استانها - ایرنا -خبرنگاران ایرنا نهم اسفند ماه نسبت به پوشش رویدادها و تولید محتوا اقدام کردند که از مهمترین آنها می‌توان به سفر رییس جمهور به گلستان، صدور سند برای زمین‌های کشاورزی، تخصیص تسهیلات برای طرح‌های گردشگری، توسعه ورزش‌های بومی و محلی، تامین امنیت صادرات برای محصولات کشاورزی اشاره کرد.

به گزارش گروه اخبار استانهای ایرنا، امروز خبرنگاران ایرنا در استانهای مختلف سوژه های مهمی را به عنوان مطالبات مردم و در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیگیری کردند که "چشم امید خلیج بین‌المللی گرگان به مصوبات سفر دولت در گلستان"، "کرونا و مشکلات فعالان حمل و نقل عمومی استان مرکزی"، "زخم کلنگ سارقان بر پیکر بنای تاریخی تجارتخانه روسیه در بابل"، "خرید و فروش نوبت پزشکان در یزد و رنجی مضاعف برای بیماران" و "پرورش قرقاول، مهجور در عین سودآوری"  از جمله این گزارش‌ها بود.

امروز همچنین گروه استانها در گزارشی به بیان آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران پرداخت که در مقدمه این گزارش آمده است: با گذشت چندین هفته از آغاز موج ششم شیوع کرونا و در آستانه سال نو، همچنان متخصصان تزریق واکسن را سدی محکم در برابر بیماری کووید ۱۹ می دانند و به همین دلیل برای سفرهای نوروزی نیز استعلام واکسیناسیون افراد از طریق کدملی و پلاک خودرو رصد و نظارت خواهد شد.

رییس جمهور روز جمعه به گلستان سفر می‌کند. این عنوان خبری است که مرکز ایرنا در گرگان به نقل از مسوول روابط عمومی استانداری گلستان منتشر کرد.  علی متکی توضیح داد: وزرای دولت با حضور در شهرستان ها علاوه بر موضوعات شهرستانی، مسائل استانی را نیز بررسی و به رییس جمهور گزارش می دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش هم در کرج تاکید کرد که رتبه‌بندی مطالبه همه فرهنگیان است. محسن زارعی تصریح کرد: تا زمانی که نتیجه نهایی رتبه بندی به دست وزارت آموزش و پرورش نرسد، نمی توانیم اظهار نظر کنیم. وی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش آمادگی لازم را برای اجرای رتبه بندی معلمان دارد.

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز در اصفهان اعلام کرد که ۴۵ درصد درآمد هر خانوار در کشور صرف تامین مسکن می‌شود. حمزه شکیب تاکید کرد: باید همه تلاش خود را به کار بگیریم تا تعهد و وظیفه خود را بطور مطلوب نسبت به مردم انجام دهیم و بتوانیم حافظ سرمایه های مردم در زمینه طول عمر مفید ساختمان و حفظ این سرمایه در برابر حوادثی از جمله زلزله باشیم و فضایی مناسب برای زندگی آرام مردم فراهم کنیم.

امروز همچنین نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در بیرجند گفت که برخی دستورالعمل‌ها مانع افزایش مبادلات تجاری است. مصطفی نخعی اضافه کرد: داشتن مرز طولانی خراسان جنوبی با کشور افغانستان همراه با مشترکات فراوان از جمله مزیت‌های این استان به‌ویژه شهرستان سربیشه و مرز ماهیرود است.

رئیس ثبت اسناد مراغه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این شهر خبر داد که صدور سند برای ۳۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مراغه آغاز شد. علی یوسفی افزود: این طرح با مشارکت جهاد کشاورزی به منظور پیشگیری از جرائم و با فعالیت یک شرکت پیمانکاری در حال اجراست و مراحل نقشه‌برداری آن به صورت رایگان انجام می‌شود.

مرکز ایرنا در سنندج نیز به نقل از مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان اعلام کرد که بیش از ۷۳ میلیارد ریال تسهیلات به طرح‌های گردشگری کردستان اختصاص یافت. یعقوب گویلیان خاطرنشان کرد: تسهیلات تکمیل این پنج طرح، از محل اعتبارات کمیته تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور پرداخت می‌شود.

