترافیک در شهری مانند قزوین که علاوه بر سنتی و قدیمی بودن معابر آن به دلیل کهن بودن سرزمینی و با توجه به رشد و گسترش این شهر طی سه دهه گذشته، وجود مراکز تجاری و بهداشتی به همراه بیمارستان ها در هسته شهر، چند صباحی است که معضل ترافیکی آن رانندگان، شهروندان و حتی مسوولان شهری را با چالش های جدی و اساسی روبه رو ساخته است.

به همین منظور و با توجه به روزهای پایانی سال خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان قزوین، نشستی را با سرهنگ مهرداد حسن پور، رییس پلیس راهور استان برگزار کرده که مشروح آن را می خوانیم.

ایرنا. به عنوان نخستین سوال، در ابتدا تعریفی از ترافیک ارایه کنید.

واژه ترافیک عام و بین المللی بوده و معنا و مفهوم آن به هرگونه تردد و رفت و آمد عابر یا وسیله نقلیه گفته می شود که از نقطه ای به نقطه دیگر صورت گیرد و امروزه نیز به طور عام تمامی نقاط و شهرهای جهان به نوعی درگیر این مساله هستند.

ترافیک در جامعه امروزی ما با توجه به نیازهای موجود و ترددهای صورت گرفته در آن، به خصوص در شهری مانند قزوین و در هسته مرکزی آن که دارای بافت سنتی و قدیمی است نمود عینی داشته که به نظر می رسد علاوه بر اعمال مدیریت نظارتی، برای گریز و عبور از آن نیازمند آرامش و صبر شهروندان در این زمینه باشیم.

در کنار این مساله، تعدد و کثرت وسایل نقلیه موتوری از جمله خودروها با تغییر هویتی بافت های قدیمی و تبدیل بناهای فرسوده به آپارتمان هایی با چندین واحد به همراه افزایش جمعیتی و خودرویی در آن ، خود بر حجم تولید ترافیک در چنین فضاهایی می افزاید که موارد یاد شده باید روز به روز مورد توجه مدیریت امور شهری و دستگاه های ذیربط با مساله ترافیک قرار گیرد.

در نهایت اینکه، در حوزه ترافیک شهری و مباحث مربوط به آن پلیس بدون همراهی و همکاری شهروندان قادر به روان سازی و کنترل ترافیک نخواهد بود.

ایرنا. چه عامل یا عوامل مهمی در موضوع ترافیک دخالت دارند؟

در این رابطه باید در ابتدا نخستین عامل را کاربران یعنی استفاده کنندگان از وسایل نقلیه دانست و پس از آن نیز عابران پیاده نقش مهم و اساسی را در این زمینه برعهده دارند که از آنها می توان به عنوان عوامل مهم در ترافیک یاد کرد.

از راه و علایم موجود در آن می توان به عنوان سومین گزینه در موضوع ترافیک یاد کرد در حالی که ویژگی های خاص نظیر مکان های تجاری، صنعتی، بهداشتی و درمانی و در نهایت مسکونی بودن مناطقی که در آن تردد صورت می گیرد نیز از جمله موارد مهمی هستند که در موضوع ترافیکی دخیل می باشند.

اینکه استعداد هر منطقه و یا معبر باعث می شود تا براساس آن تقاضا برای سفر بیشتر صورت بگیرد امری بدیهی بوده، در حالیکه شهروندان برای هر یک از کارهای خود، یعنی به عنوان مثال برای رفتن به مغازه، مدرسه، محل کار خود در واقع یک سفر انجام می دهند و به همین لحاظ هر فرد در طول روز اقدام به ۲۰ تا ۳۰ سفر می کند که اگر این آمار به کل جمعیت یک شهر تعمیم داده شود، ما روزانه شاهد میلیون ها سفر در یک منطقه یا شهر خواهیم بود.

ایرنا. چه مواردی غالبا منجر به ایجاد ترافیک در شهرها می شود؟

باید به این مساله مهم و اساسی توجه داشت که سازمان و دستگاه هایی که در موضوع ترافیک سهیم هستند باید به این مساله ورود جدی داشته باشند و اینکه شهروندان بدون برنامه ریزی اقدام به سفر نکنند یا اینکه کاربران در هر زمان از خودرو شخصی خود استفاده کرده و از همه مهمتر اینکه اماکنی که ساخته می شوند باید به طور جدی از سوی مدیریت شهری کنترل و در نهایت نیز پارکینگ های مورد نیاز پیش بینی و احداث شوند.

اگر مسیر آماده نباشد و ساختمان های جدید نیز فاقد پارکینگ باشند بدون شک موضوع ترافیک روز به روز بر مشکلات شهرهای ما می افزاید.

