گنبدکاووس- ایرنا- معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سالانه بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ هزار فقره طرح دعوی بین کارگر و کارفرما در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف ادارات متبوع این وزارتخانه در کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، علی‌حسین رعیتی فرد روز پنجشنبه در حاشیه نشست با کارکنان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان گنبدکاووس افزود: همه تلاش همکاران ایجاد توافق بین کارگر و کارفرما قبل از طرح دعوی است اما وقتی که طرح دعوی صورت می‌گیرد هیات‌های تشخیص و حل اختلاف له یا علیه یکی از ظرفین رای صادر می‌کنند.

وی اضافه کرد: در سال‌های قبل ماده ۱۵۷ قانون کار وجود داشت که هیات‌های صلح و سازش به‌عنوان نمایندگان کارگر و کارفرما در خود واحد تولیدی اختلافات را رفع می‌کردند که این ماده توسط دیوان عدالت حذف شد.

رعیتی فرد افزود: تلاش داریم با اجرای کامل و درست قوانین کار اختلافات بین کارگر و کارفرما کمتر شود زیرا در برخی موارد کارگر تصور می‌کند در حق او اجحاف می‌شود و در برخی موارد نیز کارفرما چنین تصوری دارد که کارگران به او زور می‌گویند یا از او باج می‌خواهند و یا در تولید اخلال ایجاد کردند.

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد با اجرای صیح قوانین کار و سامانه پایش هوشمند کار که راه‌اندازی شده و در آن کارفرمایان باید نسبت به خود اظهاری در حوزه‌هایی چون پرونده مشاغل، تشکل‌ها، کمیته حفاظت فنی و بهداشت و ایمنی کار و کمیته انضباط کار اقدام کنند، اختلافات بین کارگر و کارفرما به حداقل برسد.

وی بیان کرد: همه تلاش‌ها این است که با این اقدامات پیش بینی شده که از مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شروع شده، شرایط بهتری در محیط کار برای کارگران فراهم شود و با ارتقای شرایط ایمنی شاهد حوادث کمتری برای این قشر زحمتکش باشیم.

رعیتی فرد اضافه کرد: در هر صورت اجرای صحیح قوانین کار، خط قرمز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که باید مجموعه قوانین توسط طرفین کارگر و کارفرما به درستی اجرا شود ضمن اینکه تلاش داریم برای با تصویب حقوق و دستمزد مناسب رضایت این ۲ قشر بالاخص کارگران بیشتر فراهم شود.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گنبدکاووس در این نشست گزارشی با ارائه گزارشی گفت: هم اکنون ۷۰ هزار کارگر در هفت هزار و ۵۰۰ واحد کارگری (خدماتی، تولیدی و صنفی) مشمول قانون کار و تامین اجتماعی این شهرستان مشغول فعالیت هستند که فقط ۴۵ هزار نفر آنها بیمه هستند.

عبدی بدراق نژاد، نرخ بیکاری گنبدکاووس را ۱۰.۸ درصد اعلام کرد و افزود: از ابتدای امسال تا ۳۰ بهمن ۵۵۰ فقره دادخواست توسط کارگران و کارفرمایان به هیات تشخیص و ۲۰۹ فقره دادخواست نیز به هیات حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی این شهرستان داده شده که تاکنون ۴۲۴ پرونده در هیات تشخیص و ۱۶۶ فقره در هیات حل اختلاف منجر به صدور رای شده است.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.

رییس جمهوری با همراه شماری از وزرا فردا جمعه در قالب شانزدهم سفر استانی دولت به گلستان سفر می کند.