تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶

تهران - ایرنا - در شرایطی که اتحادیه اروپا و گروه هفت به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه در پی حملات این کشور علیه اوکراین هستند، برلین اذعان کرد که این تحریم‌ها بر اقتصاد آلمان تاثیر می‌گذارد.

به گزارش ایرنا از اسکای نیوز عربی، وزیر اقتصاد آلمان گفت: تحریم‌های روسیه بر اقتصاد آلمان تاثیر می‌گذارد.

«رابرت هابک» می‌گوید: آلمان به گاز روسیه وابسته است و تلاش می‌شود تا هر چه زودتر این وابستگی را کنار بگذاریم.

وزیر اقتصاد آلمان یک روز پس از آنکه صدراعظم این کشور از تعلیق پروژه خط لوله نورد استریم ۲ خبر داد در پاسخ به این سوال که آیا بزرگترین اقتصاد اروپا می‌تواند بدون گاز روسیه به بقای خود ادامه دهد؟ با قاطعیت این پاسخ را داده بود که «بله می‌تواند.»

اما حال و در شرایط جنگ اوکراین از یک سو و کاهش ذخایر گازی در آلمان از سوی دیگر که از حیث انرژی به روسیه وابسته است، برلین را به شدت دچار خطر کرده است.

دولت آلمان چندی پیش اعلام کرد که در حال حاضر تنها یک سوم ذخایر گاز این کشور پر است.

به گزارش دویچه وله و به گفته سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان، دولت فدرال این کشور می‌خواهد به منظور استقلال بیشتر از واردات گاز از روسیه ۱.۵ میلیارد یورو گاز مایع بخرد. به همین دلیل شرکت تجارت گاز «تریدینگ هاب یوروپ» ماموریت یافته این میزان از گاز را تهیه کند و این شرکت در حال بررسی است از کجا می‌توان این میزان از گاز مایع را وارد کرد.

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان اضافه کرده که این اقدام در کوتاه‌مدت صورت خواهد گرفت و این یک هزینه خارج از برنامه است. از این رو بدون طی روند معمول بررسی بودجه، این مبلغ به طور مستقیم به تصویب رسیده است.

وزارت اقتصاد آلمان در عین حال می‌گوید تاکنون شواهدی دال بر توقف تعهدات روسیه مبنی بر ارسال انرژی و مواد اولیه مشاهده نشده و تامین انرژی در حال حاضر تضمین شده است.

احساس خطر آلمان در حالی مطرح می‌شود که در سوی دیگر، اتحادیه اروپا تصمیم به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه است.

مقامات اروپایی نیز در بستن حریم هوایی خود به روی پروازهای روسی متفق القول بودند، بر اعمال تحریم‌های شدید علیه روسیه تاکید دارند؛ در این چارچوب نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد که کشورش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را وتو نخواهد کرد.

رئیس جمهوری فرانسه نیز بر ادامه تحریم‌های گسترده و فوری علیه روسیه تاکید کرد.