به همین لحاظ سازمان های ذیربط با مساله ترافیک باید کمک حال پلیس راهور بوده و مهمتر آنکه مدیران و برنامه ریزان شهری باید پیش بینی مسایلی از این دست، یعنی در نظر گرفتن پارکینگ برای بناهای مسکونی و به خصوص تجاری را به عمل آورده و اینکه کاربران و رانندگان پیش بینی این مساله را بکنند وقتی به مکانی مراجعه می کنند آیا پارکینگ وسیله نقلیه دارد یا نه؟ همه این مسایل در ایجاد ترافیک در شهرها بسیار مهم هستند.

ایرنا. نوک پیکان در حوزه ترافیک پلیس راهور است، امروز پلیس چه گام هایی را برای کاهش یا رفع مسایل ترافیکی برداشته است؟

با توجه به اینکه امروزه ۲۶ سازمان و نهاد در حوزه پیشگیری، بستر سازی و فرهنگ سازی ترافیک سهیم هستند، به همین لحاظ پلیس در این رابطه به تنهایی نمی تواند عمل کننده باشد.

باید این ذهنیت را داشت که در حوزه ترافیک پلیس تنها به عنوان مجری طرح مطرح بوده و اینکه بسترسازی های مناسب، آماده سازی معابر، نصب تجهیزات مورد نیاز و سایر موارد از سوی سازمان های مرتبط، به خصوص شهرداری ها باید آماده سازی شود تا پلیس بتواند برای اجرای مقررات اقدام کند.

البته در این راه نقش و وظیفه رسانه ها در حوزه فرهنگ سازی ترافیک نباید به هیچ عنوان نادیده گرفته شود و این حوزه می تواند کمک حال خوبی برای ما و برنامه ریزان شهری باشد.

این در حالی است که پلیس نیز در این زمینه می تواند کمک حال دستگاه های ذیربط ترافیک باشد و اینکه با بررسی های خود و ارایه مسایل و مشکلات و انعکاس آن به مسوولان حوزه شهری در جهت رفع موانع کمک کند.

در این رابطه البته تجهیزات خودرویی پلیس و هوشمندسازی ادوات آن نیز در دستور کار قرار گرفته تا جایی که امروز به عنوان مثال دیگر همانند گذشته پلیس در اعمال قانون به رانندگان متخلف برگ جریمه ارایه نمی دهد و از طریق سامانه میزان جرایم به تلفن همراه صاحب خودرو انعکاس داده می شود.

در همین راستا باید به نصب دوربین بر روی لباس پلیس به عنوان یک ابزار جهت ثبت مشاهدات و تخلفات و همچنین رفتار پلیس با شهروندان نیز در راستای به روز رسانی تجهیزات نیز اشاره کرد.

ایرنا. در خصوص الکترونیکی شدن تجهیزات جهت کاهش حضور فیزیکی پلیس در معابر نیز توضیح دهید؟

باید اذعان داشت که هوشمندسازی در این زمینه به صورت کامل صورت نپذیرفته و ابزار پلیس به غیر از نصب دوربین های نظارتی، همان تجهیزات نصب شده ای هست که پیشتر به آن اشاره شد.

البته تلاش داریم تا با کمک سازمان های مرتبط و ذیربط این کار صورت بگیرد چرا که معتقدیم با به کارگیری تجهیزات ایمنی و ابزارهای مورد نیاز شاهد شهری ایمن و روان در حوزه ترافیک خواهیم بود و با نصب تجهیزات یاد شده بنا داریم تا برخی از شهروندان را از انجام کارهای خلاف منصرف کنیم.

بدون شک با هوشمندسازی می توان به رانندگان در امر موضوع ترافیک کمک کرد تا جایی که بازخورد این مساله در نهایت به کاهش تصادفات و بار ترافیک می انجامد و با انجام این کار حتی به برنامه ریزی شهروندان کمک می کنیم که در چه مواقعی از خودرو شخصی یا عمومی برای انجام کارهای خود استفاده کنند.

با توجه به اینکه هنوز به شرایط ایده آل در زمینه تجهیزات مورد نیاز نرسیده ایم به ناچار باید از حضور فیزیکی پلیس در رفع موانع ترافیکی و... استفاده کنیم.

ایرنا. ترافیک امروز شهر قزوین به خصوص در هسته مرکزی آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

قزوین دارای یک بافت سنتی و قدیمی بوده و معابر آن نیز، به خصوص در مرکز آن همانند دهه های گذشته بدون تغییر مانده و این در حالی است که متاسفانه هسته مرکزی این شهر به دلیل فقدان برنامه ریزی های مناسب شهری در گذشته بسیاری از ساختمان های تجاری، پزشکی و حتی مسکونی را در خود جای داده و همه آنها تنها در چند خیابان تجمیع شده است.