همچنین مرکز ایرنا در سنندج خبر داد که هیات اقتصادی عراق وارد استان کردستان شد. هوال (هه وال) ابوبکر استاندار سلیمانیه عراق همراه با هیات اقتصادی عراقی، برای مذاکره با هیات ایرانی، از طریق مرز باشماق مریوان وارد استان کردستان شد و مورد استقبال معاونان سیاسی، امنیتی و  و اقتصادی استاندار کردستان قرار گرفت. قرار است هیات عراقی با هیات ایرانی در خصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک در مرز ۲ کشور مذاکره کنند و در صورت توافق، تفاهم نامه ای بین طرفین به امضا برسد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر هم عنوان کرد که ۴۵ هزار واحد مسکونی روستایی در استان بوشهر مقاوم سازی شد. علیرضا مقدم یادآور شد: براساس آمارها این استان با ۵۸ درصد مقاوم سازی بعد از استان‌های کرمانشاه و قزوین با ۷۱ درصد، لرستان با ۸۰ درصد و کرمان با ۶۲ درصد به عنوان استان پنجم کشور در بحث مقاوم سازی مطرح است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت که بیش‌ از ۷۶۰‌ هزار معاینه دربیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شد. به گفته سید محمد هاشمی شهری، از این تعداد بیش‌از ۴۵۲ هزار معاینه توسط پزشکان متخصص و بیش‌ از ۳۰۷ هزار معاینه نیز توسط پزشکان عمومی انجام شده است.

امروز همچنین مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان به ایرنا خبر داد که یکهزار و ۶۵۰ تن شکر بهمن امسال در استان سمنان عرضه شد. محمدباقر منوچهری اضافه کرد: شکر به ازای هر کیلوگرم ۱۱۵ هزار ریال به اضافه ۹ درصد ارزش افزوده در اختیار عاملان فروش قرار می‌گیرد و عامل با احتساب سود عمده و خرده شکر را در بازار عرضه می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان هم از پرداخت تسهیلات مهارت آموزی به مشمولان نظام وظیفه در خوزستان خبر داد. رضا فتوحی توضیح داد: پرداخت این تسهیلات می‌تواند کمک حمایتی قابل توجهی در راه‌اندازی کسب و کارهای خرد به ویژه در مناطق کم برخوردار باشد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار نیز در اهواز گفت که مالچ پلیمری برای مهار کانون‌های ریزگرد جایگزین مالچ نفتی می‌شود. علی‌محمد طهماسبی بیرگانی خاطرنشان کرد: ۸۶ مالچ پلیمری در کارگروه تثبیت‌کننده‌های خاک بر اساس این ضوابط ارزیابی شده است که ۲۱ مورد از آنها توانستند آزمایش‌های محیطی زیستی را بگذرانند و هشت مورد از آنها نیز توانستند مرحله پاشش را انجام دهند که در نهایت ۲مورد از این مالچ‌ها طبق دستورالعمل‌ها حدود ۲ سال ماندگاری داشتند.

همچنین مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری ایلام از شناسنامه دار شدن ۱۲ هزار نفر از اتباع خارجی در ایلام خبر داد.  عبدالرضا حسن پور توضیح داد: از ۱۴ هزار نفر اتباع خارجی استان در مجموع ۱۲ هزار نفر موفق به دریافت شناسنامه شده اند.

مدیرعامل انجمن حمایت از کودکان مبتلا به سرطان تبریز هم خبر داد که ۵۳ کودک مبتلا به سرطان در آذربایجان شرقی بهبود یافتند. جواد میلانی اضافه کرد: تعداد فوتی های سرطانی کاهش محسوسی داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز عنوان کرد که کرمانشاه نیازمند ۹۰۰ هزار تُن ظرفیت سردخانه‌ای برای محصولات تولیدی است. شهریار قاسمی یادآور شد: ۲۳ واحد سردخانه محصولات کشاورزی با ظرفیت ۸۵ هزار تن و پیشرفت ۱۰ تا ۹۰ درصدی در دست ساخت است.

امروز همچنین مدیرکل گمرکات استان مرکزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اراک خبر داد که یک میلیارد و ۱۰۹ میلیون دلار کالا از گمرکات استان مرکزی صادر شد. اسماعیل حسینی ادامه داد: این کالاها به مقصد ۹۸ کشور جهان از جمله عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان و ازبکستان صادر شده‌ است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم اعلام کرد که همزمان با سفر فتاح و نیکزاد به خراسان جنوبی، عملیات اجرایی ۲۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز می‌شود. علیرضا عباس‌زاده یادآور شد: عملیات اجرایی این طرح در روستای نوغاب شهرستان درمیان آغاز می‌شود.

مسئول سازمان بسیج دانش‌آموزی استان قزوین نیز گفت که ۲۴۴ هزار و ۸۰۰ قزوینی از اردوی مجازی راهیان نور بازدید کردند. سرهنگ ابراهیم رسولی‌فر اضافه کرد: اردوی راهیان نور، مصداق پیشگام جهاد تبیین است.

