ساری - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از ممنوعیت خرید و فروش گونه‌های جانوری و گیاهی وحشی در این استان خبر داد و گفت که با متخلفان برخورد قاطع و قانونی صورت می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران ، حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود : با توجه به‌روزهای پایانی سال و تجارب سنوات گذشته عده ای از افراد فرصت طلب در کنار فروش ماهی قرمز، اقدام به خرید و فروش برخی گونه‌های جانوری از جمله مار آبی، لاک پشت، سمندر و گونه‌های گیاهی نظیر سنبل آبی می کنند.
وی گفت: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مازندران همانند سنوات گذشته با گشت و نظارت مستمر، در صورت مشاهده هرگونه تخلف مبنی بر خرید و فروش گونه های جانوری و گیاهی در سطح این استان با متخلفان برخورد قاطع و قانونی خواهند داشت.
ابراهیمی کارنامی افزود: ممنوعیت صید، نگهداری، حمل و نقل، خرید و فروش‌حیوانات و جانوران وحشی از طریق رسانه ها اطلاع‌رسانی می شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های مردمی جهت تنویر افکار عمومی و کاهش سطح تخلفات در این بخش باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران از شهروندان خواست از خرید جانوران وحشی که بیشتر گونه‌های در معرض خطر انقراض هستند خودداری کنند و در صورت مشاهده هر گونه تخلفات زیست محیطی بویژه خرید و فروش و نگهداری جانوران وحشی، مراتب را برای پیگیری به ادارات تابعه مستقر در شهرستان‌ها اطلاع دهند تا در کمترین زمان رسیدگی شود.

مازندران با ۲۴ هزار کیلومترمربع وسعت، ۲ میلیون و ۴۰۰ هکتار مساحت دارد که از این میزان، ۵۳۰ هکتار اراضی زیست محیطی است که در قالب پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت‌شده تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

در این استان زیستگاه ۴۹۰ گونه جانوری از رده‌های مختلف مهره‌داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستیان و ماهی‌ها است. ۲۶ گونه جانوری در مازندران در زمره گونه های تحت حمایت سازمان های بین المللی محیط زیست قرار دارند.