بیرجند - ایرنا - امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: اخلاق کریمه یکی از اهداف بعثت پیامبر اسلام (ص) است و اخلاقیات باید در جامعه تقویت شود.

مولوی غلام حیدر فاروقی روز دوشنبه در دیدار جمعی از علمای اهل سنت و تشیع با حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند که در آستانه مبعث حضرت رسول اکرم (ص) انجام شد، افزود: بهترین هدیه که می‌توانیم در مناسبت‌هایی مانند عید مبعث بگیریم، متخلق بودن به اخلاق پیامبر است زیرا وقتی در جامعه‌ای خیانت، دروغ و انواع و اقسام گناه باشد در آن جامعه رحم و شفقت نخواهد بود.

وی بیان کرد: پیامبر (ص) فرمودند بهترین عملی که باعث می‌شود انسان به بهشت برود، ابتدا تقوا و سپس اخلاق نیکو است.

امام جمعه اهل سنت بیرجند اظهار داشت: آنچه در این مناسبت‌ها می‌توان تکرار کرد و تذکر داد در حقیقت اخلاق و سیره پیامبر است و اگر امروز مسلمانان آن طور که باید به سیره پیغمبر متمسک بودند ما این مصایب و مشکلات را نداشتیم.

وی افزود: جهان اسلام امروز به خاطر فاصله گرفتن از قرآن و سیره پیامبر اسلام (ص) گرفتار این مصیبت‌ها و اضطراب‌ها شده است.

مولوی فاروقی گفت: خداوند متعال از پیامبرش در قرآن عظیم در جمله‌ای بسیار کوتاه می‌فرماید، ای پیامبر شما دارای اخلاق بسیار بزرگی هستید همچنین وقتی از صحابه درخصوص پیامبر سوال کردند، فرمودند ما از رفتار، گفتار و اخلاق پیامبر به فرامین قرآن پی می‌بریم.

وی تصریح کرد: آنچه می‌طلبد این است که ما مسلمانان باید تلاش کنیم همان طور که قرآن هم دستور داده به رفتار، گفتار و اخلاق پیامبر تاسی بجوییم و شخصیت ایشان برای ما الگو و سرمشق باشد.

امام جمعه اهل سنت بیرجند افزود: اینکه فقط زبانی بگوییم اهل بیت (ع) را دوست داریم، کافی نیست و اگر به دنبال شعار، عملی نباشد ارزشی هم ندارد.

وی گفت: خداوند متعال راه و روش محبت را برای پیامبر و اهل بیت می‌فرماید اگر ادعا می‌کنید خدا را دوست دارید از من پیامبر که فرستاده خدا هستم پیروی کنید و اطاعت از خدا محبت با وی است.

مولوی فاروقی افزود: امروز آنچه می‌بینیم اینکه دین اسلام، قرآن و پیامبر غریب واقع شده است و تبلیغات جهان و ضعف و ناتوانی مسلمانان در جهان اسلام را می‌بینیم.

وی بیان کرد: یکی از دلایل محبت با خدا، پیامبر، اهل بیت و اولیای خدا، اطاعت از آنها است که در این صورت صداقت و محبت ظاهر می‌شود.

امام جمعه درمیان هم در این نشست گفت: بعثت پیامبر اسلام (ص) حادثه‌ای بسیار بزرگ و مهم است که مردم را برای بیدار شدن برانگیخت؛ بعثت یعنی بیداری و اینکه اختلافات، تفاخر و سایر رفتارها کنار گذاشته شود بلکه به وحدت جامعه رسیدگی شود.

حجت‌الاسلام مصیب خزاعی افزود: باید امروز رافت و انصاف داشته باشیم و خداوند برای هیچ نعمتی بر ما منت نمی‌گذارد مگر نعمت بعثت لذا باید همه قدر آن را بدانیم.

وی بیان کرد: موضوع وحدت باید در مساجد و جامعه به مردم عنوان شود که ثمرات این جلسه که وحدت است نیز شکوفا شود.

امام جمعه درمیان با بیان اینکه در تاریخ وحدت و اهل بیت جفا شده است گفت: امام ملاک جنگ را ستیزه‌جویی می‌داند نه صرف عقیده مختلف و امروز برخی شیعیان و اهل سنت کوته‌بین که به تعبیر مقام معظم رهبری انگلیسی هستند، گاهی اصلا مدارا و وحدت را بر نمی‌تابند.

وی افزود: وحدت یعنی تقریب مذاهب و امروز باید افتخار کنیم انقلاب اسلامی وحدت را عملی کرد و مجمع تقریب مذاهب خود یک بعثت است.

حجت الاسلام خزاعی یادآور شد: تفتیش عقاید در هیچ اداره‌ای انجام نمی‌شود و این از برکات انقلاب اسلامی است.

وی گفت: امروز باید تبیین نسبت به انقلاب و وحدت را دنبال کنیم که وظیفه ما بوده و امروز یک جهاد است که اگر تبیین نکنیم دشمن تحریف می‌کند.

امام جمعه درمیان افزود: امروز دید ما باید تعقل، تفکر و تبیین باشد و با بدعت‌ها و خرافات مبارزه کرد.