همچنین از زنجان خبر رسید که ۱۴۱ پروژه طرح هادی در زنجان اجرا شده است. مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان با تایید این خبر گفت: میانگین اجرای طرح هادی روستایی در استان زنجان ۵۸/۲  درصد و در سطح کشور این میزان  ۴۶/۲ درصد است که در این زمینه استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

دادستان قزوین هم در بازدید از چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی کاسپین گفت که بانک‌ها باید صنایع تملک شده را به تولیدکنندگان واقعی واگذار کنند. به گفته محمد قاسمی به بانک های استان تاکید شده که در مزایده های واگذاری صنایع باید تولیدکنندگان دارای اهلیت حضور داشته باشند تا صنایع واگذار شده از مسیر تولید منحرف نشوند.

مرکز ایرنا در ارومیه نیز به نقل از مدیرکل گمرک بازرگان اعلام کرد که امسال بیش از ۵۷۲ میلیون دلار کالا از مرز بازرگان وارد کشور شده است. رامین ظهیری خاطرنشان کرد: این محصولات وارداتی شامل انواع ماشین‌آلات صنعتی، مصنوعات از چدن و آهن یا فولاد، آلومینیوم، مواد پلاستیکی، وسایل نقلیه زمینی، عصاره رنگ و مرکب، اسکلت فلزی، انواع چسب، انواع رنگ، سنگ فلز جوش، خاکستر، کائوچو و اشیای ساخته شده از آن و انواع پارچه است.

تعاون روستایی استان سمنان امسال ۳۴ هزار تن نهاده دامی توزیع کرد. این عنوان خبری بود که مرکز ایرنا در سمنان به نقل از مدیر تعاون روستایی این استان منتشر کرد. به گفته احسان عباسپور، اولویت تعاون روستایی در زنجیره تولید پشتیبانی قبل و بعد از تولید است که قبل از تولید تامین نهاده ها از قبیل کود، سم، ذرت، جو، گندم، یونجه و کنجاله سویا به منظور رونق کشاورزی و تامین نهاده دامی در اولویت قرار دارد.

امروز همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که ۲۰ طرح بزرگ اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست. سید احسان عسکری افزود: بیش از چهار هزارو ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از تبصره ماده ۱۸ به استان ابلاغ شده که بخشی از آن عملیاتی شده است.

مرکز ایرنا در زاهدان هم خبر داد که از ۷۰۰حساب بانکی در سیستان و بلوچستان کلاهبرداری شده است. جانشین فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با تایید این خبر، گفت: در پی ارسال تعدادی پرونده از استان‌های کشور مبنی بر اینکه فردی ناشناس با استفاده از شیوه‌های مختلف جعلی و مجرمانه همچون شگردهایی تحت عنوان سامانه سهام عدالت و سامانه ثنا اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب مردم کرده، رسیدگی به موضوع به صورت ویژه در دستورکار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان ری نیز اعلام کرد که اعضای باند قاچاق اتباع خارجی در شهرری دستگیر شدند. سرهنگ دوستعلی جلیلیان توضیح داد: بر اساس اعلام منابع محلی، حدود ۵۰ تبعه کشورهای افغانستان و پاکستان در یک انبار محله سیزده آبان شهرری محبوس شده بودند که تیم عملیاتی پلیس با دستور قضایی انبار را شناسایی کردند.  

همچنین مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان از رشد ۳۷ درصدی جابه جایی کالاهای اساسی از بندر امام خمینی خبر داد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد افزایش را نشان می دهد.

مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر هم خبر داد که ۲ هزار و ۴۴۵ خانوار زیر پوشش کمیته امداد استان بوشهر خودکفا شدند. محمد رضا میری افزود: امسال با پرداخت ۳۴۰ میلیارد تومان تسهیلات ۹هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی در استان بوشهر ایجاد شد این درحالی است که در سال گذشته این نهاد برای ایجاد پنج هزار و ۸۶۰ فرصت شغلی ۱۷۴ میلیارد تومان پرداخت کرده بود.

مدیرکل امور عشایری ایلام نیز عنوان کرد که عشایر ایلام سالانه ۱۳ میلیارد ریال محصولات دامی تولید می کنند. فرشاد یاسمی توضیح داد: عشایر ایلام ۱۱ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند که افزون بر ۶۵ درصد پروتئین مورد نیاز استان را تولید و نقش بسزایی در پاسخ به تقاضای فزاینده گوشت قرمز دارند.

همچنین مدیر پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر از تردد ۱۳۵ هزار دستگاه کامیون تا پایان بهمن از مرز تمرچین خبر داد.  ایرج آزادی یادآور شد: از این تعداد، ۷۹ هزار دستگاه کامیون ورودی و ۵۶ هزار دستگاه کامیون خروجی بوده است.

