تهران- ایرنا- معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از آمادگی ایران برای تبادل دانش محیط زیستی و آموزش محیط‌بانان کنیا خبر داد و گفت: طی سال‌های گذشته نیز برنامه‌های آموزشی ارزشمندی برای کارشناسان و محیط بانان در کنیا برگزار شده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه در حاشیه پنجمین مجمع محیط زیست ملل متحد در نایروبی کنیا در دیدار با وزیر محیط زیست و جنگل داری کنیا با تبریک پنجاه سالگی تاسیس برنامه محیط زیست ملل متحد (یونپ) در کنیا و تشکر از میزبانی این کشور، افزود: ایران دارای تنوع اقلیمی بالایی است و این تنوع در توپوگرافی، پوشش گیاهی و جنگلی و کوهستانی نمود دارد. برخی مناطق جنوبی کشور مانند سیستان، بوشهر و هرمزگان بسیار شبیه اقلیم کنیاست.  

وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته برنامه های آموزشی ارزشمندی برای کارشناسان و محیط بانان در کنیا برگزار شده است که علاقه مند به ادامه این تبادل دانش محیط زیستی و آموزش محیط بانان برای حفاظت از حیات وحش هستیم.  

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان ضمن دعوت از همتای کنیایی خود برای دیدار از محیط زیست ایران گفت: انتظار داریم تفاهم نامه ای میان دو کشور رد و بدل گردد تا پیگیری مسائل فیمابین تسهیل شود.

براساس این گزارش، در ابتدای این دیدار نیز توبیاکو مقام عالی وزارت محیط زیست و جنگل داری کنیا ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی گفت: موضوعات محیط زیستی بسیار گسترده است و کنیا تقریبا درباره تمام موضوعات از جمله تالابها، تغییرات اقلیم، خدمات اکوسیستمی، مدیریت پسماند، مواد شیمیایی و آلودگی ها برنامه هایی را در دست اجرا دارد.  

وی با بیان اینکه وسعت زیادی از کشور کنیا را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می دهند، بر امکان تبادل تجربیات محیط زیستی دو کشور تاکید کرد.

توبیاکو گفت: محیط زیست مرز نمی شناسد و بر همه اقلیم ها تأثیر می گذارد. هیچ کشوری نیز به تنهایی نمی تواند با آسیبهای وارده به محیط زیست مقابله کند. اقتصادهای بزرگ در نابود کردن محیط زیست پیشرو هستند و قطعا همکاری و مشارکت در این عرصه حائز اهمیت است.

وی افزود: کنیا و ایران اشتراکات بسیاری دارند و ما می توانیم در همه جوانب از جمله فرهنگی و زیست محیطی همکاری داشته باشیم. بیابانزدایی و حل معضل کم آبی و استفاده از فناوری های ایران در این زمینه برای ما اهمیت دارد.  

پنجمین مجمع محیط‌ زیست ملل متحد با حضور وزیران و مقامات عالی‌رتبه ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد، ۹ تا ۱۱ اسفند در نایروبی در مقر برنامه محیط‌زیست ملل متحد( UNEP ) برگزار شد.