کرمان- ایرنا- رییس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی کشور گفت: تولیدکنندگان اسباب بازی ایران در تکاپوی تبدیل شدن این صنعت به هاب منطقه خاورمیانه هستند تا ضمن اشتغالزایی و ترویج فرهنگ مصرف این کالای فرهنگی، صادرات و ارزش افزوده هم ایجاد کنند.

به گزارش ایرنا غلامرضا دیزجی عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان و شرکت در نشست تخصصی شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در حوزه صنعت اسباب بازی در محل هتل هیلان این شهر اظهار کرد: حدود ۳۰۰ واحد تولید تمام وقت اسباب بازی و ۱۰۰ واحد پاره وقت تولید این کالا در کشور وجود دارد.

وی افزود: توسط این واحدها بیش از ۴ هزار نوع اسباب بازی تولید می شود که سهمی از این تولیدات به کشورهای دیگر صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف اسباب بازی در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار پایین و کمتر از ۲۰ دلار ( ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان ) است، اظهار داشت: این در حالی است که برخی کشورهای جهان تا ۵۰۰ دلار برای خرید اسباب بازی هزینه می کنند تا فرزندانشان از این مهم محروم نمانند.

۱۷ میلیون نفر جمعیت کشور زیر ۱۶ سال است

دیزجی ادامه داد: کشورهای استرالیایی تا ۴۰۰ دلار؛ کشورهای ژاپن، فرانسه و آلمان نزدیک به ۳۰۰ دلار و کشورهای همسایه ایران هم تقریبا ۶۸ دلار سرانه مصرف اسباب بازی دارند.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۷ میلیون نفر از جمعیت ایران را قشر زیر ۱۶ سال تشکیل می دهند که با صنعت اسباب بازی سر و کار دارند و نیاز به مصرف این کالای فرهنگی دارند؛ وسایل اسباب بازی برای سنین زیر ۶ سال که هنوز به دورس آکادمیک وارد نشده ضروری و بسیار هویت ساز است.

دیزجی خاطرنشان کرد: مصرف اسباب بازی مثل تغذیه جسمی برای رشد کودکان می ماند اگر کیفیت و کمیت این کالا افزایش نیابد و برای سنین زیر ۶ سال این کالا به طور فراوان در دسترس نباشد و مورد توجه والدین قرار نگیرد نتایج زیانباری به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: در ایران به هویت اسباب بازی کم توجهی می شود و به عنوان ملعبه و یا وسیله لوکس و غیر واجب به آن می نگرند.

هاب صنعت اسباب بازی نیاز به هزار میلیارد تومان سرمایه دارد

رییس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی کشور اظهار داشت: برای اینکه ایران تبدیل به هاب اسباب بازی در منطقه شود نیاز به سرمایه پیش بینی شده هزار میلیارد تومان است؛ البته در مناطق آزاد ویژه اقتصادی در حال بررسی هستیم تا با انتخاب یکی از آن ها هاب تولید اسباب بازی در منطقه غرب آسیا را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر ایران به هاب تولید اسباب بازی منطقه تبدیل شود هم اشتغالزایی عظیمی ایجاد می شود هم اینکه می توان با صادرات کالای فرهنگی به کشورهای دیگر از جمله آسیای میانه و دیگر کشورها ارز آوری ایجاد کرد.

دیزجی بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ظرفیت های تبدیل شدن به هاب تولید اسباب بازی منطقه را دارد در این منطقه زیرساخت انرژی های آب، برق، گاز؛ زمین ارزان، معافیت مالیاتی، وجود ترانزیت و راه های هوایی و زمینی و ریلی و منابع انسانی در راه اندازی این هاب می تواند کمک کننده باشد.

وی گفت: دولت باید موانع را برطرف و در صدور مجوزهای تولید و بروکراسی های اداری و ارائه تسهیلات کم بهره این صنعت را حمایت کند تا هم سرانه مصرف افزایش یابد که در رشد و تربیت کودکان بسیار موثر است.

اسباب بازی در شکل دهی شخصیت کودکان زیر ۷ سال موثر است

عضو انجمن تولید کنندان اسباب بازی ایران هم در این جلسه اظهار کرد: انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی کشور در سال ۹۷ ایجاد شده و در حال حاضر دارای ۱۰۰ عضو است.

حامد تأملی افزود: این انجمن تلاش کرده است تا در مجلس به اسباب بازی به عنوان کالای فرهنگی نگاه شود، اگر کتاب کالای فرهنگی است و به آن پرداخته می شود و برای آن امکاناتی جهت ترویج آن فراهم می شود در مورد اسباب بازی هم باید توجه ویژه تحت کالای فرهنگی را داشته باشند.

وی ادامه داد: یک کودک تا ۷ سالگی اولین کالایی که با آن سر و کار دارد کالای فرهنگی به عنوان اسباب بازی است کالایی که در تشکیل شخصیت کودکان زیر ۷ سالگی موثر است پس اسباب بازی کالای مهمی باید باشد.

تأملی بیان کرد: طراحی اسباب بازی اگر بالای ۹۵ درصد کپی باشد زیبنده ایران اسلامی نیست، باید طراحی اسباب بازی داخلی، ایرانی و اسلامی باشد؛ ۸۰ درصد اسباب بازی در دنیا در کشور چین تولید می شود البته طراحی آن ها در کشورهای اروپایی انجام می شود.

وی گفت: این کپی طراحی ها نشان دهنده این است که محتوایی را توسط این اسباب بازی به کودکان انتقال می دهند و از طرفی اسباب بازی های چینی ارزان قیمت هستند و خود به خود تبعات فرهنگی دارد.

