سنندج - ایرنا - سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق گفت: این کنسولگری تمام تلاش خود را برای کمک به پیشبرد اجرای طرح منطقه آزاد تجاری و اقتصادی بین اقلیم و استان کردستان بکار می گیرد.

به گزارش ایرنا، مهدی شوشتری روز دوشنبه در جلسه فعالان اقتصادی عراق و ایران با حضور استاندار سلیمانیه در مریوان اظهار داشت: امیدواریم با هم افزایی کنسولگری، استان سلیمانیه و کردستان طرح منطقه آزاد مشترک را پیش ببریم و این مهم نیازمند همکاری جدی است.
وی یادآور شد: موضوع ایجاد شهرک های صنعتی در اسناد همکاری اقلیم و استان کردستان در گذشته به عنوان یکی از پایه‌های همکاری جدید می تواند تاثیری قابل توجه در اجرای منطقه آزاد تجاری مشترک داشته باشد.
سرکنسولگر ایران در استان سلیمانیه عراق افزود: مطلع شدیم که نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اخیرا موافقت خود را برای ایجاد منطقه آزاد مشترک اعلام کرده است که جای بسی خرسندی است و امیدواریم به زودی شاهد عقد تفاهم نامه ای در این راستا باشیم.
شوستری به برگزاری کنفرانس جذب سرمایه گذاری در بانه در خرداد ماه امسال اشاره کرد و افزود: بعد از برگزاری این کنفرانس، ۱۵ طرح سرمایه گذاری از اقلیم کردستان عراق دریافت شد و برخی نهایی شده و بعضی دیگر از طرح ها نیز در حال بررسی است و باید با تسهیل گری و پرداخت تسهیلات، زمینه را برای سرمایه گذاران آسان کنیم.
رییس اتاق بازرگانی سنندج هم اظهار داشت: رونق فعالیت های اقتصادی به رونق امنیت کمک می کند، بنابراین نیاز است توجه خاصی به توسعه و رونق اقتصادی شود و این مهم با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی قابل تحقق است.
سیدکمال حسینی ادامه داد: انتظار داریم منطقه آزاد تجاری مشترک در محدوده استان کردستان قرار گیرد و متصل به این منطقه باشد تا سودمندی بیشتری برای استان داشته باشد.

موافق ایجاد منطقه آزاد تجاری با ملاحظه قوانین عراق هستیم
رییس اتاق بازرگانی سلیمانیه هم با اشاره به مبادلات تجاری هفت میلیارد دلاری در سال جاری از مرز باشماق، افزود: سرچشمه آشنایی عراق با کالاهای ایرانی مرزهای باشماق و پرویز خان است و باید به این مرزها به صورت ویژه نگاه کرد.

وی از نامناسب بودن زیرساخت های مرز باشماق به ویژه راه، انتقاد کرد و اظهار داشت: این مرز ضمن توجه و ساماندهی، نیازمند ایجاد زیرساخت برای رانندگان ترانزیت عراقی است.
رییس اتاق بازرگانی سلیمانیه گفت: ایجاد منطقه آزاد مشترک به بررسی بیشتری نیاز دارد و اجرای این مهم نیازمند وجود امکانات و زیرساخت ها و مشوق برای سرمایه گذاران است.
وی ضمن موافقت با ایجاد منطقه مشترک، از لزوم توجه به قوانین کشور عراق در زمینه تولید محصولات و صادرات خبر داد و ادامه داد: طبق قوانین کشور عراق کالاهایی که در این کشور تولید می شود، امکان واردات ندارد.