محمد کوشافر روز پنجشنبه در گفتوگو با ایرنا افزود: صنایع میتوانند الگوهای جمعیتی را برهـم بزنند و بـا ایجـاد عواملی نظیر مهاجرت، مشـکلات زیستمحیطی و آلودگی هوا را تشـدید کنند ؛ آلودگی انسانساز هوا شامل منابع ثابت(مانند آلودگیهای صنایع، نیروگاهها، خانگی و ساختمانها) و متحرک( مانند خودروهای سبک و سنگین)است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان افزود: در بیان دلایل آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک فقط نباید روی خودروهای سواری تأکید کرد اگرچه مهم است اما نقش ماشینهای سنگین در تشدید این پدیده بیشتر است، ضمن آنکه نباید رشد سالانه تعداد منابع متحرک بیش از ظرفیت شهر را نادیده گرفت.
کوشافر تصریح کرد: تعداد زیادی از کامیونهایی که در نقاط مختلف شهر اصفهان تردد میکنند بهنوعی وابسته به صنعت هستند.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه بابیان اینکه لازم است روی تعداد خودروها و هم مهندسی خودرو برنامهریزی شود، افزود: توسعه اصفهان باید بر اساس ویژگی طبیعی آن باشد به این معنا که اصول علمی با مدل قبلی خود فاصله گرفته و وارد مراحل جدید، خلاقانه و گرهگشا شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، افزود: اگرچه بخشی از دلایل این معضل، به اقلیم اصفهان و پدیدههایی مثل وارونگی دما برمیگردد اما نکته مهم این است که این ویژگیهای سرزمینی از قبل بوده، هست و خواهد بود.
کوشا فر بابیان اینکه در برنامه توسعه اصفهان باید به این ویژگیهای سرزمینی آن توجه میشد، افزود: رعایت این مهم از این به بعد نیز ضروری است و باید در مطالعات آمایش سرزمین موردتوجه قرار بگیرد.
این فعال محیطزیست اضافه کرد: با توجه به اینکه آلودگی هوای اصفهان متأثر از شرایط طبیعی مثل اقلیم و عوامل انسانساز است، ویژگیهای اقلیم نیز باید موردتوجه برنامه ریزان قرار میگرفت.
وی افزود: مهندسی محیطزیست، بهبود فناوری و الگوی صحیح توسعه باید بهطور همزمان و در کنار یکدیگر موردتوجه قرار بگیرند.
ایـن اسـتاد دانشـگاه معتقـد اسـت در بحـث آلودگـی هـوا هیـچ منبعی را نبایـد دستکم گرفـت و بـرای کنتـرل آلودگی هـوا بـاید به همه منابع(صنایع، خـودرو، نیروگاهها، ساختمان و عرصههای طبیعی) توجه شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان افزود: راهکارهای فنی و مهندسی در کنترل آلودگی هوا اگرچه اهمیت دارد ولی کافی نیست و جایگاه علوم انسانی باید در مدیریت این چالش بیشتر شود.
به گفته وی، سازمان حفاظت محیطزیست متولی اصلی در این رابطه است ازاینرو نقشآفرینی مؤثر این سازمان با تأکید بر قانون هوای پاک میتواند شرایط را بهبود بخشد.
کوشا فر افزود: برای اینکه قانـون هـوای پـاک بـه هــوای پــاک تبدیــل شــود اراده نیــاز اســت، ایــن قانون نقــش نظارتـی را بــه ســازمان حفاظـت محیطزیست و بهتبع آن بــه ادارههای کل محیطزیست در استانها میدهد؛ بنابرایــن متولی اصلی آن محیطزیست اســت.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، افزود: انتظار میرود سـازمان حفاظـت محیطزیست بـه همـراه ســایر نهادهای مرتبط بتوانند با عبور از موانع وظایفشان را بهتر از قبل انجام دهند.
وی تصریح کرد: یک معیار برای ارزیابی عملکرد نهادهای متولی در کنترل آلودگی هــوا، شــاخص کیفیـت هـوا اسـت که مقادیـر ایـن شـاخص در اصفهان مناسـب نیسـت.
کوشافربخش مهمی از رفع آلودگی هوا را وابسته به مشارکت نهادهای مســوول و مــردم دانست و گفت: رعایت مسائل زیستمحیطی در زندگی فردی میتواند تبدیـل بـه فرهنـگ عمومی شـده و وارد جامعـه و محیـط کار شـود.
آلودگی هوا یکی از چالشهای اساسی کلانشهر اصفهان و شهرهای صنعتی اطراف آن است که کارشناسان تأکیددارند برای برونرفت از وضع موجود باید تدابیر اصولی اندیشید و برنامههای عملیاتی و راهکارهایی بر اساس تحقیقات علمی و دقیق در پیش گرفت.
بر اساس گزارش مرکز ملی تغییر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیطزیست، اصفهان در بین هشت کلانشهر ایران رتبه نخست آلودگی هوا را دارد.
عوامل متعددی در سالهای گذشته از جمله صنایع بزرگ و کوچک آلاینده، کانونهای گرد و غبار در مناطق کویری داخل و خارج استان، خشکی رودخانه زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی، تردد خودروهای دودزا، فزونی خودروهای تک سرنشین، استفاده از سوخت مازوت و وسایل گرمایشی گازسوز برای منشا آلودگی هوای اصفهان بیان شده است.