عضو انجمن تولید کنندان اسباب بازی ایران خاطرنشان کرد: انواع عروسک ها که محتوای کاملاً متفاوت دارد این نوعی چالش است که اگر بخواهیم در برابر این چالش ایستاگی کرد باید حرف برای گفتن داشته باشیم.

تأملی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد اسباب بازی ها در کشور تولید و ۸۵ درصد واردات داریم، گفت: برای تولید هر محصولی موانعی مانند نبود زیرساخت و امکانات، مجوزها، قوانین، بروکراسی های اداری، کمبود یا نبود سرمایه و منابع مالی وجود دارد امّا این سختی ها و موانع در بحث تولید اسباب بازی دو چندان می شود که عزم جدی حاکمیتی را می طلبد تا صنعت راه اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تبدیل شدن به هاب اسباب بازی در منطقه برخی ظرفیت های فوق العاده در کشور از جمله تولید پلیمر و پلاستیک، نیروی انسانی، زمین و غیره وجود دارد.

در ادامه این نشست مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان نیز در این نشست گفت: صنعت کم آب برِ اسباب بازی با سیاست های منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان همخوانی دارد و این صنعت اسباب بازی می تواند هاب منطقه خاورمیانه شود.

روح الله بهرامشاهی بیان کرد: وسعت منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان دو هزار هکتار است که بیش از ۷۰۰ هکتار آن به شرکت ملی صنایع مس ایران در حال واگذاری است و عمده تولیدات در این منطقه به مواد شیمیایی و پلیمرها اختصاص یافته است.

وی افزود: صنعت اسباب بازی صنعتی است که به آب کم نیاز دارد و این با سیاست های منطقه ویژه اقتصادی همخوانی دارد به عبارتی با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی در رفسنجان واحدها و کارخانه های تولیدی که دارد آب کمی نیاز دارند و صنعت اسباب بازی هم به آب کم نیاز دارد.

بهرامشاهی بیان کرد: برای جذب سرمایه گذاران دنبال موضوع کاهش سود در جذب تسهیلات برای آن ها هستیم؛ رفسنجان پتانسیل این را دارد که به هاب صنعت اسباب بازی در منطقه تبدیل شود.

وی ادامه داد: در این منطقه مواد شیمیایی و ملزومات مورد نیاز صنعت اسباب بازی را تولید می کنیم.

محمدرضا رحمانی سرپرست جدید فرمانداری رفسنجان هم در این جلسه خاطر نشان کرد: راه اندازی صنعت اسباب بازی می تواند به اشتغال کمک کند و ارزآوری هم داشته باشد.

وی افزود: ایران به آب های آزاد و مناطق تجاری آزاد نزدیک است و سرمایه گذاران می توانند از این فرصت بهره مند شوند و کالاهای تولیدی را به کشورهای خارج صادر کنند.

رحمانی با اشاره به اینکه اسباب بازی های چینی در ایران به وفور یافت می شود و با مبلغ هنگفتی به فروش می رسند که معضل بزرگی است، ادامه داد: صنعت اسباب بازی در ایران مغفول مانده و  باید در این حوزه تلاش شود تا این کالای فرهنگی را در کشور تولید و با هزینه پائین به دست مصرف کنندگان کشور رساند.

حجت الاسلام عسکری امام جمعه رفسنجان هم با تبریک عید سعید مبعث اظهار کرد: صنعت اسباب بازی امروز جزئی لاینفک از زندگی مردم است، همه خانواده ها با موضوع اسباب بازی همراه هستند لذا از این ضرورت زندگی نباید غفلت کرد.

وی ادامه داد: بحث های سرمایه گذاری، بازار مصرف، مواد اولیه و ترانزیت و امکان حمل ونقل برای صنعت اسباب بازی هموار است؛ بازار مصرف را می توان در قسمت شرق آسیا، کشورهای هند، بنگلادش، افغانستان و دیگر کشورهای همسایه در دست گرفت.

امام جمعه رفسنجان ادامه داد: امکان انتقال و صادارت کالا از طریق خطوط ریلی، فرودگاه، حمل و نقل جاده ای در رفسنجان فراهم است، انرژی، آب، برق و گاز، زمین ارزان و از همه مهمتر امنیت وجود دارد.

وی تصریح کرد: سرمایه گذار به راحتی می تواند سرمایه گذاری کند هم سرمایه مادی و هم سرمایه انسانی گسترده در رفسنجان وجود دارد که با آموزش مختصر می توانند به کار گرفته شوند.

شرکت مس رفسنجان از هاب شدن صنعت اسباب بازی ایران در منطقه خاورمیانه حمایت می کند

سیدمحمدرضا جندقی مدیر مرکز نوآوری شهید ستاری رفسنجان هم در این جلسه اظهار کرد: صندوق نوآوری زیر نظر صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری را در رفسنجان راه اندازی کردیم.

وی سرمایه این صندوق را بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: طرح ها و ایده های راه اندازی صنعت بزرگ اسباب بازی جهت هاب شدن در منطقه به مرکز نوآوری شهید ستاری ارائه شود و این مرکز حمایت های مالی و نیز مشاوره های لازم علمی را جهت ایجاد این صنعت در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ارائه می دهد.

عصر روز دوشنبه حدود ۲۰ نفر از تولیدکنندگان اسباب بازی سراسر کشور جهت بازدید از منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به این شهرستان سفر کردند تا از نزدیک با ظرفیت های این منطقه آشنا شوند.

رفسنجان با وسعت بیش از ۸ هزار کیلومتر در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.