به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، صادق ستاری فرد در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها با اشاره به تربیت تمام ساحتی، اظهار داشت: تربیت تمام ساحتی سه الزام کلیدی دارد؛ اگر به دنبال تربیت تمام ساحتی برای دانش آموزان هستیم باید معلم تمام ساحتی باشد و در فرآیند جذب نیروی انسانی، تعلیم و پرورش نیروی انسانی موضوع تمام ساحتی بودن معلمان مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: معلم فقط انتقال دهنده علوم نیست بلکه کارکرد اصلی وی انتقال و نهادینه کردن ارزشهای فرهنگی اجتماعی و ملی و مذهبی است که باید در دانش آموزان نهادینه شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تخصصگرایی در حوزه تعلیم و تربیت معلم بسیار مهم است، معلم ورزش فقط معلم ورزش نیست، معلم فیزیک فقط معلم فیزیک نیست، بلکه تمام معلمان باید در ساحتهای ششگانه به مهارت برسند در وقت لازم به موضوع تربیت دانش آموز کمک کنند.
ستاری فرد خاطرنشان کرد: الزام بعدی تربیت تمام ساحتی محتواست که شامل برنامه، کتاب و بسته آموزشی است. برنامه بسیار مهمتر است چرا که در سند تحول بنیادین نیز رویکرد بر این است که برنامه محوری باید بر کتاب محوری غلبه کند.
وی تاکید کرد: مدیر مدرسه ستون تحول است و اگر جوان، انقلابی و تمام ساحتی باشد حتما پیشرو خواهد بود و اگر غیر از این باشد منتظر بخشنامه خواهد بود که چه کند. یعنی اگر اردوی ورزشی برگزار کردیم فقط برای مسابقه ورزشی نباشد و باید تمام ساحتها را در نظر داشته باشد.
ستاری فرد با یادآوری الزام سوم تربیت تمام ساحتی، عنوان کرد: ضلع سوم تربیت تمام ساحتی زیرساخت تمام ساحتی است چرا که اگر فضای مدرسه به عنوان کانون تربیتی محله، مناسب تربیت تمام ساحتی نباشد، تربیت تمام ساحتی فقط در حد شعار میماند.
وی ادامه داد: مبتنی بر همین دغدغه، ایجاد فضای ورزشی درون مدرسهای و بهینهسازی به عنوان فضای ورزشی مناسب، در نظر گرفته شده و این طرح را در پیش گرفتیم و در غالب بودجه سال آینده به سمت بهینه سازی فضاهای ورزشی حرکت شده است.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: با توجه به سرانه دانش آموزی، شاخص محرومیت و شاخص فضای ورزشی، به استانها بودجه برای بهینه سازی فضای ورزشی درون مدرسهای با هدف ایجاد سالن چند منظوره، چمن مصنوعی و زمین ساحلی تخصیص داده شده است.
ستاری فرد تاکید کرد: این تخصیص با محوریت مدارس محروم، مدارس دخترانه و هنرستانها و مدارس ابتدایی انجام گرفته است و در نیازسنجی مدیران کل این موضوع را مدنظر قرار دهند.
وی با یادآوری طرح آزادسازی مجموعههای ورزشی، گفت: این طرح مبتنی بر اصل سوم و دهم قانون اساسی است که تربیت بدنی رایگان و خانواده محور شدن تمامی فعالیتها را در بر میگیرد.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنین فعالیت عملیات ۴و۶ سند تحول بنیادین که مشارکت خانوادهها در فعالیتهای تعلیم و تربیت و استفاده از فضاهای ورزشی به عنوان محیطهای یادگیری است، باعث شد تا چرخش تحولی داشته باشیم و به سمت مردمی سازی که شعار و سیاست دولت است حرکت کنیم و از محدودسازی به سمت عمومی سازی مجموعههای ورزشی حرکت کنیم.
ستاری فرد با یادآوری به اجرایی شدن طرح آزادسازی مجموعههای ورزشی، گفت: استانهای فارس، اصفهان، البرز، آذربایجان شرقی و شهر تهران مجموعههای ورزشی خود را در روزهای پنجشنبه و جمعه آزاد اعلام کردهاند و تا پایان سال تحصیلی در تمامی استانها این طرح را پیگیری و اجرایی خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: در گام بعدی به سمت وقف ورزشی خواهیم رفت تا این سنت حسنه در دانش آموزان نهادینه شود و پس از آن استفاده از فضای مدارس در ساعات غیرآموزشی را عملی خواهیم کرد.
وزارت آموزش و پرورش به نقل از وی آورده است: در آستانه سالروز شهادت شهید خرازی-هشتم اسفندماه- ضمن زیارت و دیدار با مادر شهید بزرگوار، از ایشان اجازه خواستیم تا این طرح به نام شهید خرازی مزین شود.
ستاری فرد ادامه داد: تخصیص اعتبار شده تا ۵ هزار مراقب بهداشت از اتاق بهداشت و امکانات بهداشتی برخوردار شوند. هیچ مراقب بهداشتی بدون تجهیزات بهداشتی نخواهد بود.
وی با یادآوری تغذیه دانش آموزی، خاطرنشان کرد: بعد ازماه مبارک رمضان تغذیه رایگان را در یکی از استانها به عنوان پایلوت برای دانش آموزان خواهیم داشت تا برای مهرماه سال تحصیلی آینده از محل هدفمندی یارانهها اعتباری پیش بینی کنیم و با کمک ستاد اجرایی فرمان امام و خیرین نیک اندیش، درصدی از دانش آموزان محروم را که توان تامین وعده غذایی را ندارند، پوشش دهیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به ممنوعیت تعطیلی کلی مدارس و مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهار داشت: با رعایت پروتکلهای بهداشتی، در استانها تلاش کنید تا مدارس تعطیل نشود و آموزش حضوری را با جدیت پیگیری کنید.
وی در ادامه با بیان اینکه ماسک زدن دانش آموزان، تهویه کلاسهای درس و فاصلهگذاری اجتماعی حتما رعایت شود، اضافه کرد: دانش آموزان در هنرستانها، پایه دوازدهم و پایه اول و دوم دوره ابتدایی و برخی دروس خاص که امکان کمتری برای آموزش مجازی دارند، در اولویت آموزش حضوری هستند.
ستاری فرد تصریح کرد: با توجه به قانون شوراهای آموزش و پرورش به استانها اجازه داده شده تا نسبت به اصلاح تقویم آموزشی مدارس جرح و تعدیل انجام بگیرد و افت تحصیلی به وجود آمده برطرف شود.