از جیرفت هم خبر رسید که ۲۰ هزار تن آرد توسط تعاون روستایی در جنوب کرمان توزیع شد. مدیر تعاون روستایی جنوب کرمان با اعلام این خبر، خاطرنشان کرد: اتحادیه ها و شرکت های تعاونی روستایی جنوب کرمان بخشی از سهمی آرد تعیین شده مورد نیاز روستائیان حوزه شهرستان ها را خریداری و برای توزیع در بین جامعه هدف به عاملان فروش در روستاها منطقه تحویل می دهند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این شهر اعلام کرد که دو هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی در سبزوار محقق شد. شهرام طلوع فکور افزود: این میزان سرمایه‌گذاری در قالب ۳۲ فقره پروانه بهره برداری صنعتی با اشتغال ۵۱۱ نفر در بخش‌های صنایع شیمایی، فلزی، برق و غذایی در شهرستان سبزوار به ثمر نشسته است.

همچنین رییس تربیت‌ بدنی سازمان بسیج کشور در اصفهان اعلام کرد که طرح توسعه ورزش‌های بومی و محلی در چند استان کشور اجرا می‌شود. ابوالفضل خدا قلی‌پور اضافه کرد: در مجموعه ورزشی سپاه اصفهان، اقدامات مهمی برای همگانی کردن ورزش فراهم و اقدامات شایسته آموزشی انجام شده که آموزش بازی‌های بومی و محلی به ۲ هزار و ۶۰۰ نفر نمونه آن است.

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری هم از کشف زمین‌خواری ۸۰۰میلیارد تومانی در شهرکرد خبر داد. سردار منوچهر امان‌اللهی افزود: در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد زمین‌خواران با اقدامات غیرقانونی ۶۶ هزار مترمربع از اراضی ملی متعلق به یکی از سازمان‌های دولتی را به تصرف خود در آوردند که پس از تحقیق و اطمینان موضوع، با هماهنگی مرجع قضایی سه متهم این پرونده دستگیر شدند.

۲ قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه چهارمحال و بختیاری مشاهده شد. این عنوان خبری بود که مرکز ایرنا در شهر کرد به نقل از مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری منتشر کرد. شهرام احمدی افزود: محیط‌بانان استان پس از شناسایی این گونه، موفق شدند تصویری از این ۲ قلاده پلنگ را برای کمک به کارهای تحقیقاتی در زمینه حفاظت محیط‌زیست ثبت کنند.

مرکز ایرنا در شیراز نیز خبر داد که واحد گازی ۳۲ مگاواتی نیروگاه ری برای تعمیرات از مدار تولید خارج شد. مدیرعامل نیروگاه ری با تایید این خبر، افزود: طبق برنامه از پیش تعیین شده و تعمیرات این واحد ۲۵ روز ادامه خواهد داشت و در طول تعمیرات این واحد فعالیت های مختلفی از قبیل دمونتاژ و تست و در صورت نیاز تعویض نازل های سوخت و محفظه های احتراق، انجام تست های مربوط به ژنراتور، بازدید و در صورت نیاز تعویض پره های متحرک و ثابت توربین بر روی تجهیزات این واحد صورت خواهد گرفت.  

امروز همچنین معاون استاندار بوشهر در پی شنیدن صدای تیراندازی در بوشهر اعلام کرد که این صدا مربوط به تمرین های عادی نیرو های نظامی است. به گفته محمد تقی ایرانی با توجه به‌ حضور نیروهای مسلح ارتش و سپاه در استان این نیروها بر اساس تقویم کاری تمرین‌های تیراندازی دارند که  با هماهنگی شورای تامین انجام می‌شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان هم خبر داد که امنیت صادرات محصولات کشاورزی با صدور شناسنامه سلامت تامین می‌شود. مهدی رنگ رونا با بیان اینکه محصولات فلفل دلمه ای صادراتی برگشت خورده از روسیه، مشکل و آلودگی نداشت، افزود: روسیه فقط درخواست اعلام نوع سمومی را کرد که شناختی نسبت به آنها نداشت.

امروز همچنین گزارش‌های تهیه شده توسط مراکز ایرنا در ۳۱ استان کشور هم مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن، گزارش‌ محمد حسین فلاح تفتی خبرنگار مرکز یزد با تیتر "خرید و فروش نوبت پزشکان در یزد و رنجی مضاعف برای بیماران"،  عصمت برزجی خبرنگار مرکز بیرجند با عنوان "الزامات رشد اقتصادی هشت درصدی در خراسان جنوبی" و اشکان جهان آرای خبرنگار مرکز ساری با تیتر "نساجی – استقلال؛ شاگردان الهامی در اندیشه متوقف کردن صدرنشین" به عنوان مطالب برتر یا شایسته تقدیر انتخاب شدند.