تهران - ایرنا - آژانس بین‌المللی انرژی از آزادسازی ۶۰ میلیون بشکه نفت طی یک ماه آینده به منظور جلوگیری از کمبود در عرضه در بازارهای جهانی خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از نشریه ال اکونومیستا، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد ۶۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک اعضای خود در سراسر جهان آزاد خواهد کرد تا از عدم بروز مشکل در عرضه به دنبال حمله روسیه به اوکراین اطمینان حاصل شود.  

بر اساس بیانه این نهاد مستقر در پاریس، این تصمیم "پیامی قوی و هماهنگ" به بازارهای جهانی نفت خواهد بود.

در حال حاضر ذخایر استراتژیک اعضای آژانس بین‌المللی انرژی به ۱.۵ میلیارد بشکه می‌رسد. این آزادسازی اولیه معادل چهار درصد از مجموع این ذخایر است که در طول یک ماه آینده به صورت روزانه دو میلیون بشکه به بازار جهانی تزریق خواهد شد.

"فاتح بیرول" مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی گفت: وضعیت در بازارهای انرژی بسیار جدی است و توجه کامل ما را می‌طلبد. وی افزود: امنیت جهانی انرژی در معرض تهدید است و اقتصاد جهان را در مرحله شکننده بهبودی در معرض خطر قرار می‌دهد.

همزمان با افزایش قیمت نفت نسبت به پیش از درگیری اوکراین، این دومین آزادسازی نفت طی چند ماه اخیر است.

علاوه بر این، این برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ است که آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به آزادسازی همزمان ذخایر اقدام می‌کند.  

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، قیت نفت خام از ۱۰۰ دلار گذشت و با افزایش بیش از هشت درصدی در روز سه شنبه، هر بشکه نفت برنت به ۱۰۶ دلار رسید. شرایط بازار به گونه‌ای است که آزادسازی ۶۰ میلیون بشکه چندان کافی نبوده و آزاد کردن دست‌کم بیش از ۷۰ میلیون بشکه را می‌طلبد.

روسیه بزرگترین صادرکننده جهان است که ۱۵ درصد فرآورده‌های پالایش شده جهان از این کشور تامین می‌شود. روسیه همچنین با صادرات بیش از پنج میلیون بشکه در روز، ۱۲ درصد تجارت جهانی را در اختیار دارد.