به طور طبیعی نیز وقتی تجمعی از ساختمان های اداری و یا تجاری را در یک نقطه مشاهده می کنیم، مراجعه کنندگان آن را نیز به دنبال خواهد داشت در حالی که امروز به یک بازنگری مهم و اساسی در حوزه شهرسازی در این زمینه نیازمندیم.

این در حالی است که به طور طبیعی سطح تقاضامندی شهروندان باید در یک شهر پراکنده صورت بگیرد، یعنی میزان تقاضاها باید در اقصی نقاط شهر و همزمان با توسعه آن صورت پذیرد و اینگونه نباشد که به عنوان مثال تمامی ساختمان های پزشکی و یا مجتمع های تجاری و خرید به چند خیابان و آن هم در هسته های مرکزی شهر ختم شود.

با توجه به حجم روزافزون ترافیک شهر قزوین باید چاره اندیشی های لازم و جدی در این زمینه صورت بگیرد و تنها از پلیس خواسته نشود که مشکلات ترافیکی را به تنهایی مرتفع کند.

برای حرکت خودرو در شهرها نیازمند فرآیندهایی هستیم، به عنوان مثال در برخی از خیابان های مرکزی شهر قزوین همانند خیام از طریق کوچه ها چندین خیابان به هم متصل می شوند و از هر خروجی و ورودی شاهد ورود خودرو و سایر وسایل نقلیه موتوری به خیابان ها هستیم که در این موقعیت پلیس راهور تا اندازه ای توان کنترل ترافیک حاصل از این آمد و شد را دارد و به همین جهت نیازمند ابزارها و تجهیزات کنترلی هستیم تا بتوانیم حداقل در برخی ساعات به محدودیت سازی تردد اقدام کنیم.

ایرنا . در خصوص آخرین وضعیت دوربین های نظارتی سطح شهر هم توضیح دهید.

در حال حاضر تعداد دوربین ها نظارتی نصب شده در شهر قزوین بسیار کم هستند و تعدادی نیز از کار افتاده است که نیاز به ترمیم و بازسازی بوده که این مساله تا قبل از آغاز سال جدید انجام خواهد شد.

شهروندان باید دقت داشته باشند تا در رانندگی تخلفی را مرتکب نشوند که البته خوشبختانه امروز در شهر قزوین شاهد آن هستیم که برخی موضوعات مرتبط با قوانین رانندگی مانند بستن کمربند ایمنی به خوبی جا افتاده و باید کمی در حوزه صحبت کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی نیز فرهنگ سازی لازم صورت بگیرد.

نصب دوربین های نظارتی در بسیاری از تقاطع ها، خطوط ویژه، چراغ های قرمز، محل های ورود ممنوع و یا معابری که دارای ترافیک سنگینی هستند، بسیار الزامی بوده و شاید در آن صورت نیازی به حضور فیزیکی پلیس نیز کمتر بشود و به معابری که دارای ترافیک بیشتری هستند، منحصر گردد.

استفاده از نرم افزارهای لازم در روشن نگاه داشتن چراغ های راهنمایی به هنگام قطع برق شهری نیز از دیگر موارد مهمی هستند که باید از سوی مدیریت شهری به آن پرداخته شود تا هنگام قطع برق شهروندان دچار ترافیک های زمان بر نشوند.

ایرنا. یکی از مشکلات سرراه مسایل ترافیکی، حضور دستفروشان حاشیه راه است که موجب نارضایتی عابران پیاده نیز شده، در این رابطه توضیح دهید.

شهروندان باید بدانند رفع سد معبر از وظایف پلیس نیست و هیچ تعریفی نیز برای ناجا در این زمینه وجود ندارد و در قانون نیز مشخص شده که انجام این مساله در حوزه وظایف کاری و اختیار شهرداری ها است.

بدون تردید، سد معبر امروزه و به دلیل پاره ای از مسایل به یکی از چالشی ترین معضلات حوزه شهری تبدیل شده و به دلیل قبضه کردن بخشی از معبر توسط فروشندگان سیار و تغییر مسیرهای ناگهانی خودروها هنگام مواجه شدن با این مساله، به طور عمده علاوه بر ایجاد سوانح جرحی و خسارتی، یکی از عوامل مهم ترافیکی در بخش هایی از مناطق شهری محسوب می شود.

