تهران- ایرنا- در حالیکه رویارویی نظامی روسیه و اوکراین به اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه مسکو منجر شده؛ شرکت‌های تولیدکننده برق هسته‌ای آمریکا در حال چانه‌زنی با کاخ سفید برای معافیت واردات اورانیوم آن کشور شده‌اند که برای پایین نگه‌داشتن قیمت برق کلیدی به شمار می‌آید.  

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز،  دو مقام مطلع از چانه‌زنی مدیران صنعت انرژی هسته‌ای‌ آمریکا با کاخ سفید برای معافیت واردات اورانیوم روسیه از تحریم‌ها خبر دادند؛ زیرا اورانیوم ارزان آن کشور کلید اصلی قیمت پایین برق در آمریکاست.

بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا و انجمن انرژی هسته‌ای جهانی آمریکا برای تامین نیمی از اورانیوم مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای خود؛ یعنی ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار پوند (۱۰ کیلو و ۳۰۰ گرم) در سال ۲۰۲۰ به روسیه، قزاقستان و ازبکستان وابسته بود که ۲۰ درصد از برق آمریکا از این منبع تامین می‌شود.  

دو مقام مطلع اطلاع دادند موسسه ملی انرژی گروه تجاری شرکت‌های تولیدکننده برق هسته‌ای آمریکا در حال رایزنی با کاخ سفید هستند تا واردات اورانیوم از روسیه از تحریم‌های آمریکا معاف شود؛ در حالیکه درخواست برای تحریم نفت روسیه هر روز بیشتر می‌شود.  

یکی مقام مطلع در این مورد گفت: صنعت انرژی هسته ای آمریکا به اورانیوم ارزان روسیه وابسته است. موسسه ملی انرژی آمریکا نیز اعلام کرده که از تنوع بخشی به عرضه اورانیوم؛ شامل توسعه تاسیسات آمریکا برای تولید و فرآوری اورانیوم حمایت می‌کند.  

نیما اشکبوسی، مدیر ارشد بخش سوخت و امنیت پرتو در موسسه ملی انرژی آمریکا می‌گوید: در حالیکه روسیه در سطح جهان به عنوان تامین‌کننده تجاری اورانیوم مطرح است؛ اما شرکت‌های تولیدکننده انرژی آمریکایی با طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها و کشورها برای تامین نیازهای سوخت (اروانیوم) خود قرارداد دارند تا مخاطرات اختلال احتمالی را کاهش دهند.   

یک مقام کاخ سفید نیز در این مورد گفت: همه مطالبات مقامات صنعت انرژی را می‌شنویم و همزمان با اجرای اقدامات برای مسئولیت‌پذیرکردن روسیه به شنیدن مطالبات ادامه می‌دهیم. اورانیوم به عنوان سوخت رآکتور برای شکافت هسته‌ای به کار می‌رود تا آب به جوش آید و بخار تولید شود و توربین‌ها برای تولید برق حرکت کنند.

فرآیند تولید و فراوری اورانیوم اکنون در آمریکا وجود ندارد، اما شرکت‌های بسیاری اعلام کرده‌اند که در صورت داشتن قراردادها بلندمدت با شرکت‌های تولیدکننده برق آماده ازسرگیری تولید و فرآوری اورانیوم هستند. ایالت‌های تگزاس و ویومینگ آمریکا ذخایر عمده اورانیوم را در اختیار دارند.