زاهدان- ایرنا- نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌ و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: فرآیند تربیت باید به مثابه روح حاکم بر همه فعالیت‌ها در مدارس جریان داشته باشد.

به گزارش ایرنا آیت‌الله مصطفی محامی شامگاه چهارشنبه در جمع کارکنان حوزه پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش ضمن تبریک و گرامیداشت هفته امور تربیتی و تربیت اسلام اظهارداشت: تربیت یک فرآیند است که مربی با کمک و مشارکت متربی، زمینه‌ای را فراهم کند تا از نقطه موجود به نقطه مطلوب برسد.
امام جمعه زاهدان افزود: تربیت فرآیندی یک جانبه و دفعی نیست بلکه با مشارکت متربی و به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد.
وی خاطرنشان کرد: باید در این فرآیند نقطه مطلوب و شیوه رسیدن به آن مشخص شود و در ادامه نیز توسط مربی و متربی هدف گذاری صورت گیرد.
آیت الله محامی ادامه داد: تربیت علمی، اخلاقی، عقلانی، عاطفی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی از عرصه های مختلف تربیت است و آموزش نیز جزئی از عرصه‌های تربیت و یک فرآیند است که آموزش گیرنده را از لحاظ علمی از نقطه‌ای به نقطه مطلوب دیگر می‌رساند و دامنه تربیت وسیع و نیاز به کار گسترده دارد.
وی تصریح کرد: تربیت با آموزش و آموزش با پرورش با یکدیگر عجین شده هستند و فعالیت‌ها باید هماهنگ و روح حاکم بر همه فعالیت‌ها، آموزش ها و پژوهش‌ها باید تربیت باشد و مخاطب در حین آموزش تربیت شود و در عین انجام فعالیت‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی کار تربیت باید صورت گیرد.
امام جمعه زاهدان با قرائت و تفسیر آیه دوم سوره مبارکه جمعه اظهارداشت: پیامبر اکرم (ص) نیز با هدف تربیت در ابعاد مختلف به بعثت رسید و اهدافی تعیین و فرآیند کار نیز تعیین شده بود و از نزول تدریجی قرآن نیز می‌توان  فرآیند تربیت را دریافت و شایسته است سیره و روش‌های تربیتی پیامبر را در مسیر تحقق اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت سرلوحه کار خود قرار دهیم.
وی ادامه داد: گروه‌های علمی و اندیشه‌ورز باید نقاط هدف و شیوه تربیت را از قرآن و احادیث استخراج کنند.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بیان کرد: انتظار این است که اهتمام بیشتری به مسائل تربیتی داشته و گروه‌های با تجربه عملی و تحصیلات علمی اسلامی و علوم انسانی کمیته هایی برای بررسی و تعیین و بومی سازی و بیان راهکارها در استان فکر کرد و راهکار با فضای موجود در استان ابلاغ شود.
وی با اشاره به کمیته همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و مرورش خواستار اهتمام و استفاده بیشتر از این ظرفیت‌ها جهت انجام کارهای گسترده تربیتی شد.