به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، علی خطیبی در جلسه اعلام آمادگی مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص کمک به ارتقای کیفیت تولید خودروهای داخلی که با حضور مدیرعامل، هیات مدیره و معاونان شرکت خودروسازی سایپا برگزار شد به بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت آیتالله خامنهای بهمن ماه در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تأکید قرار دادند.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تاکید دارند که اقتصاد باید مقاومتی باشد و به تعبیر ایشان اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که نسبت به تکانههای بین المللی مقاوم باشد.
معاون وزیر علوم توضیح داد: یک بخش این اقدام به خودروسازان و بخش دیگر آن به دانشگاهیان بازمیگردد، ما در حوزه دانشگاهها هم مسوول بخش علمی جامعه هستیم.
خطیبی در این جلسه آمادگی کامل دانشگاه ها را برای همکاری با بخش خودروسازی اعلام کرد و گفت: ظرفیت دانشگاه ها که امروز به سایپا معرفی شد، بخش کوچکی از توانمندی آموزش عالی کشور است.
وی در عین حال یادآور شد: ما در حرکت در مرزهای دانش با دنیا فاصله قابل توجهی داریم و حضور در این جلسه هم به منظور کاهش این فاصله است.
معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با طرح این سوال که چرا ایران در عرصه تولید موشک و صنعت نظامی پیشرفت کرده است اما در عرصه تولید خودرو این پیشرفت را نداشته است، اظهار داشت: ما در عرصه نظامی رقیب خارجی داریم و در عرصه موشک سازی بر لبه مرز دانش حرکت می کنیم که اگر در این حوزه عقب بیافتیم، امنیت کشور به خطر می افتاد اما در عرصه تولید خودرو با مرز دانش فاصله زیاد و قابل توجهی وجود دارد.
خطیبی افزود: ضریب نفوذ علم باید در صنعت افزایش یابد، علاوه بر خودروسازی در بخش های کشاورزی، صنایع غذایی و سایر خدمات هم وضعیت همین گونه است.
وی تاکید کرد: یکی از برکات تحریمها علیه ایران این بود که در بسیاری بخش ها شاهد رشد هستیم زمانی که ویروس کرونا در ایران شیوع یافت دنیا تمام درهای خود را روی ما بست حتی ماسک هم به ما نمیدادند ولی اکنون خودمان ماسک و سایر محصولات این بخش را تولید و صادر میکنیم.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم ادامه داد: چگونه است که فارغ التحصیلان ایرانی را دانشگاه های کشورهای مختلف دنیا جذب میکنند اما شرکتهای داخلی از ظرفیت های علمی و دانش آنان بهره نمیبرند، اگر این فارغ التحصیلان کیفیت مطلوبی نداشتند که دانشگاههای سایر کشورها آنها را جذب نمیکردند.
خطیبی تصریح کرد: دانشگاه ها امروز در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب با تمام ظرفیت در خدمت خودروسازان هستند و باید به دانشگاهها اعتماد کنیم و قطعا از این اعتماد پشیمان نمی شویم. علاوه بر این باید پارک فناوری تخصصی خودرو راه اندازی کنیم و از ظرفیت دانشگاه و بستر خودروسازان همچون سایپا استفاده کنیم. همچنین باید گرنت تحقیقاتی در زمینه خودروسازی به اعضای هیات علمی دانشگاه ها داده شود.
اعلام آمادگی سایپا برای همکاری با دانشگاهها برای ارتقای کیفیت تولید خودرو
محمدعلی تیموری مدیرعامل شرکت سایپا هم در ادامه این جلسه آمادگی این شرکت را برای همکاری و استفاده از ظرفیت مراکز پژوهشی دانشگاهها با هدف ارتقای کیفیت تولید خودروهای داخلی اعلام کرد.
وی اظهار داشت: شاید این سوال در نزد افکار عمومی و دانشگاهیان مطرح باشد که چرا از سال ۹۰ به بعد مدیران ارشد وقت این شرکت تصمیم گرفتند، سرمایه این شرکت از مسیر تحقیق و توسعه به مسیر سرمایه گذاری در سهام تغییر پیدا کند.
وی توضیح داد: گروه بهمن در همان مقطع ۱۲ و ۱۲.۵ درصد سهام سایپا را دارا بود و قسمتی از بودجه این شرکت برای تولید و توسعه وارد سهام بورس شد. در همان مقطع سه شرکت سرمایه گذاری کارنان، رنا و سایپا در سایپا به وجود آمد که سهام را خریداری کردند.
مدیر عامل سایپا ادامه داد: از دید من این اولین انحراف خودروسازی است، در حالی که بیشتر کشورها پول خود را صرف تولید و توسعه میکنند.
تیموری اضافه کرد: از سال ۹۰ استاندارهای ۵۵ گانه از سوی سازمان استاندارد اعمال شد ولی چون سرمایه گذاری انجام نشد، وابستگی کشور به خارج ایجاد شد.
وی به حضور خود در شرکت سایپا از زمان تصدی این مسوولیت اشاره کرد و افزود: در این ۴۵ روز که به سایپا آمدم با ۸۰ هزار خودرو که در پارکینگها بودند، مواجه شدیم، اکنون قیمت، کیفیت و تحویل خودرو در این شرکت با پارک خودرو در پارکینگها با افت مواجه شده است.
مدیرعامل سایپا یادآور شد: در همه کشورها ما شاخص نرخ امور مستقیم داریم یعنی از تولید وارد مصرف می شود. این شرکت از این بابت ۱۳ هزار میلیارد تومان فروش از دست رفته داشت، چرا که وقتی خودروها در کف پارکینگها انبار میشود ما به خودروسازها بدهکار میشویم.
تیموری گفت: ۱۰ سال است در حوزه طراحی کاری که میان صنعت و دانشگاه باید انجام می شد، در ریل خودش قرار نگرفته است به طوری که هم اکنون بسیاری از قطعات خودروهای تولیدی خود را حمل هوایی می کنیم که این تولید نمیتواند تولید اقتصادی باشد، تولید اقتصادی یعنی کار به گونه ای پیش برود که با کمترین هزینه ما بتوانیم قطعات وارداتی را تامین کنیم.
وی افزود: در تمام دنیا خودرو سازان شاخصی به نام نرخ عبور مستقیم دارند که این شاخص به ۱۰۰ درصد نزدیک است، این شاخص در ایران کمتر از ۱۸ درصد است.
مدیرعامل سایپا ادامه داد: یکی از دلایل پیشرفت صنایع موشکی در کشور ایثار و اخلاص کارکنان آن، انقلابی گری و آرامش در آن مجموعه ها است به طوری که هیچ کس نمی تواند در کار آنها دخالت کند اما در صنعت خودروسازی این عوامل وجود ندارد به طوری که فقط مطالب دروغی که در سایت ها پخش و منتشر می شود، می تواند مسیر تولید خودرو را منحرف کند، در فضایی که آرامش حاکم نباشد، کار کردن دشوار است.
تیموری افزود: ما به دانشگاه اعتقاد داریم. سایپا آماده است با دانشگاهها قرارداد منعقد کند.
به گزارش ایرنا، جلسه وزارت علوم با شرکت خودروسازی سایپا در راستای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت افزایش کیفیت تولید خودروهای داخلی و تامین نظر مصرف کنندگان و آمادگی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی وابسته به این وزارتخانه برای کمک به ارتقای کیفیت تولید خودروهای داخلی برگزار شد. بازدید از خط تولید سایپا از دیگر برنامه های جانبی این جلسه بود.