به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بروکسل انتقال سبز اروپا را به عنوان مفری از اتکا به انرژی روسیه و هزینه های سالانه ۳۰۰ میلیارد یورویی کشورهای اتحادیه اروپا در زمینه واردات نفت و گاز در نظر گرفته است.
این امر مستلزم سرمایه گذاری های هنگفت است، اما در نهایت هزینه ها را کاهش می دهد و به صنعت اروپایی در زمینه فناوری های سبز جهانی مزیت می بخشد.
این در حالی است که نگرانی ها در مورد هزینه ها بر مذاکرات در مورد پیشنهادات آب و هوایی در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا سایه افکنده است. اکثریت نمایندگان دو نهاد باید این قوانین را تصویب کنند.
اگرچه افزایش بهای انرژی محرک اصلی افزایش اخیر صورتحساب های انرژی است، شمار رو به رشدی از کشورها به ویژه از میان کشورهای فقیرتر شرق این بلوک نسبت به عقب نشینی عمومی در صورت افزایش هزینه های اهداف سبز بلندپروازانه در آینده هشدار می دهند.
یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: ما قبلا گروه نسبتا قابل توجهی از کشورهایی بودیم که در مورد اهداف بیشتر بحث و تبادل نظر می کردیم. اما اکنون تعداد زیادی باقی نمانده است.
پیشنهادات اتحادیه اروپا برای دستیابی به هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ۵۵ درصدی تا سال ۲۰۳۰ از سطح سال ۱۹۹۰ طراحی شده که سومین اقتصاد بزرگ جهان را در مسیری قرار می دهد که اگر در سطح جهانی دنبال شود، می تواند از مخرب ترین تاثیرات گرمایش جهانی جلوگیری کند.
این موارد شامل ممنوعیت استفاده از خودروهای دیزلی و بنزینی جدید در سال ۲۰۳۵، مالیات بر سوخت آلاینده هواپیماها و وضع تعرفه های مرزی کربن بر واردات کالاهایی با کربن زیاد است.
پیشنهاد جدیدی موسوم به سیستم تجارت، به طور خاصی بحث برانگیز است. این مساله باعث ایجاد هزینه های کربن بر حمل و نقل و ساخت و ساز می شود، هزینه هایی که ممکن است تامین کنندگان سوخت از طریق صورتحساب های بالاتر بر مصرف کنندگان تحمیل کنند.
به گفته یک دیپلمات ارشد از یک کشور عضو اتحادیه اروپا، هزینه چیست و چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ ما هشدار می دهیم که اگر در مورد این مساله بحث نکنیم، حمایت مردمی از کل پروژه را از دست خواهیم داد.
کمیسیون استفاده از درآمدهای بازار جدید را برای محافظت از خانوارهای کم درآمد در برابر هزینه ها پیشنهاد کرد، امری که منتقدان همچنان نسبت به واکنش سیاسی به آن هشدار می دهند.
«پاسکال کانفین» رئیس کمیته محیط زیست پارلمان اروپا گفت که پیشنهاد سیستم تجارت به حدی بحث برانگیز است که می تواند کل بسته قوانین زیست محیطی را مسدود کند.
طبق اسنادی که رویترز به آن دست یافت، گروهی به نمایندگی از بیش از ۲۰۰ نفر از ۷۰۵ قانونگذار مجمع اتحادیه اروپا در ماه جاری اصلاحاتی بر لغو سیستم تجارت جدید پیشنهاد کردند.
افزایش بهای انرژی همچنان در بخش اصلاحات بازار کربن موجود اتحادیه اروپا نمود می یابد که نیروگاه ها و صنایع را مجبور به خرید مجوز به هنگام انتشار دی اکسید کربین می کند.
بهای مجوز دی اکسید کربن سال گذشته به میزان ۱۵۰ درصد افزایش یافت و اکنون حدود ۹۰ یورو به ازای هر تن معامله می شود که به گفته تحلیل گران می تواند به فناوری های صنایع سبز همچون تاسیسات جذب دی اکسید کربن انگیزه دهد.
اما در ضمن افزایش هزینه های دی اکسید کربن، درخواست ها برای مداخله جهت تهدیل جهش قیمت ها نیز افزایش یافته است.
مذاکره کننده ارشد پارلمان اروپا در ماه جاری مقرراتی را پیشنهاد کرد که کار سیاستگذاران برای انتشار مجوزهای بیشتر برای سیستم تجارت آلاینده های اتحادیه اروپا در صورت افزایش سریع قیمت ها را آسان تر می کند.
کشورهایی چون لهستان، اسپانیا و رومانی از این ایده حمایت کردند، اما کشورهای دیگر نسبت به تضعیف راهنمای قیمت برای سرمایه گذاری های کربن کم هشدار دادند.
این گزارش در ادامه حاکی است که پارلمان اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد دارند مواضع خود در مورد بزرگترین پیشنهادها از جمله بازار کربن را تا ماه ژوئیه (تیر) تایید کنند.
کمیسیون از مذاکره کنندگان خواست است تا قبل از اجلاس آب و هوایی سازمان ملل در ماه نوامبر (آذر) به توافق دست یابند تا ید دیپلماتیک اتحادیه اروپا برای متقاعد کردن کشورهای دیگر به منظور بهبود بخشیدن برنامه هایشان را تقویت کند.
مقام های اتحادیه اروپا انتظار دارند که بخشی از مذاکرات به سال ۲۰۲۳ کشیده شود.
حال چالش موجود این است که تضمین شود بسته نهایی همچنان اهداف الزام آور به لحاظ قانونی اتحادیه اروپا در زمینه انتشار گازهای گلخانه ای را تحقق می بخشد.