سد معبر در حاشیه راه یا معابر عمومی علاوه بر ایجاد اختلال در آمد و شد خودروها و حتی عابران پیاده، باعث بی نظمی و آشفتگی شهرها شده و نقش پلیس در این رابطه تنها اعمال قانون است و برای رفع این معضل نیازمند ورود جدی نهادهای ذیربط با دستور ویژه قضایی هستیم.

ایرنا. برای رفع مشکل پارک های دوبله خودروها، پلیس چه اقداماتی را به عمل می آورد؟

مموضوع پارک دوبله در بخش رانندگی باید ریشه یابی شود، یکی از عوامل مهم در این رابطه، فرهنگ سازی است، اینکه یک راننده با انجام یک پارک دوبله در واقع معبری را مسدود می کند و خودروها نیز وقتی مشاهده می کنند که پارک این چنینی اتفاق افتاده به ناچار مسیر خود را باید عوض کرده و همین مساله باعث ایجاد ترافیک و حتی تصادف نیز می شود.

به نظر می رسد در این زمینه با فرهنگ سازی می توان شهروندان را متقاعد کرد به اینکه وقتی برای انجام کاری اقدام به سفر می کنند، بدانند که در آن مسیر آیا مکان و یا پارکینگی برای پارک خودرو آنها فراهم است و اگر نیست، اقدام به استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای انجام کار خود کنند.

مهمترین دلیل این مساله آن است که بیشتر افراد از خودروهای شخصی استفاده می کنند و در حالیکه بسیاری از صنوف به خصوص در هسته های مرکزی شهر، خودروی خود را مقابل مغازه هایشان پارک کرده و مشتریان آنها نیز هنگام مراجعه مجبور به پارک دوبله و حتی بیشتر می شوند، این در حالی است که صنوف نیازی به پارک خودروهایشان به مدت ۱۰ تا ۱۲ ساعت در حاشیه معبر ندارند و این کار نیز اشتباه است.

به برنامه ریزان شهری نیز توصیه می شود تا ضمن استفاده از فضاهای باز در برخی مناطق به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شود و با دریافت مبالغ پایین شهروندان را ترغیب به استفاده از آن کنند.

البته تجهیزاتی مثل دوربین هایی که برروی خودروها نصب هستند تا پارک های دوبله و بیشتر را مشاهده و جریمه کنند در آینده نزدیک مورد استفاده پلیس راهور قزوین نیز قرار خواهد گرفت .

ایرنا. طرح ترافیک امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ اجرایی شده، در شهر قزوین آیا این مساله مورد توجه پلیس و شورای ترافیک قرار گرفته است؟

پلیس راهور قزوین مکاتبات زیادی را تاکنون برای اجرایی کردن این طرح به عمل آورده و جلسات زیادی را نیز در شهرداری و استانداری برگزار کرده و پیش بینی های اولیه را هم به انجام رسانده و دستور لازم نیز داده شده است، امیدواریم با همت مسوولان شهری در آینده نزدیک شاهد اجرای آن باشیم، البته مساله زوج و فرد بودن خودروها و ممنوعیت تردد در برخی ساعات باید اولویت بندی شده و به اجرا گذاشته شود.

ایرنا. با توجه به ایام پایانی سال و ورود مسافران نوروزی چه تدابیر ترافیکی از سوی پلیس راهور قزوین صورت گرفته است؟

با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، ضمن آرزوی سلامتی برای شهروندان توام با قدرت و توان معیشتی برای آنان و پایان دوره شیوع ویروس کرونا، با توجه به تاکید صریح سردار فرماندهی انتظامی استان، پلیس راهور همه ساله در چنین ایامی از تمامی توان و امکانات خود در جهت رفع موانع ترافیکی شهرها اقدام می کند و حتی نیروهای اداری نیز از امروز وارد انجام این ماموریت شده تا با حضور دایمی موجبات رفاه و آسایش شهروندان را فراهم آوریم، در حالیکه شهروندان در چنین روزهایی باید حوصله و صبر خود را نیز بالاتر ببرند.

پلیس تحت هر شرایطی در خدمت شهروندان خود بوده و به همکاران خود نیز توصیه کرده تا در این ایام ضمن مدارا کردن با مردم، دادن تذکر را در سرلوحه کارهای خود قرار داده و با مردم و رانندگان مدارا کنند و از جریمه محوری پرهیز کرده تا مردم با خیال آسوده به کارهای نوروز خود بپردازند.

در این رابطه نیز مردم باید سعی کنند تا حداکثر از بروز ترافیک جلوگیری کرده و در روزهای پایانی از خودروهای شخصی خود کمتر استفاده کنند و پلیس را در کنترل ترافیک یاری نمایند تا سالی توام با شادمانی را برای شهروندان خود فراهم کنیم.