بغداد – ایرنا – نصب یکی از بزرگترین تابلوهای تبلیغاتی حمایت از روسیه در نزدیکی سفارتخانه آمریکا در بغداد، باعث خشم واشنگتن و واکنش هایی در افکار عمومی در رد اعمال فشارهای آمریکا بر دولت عراق شد.

به گزارش ایرنا، جمعی از فعالان اجتماعی عراقی دیروز چهارشنبه، بیلبوردی در حمایت از روسیه با امضای «دوستان ولادیمیر پوتین» و با عنوان انگلیسی «We Support Russia» (ما از روسیه حمایت می کنیم) در نزدیکی سفارتخانه آمریکا در منطقه «جادریه» بغداد نصب کردند.

در این تابلوی بزرگ تبلیغاتی، تصویری از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه ترسیم شده که به نشانه هشدار به غرب و در راس آن آمریکا، انگشت خود را بالا گرفته است.

بین سفارتخانه آمریکا و این تابلوی نصب شده تنها رود «دجله» فاصله انداخت تا دقایقی پس از نصب آن، به سوژه مهم خبری رسانه های عراقی تبدیل شود و مورد توجه گسترده شبکه های اجتماعی در این کشور قرار گیرد.

پایگاه خبری «صابرین نیوز» نیمه شب سه شنبه اعلام کرد که سفارتخانه آمریکا، دولت عراق را تحت فشار گذاشت تا هرچه زودتر این تابلو را برچیند.

براساس گزارش این پایگاه خبری، یک تیم امنیتی عراقی نیمه شب گذشته (چهارشنبه شب)، اقدام به برداشتن این تابلو تبلیغاتی کرد.

بسیاری از فعالان اجتماعی عراقی معتقدند که عامل اصلی برافروختگی جنگ بین دو کشور همسایه روسیه و اوکراین، سیاست های جنگ افروزانه واشنگتن علیه مسکو است و بر همین اساس، حمایت از روسیه را نه در ضدیت با اوکراین بلکه اعتراض به سیاست های جنگ طلبی و فتنه انگیز آمریکا می دانند، خصوصا که عراق یکی از قربانیان بزرگ زیاده خواهی های آمریکا در جهان به شمار می رود.

با وجود تلاش آمریکا از طریق ابزارهای تبلیغاتی و جریان های وابسته به خود در عراق، برای همراهی افکار عمومی عراق در ضدیت با روسیه، اما به نظر می رسد خط خبری و تبلیغاتی غالب در سطح رسانه ها و شبکه های اجتماعی عراق، تاکنون به نفع روسیه بوده و آمریکا به عنوان متهم اصلی برافروختگی جنگ اوکراین معرفی شده است.

همزمان با این تحولات و واکنش های افکار عمومی در عراق، اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی عراق حاکی است که کنسولگری روسیه در بصره امروز پنجشنبه اعلام کرده است که همچنان تقاضاهایی را از سوی شهروندان عراقی برای پیوستن به صفوف ارتش روسیه با هدف مشارکت در جنگ اوکراین دریافت می کند.

شفق نیوز به نقل از کنسولگری روسیه در بصره نوشت که درخواست های پیوستن به ارتش روسیه در عملیات نظامی علیه «نظام نازی اوکراین» افرایش یافته است نظامی که «مورد حمایت آمریکا و همپیمانان آن در ناتو است.»

این کنسولگری افزوده است: به اطلاع می رسانیم که نیروهای روسیه توانمندی کافی را برای حل این مشکل دارند و از تفاهم و همبستگی شما متشکریم.

از سوی دیگر، گرچه بانک مرکزی عراق روز گذشته به دولت توصیه کرد که فعلا از هر گونه امضای قرار داد با روسیه به دلیل مجازات های واشنگتن علیه مسکو خودداری کند، اما در سطح افکار عمومی و در میان فعالان شبکه های اجتماعی عراق نغمه های مخالفت با آمریکا و نوعا تایید سیاست های روسیه به وضوح دیده می شود.

فعالان اجتماعی عراقی می گویند در نتیجه فشارهای آمریکا در موضوع حمله روسیه به اوکراین، بانک مرکزی عراق در نامه ای از دولت این کشور خواست با توجه به تحریم شرکت های روسی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا از بستن هرگونه قرارداد با مسکو خودداری کند.

در همین حال و به نوشته پایگاه بغداد الیوم، «علی الفتلاوی» عضو ائتلاف سیاسی الفتح عراق امروز پنجشنبه از ضرورت بیطرفی عراق در موضوع اعمال تحریم های آمریکایی علیه روسیه سخن گفت.

الفتلاوی ادامه داد: آمریکا تلاش می کند اراده اش را بر عراق تحمیل کند تا رویکردی منفی در فبال روسیه داشته باشد اما لازم است که عراق بیطرف باشد و به هیچ طرفی به ضرر دیگری متمایل نشود.

این مخالفت ها به ویژه زمانی ملموس تر شد که در روزهای اخیر برخی شبکه های تلویزیونی غربی مانند سی بی اس آمریکا در اقدامی توهین آمیز به تحریک احساسات مردم عراق پرداختند و مجری شبکه مذکور با مقایسه اوکراینی ها با ملت های منطقه، سیاست نژادپرستانه و توهین آمیز غرب را آشکارا در تریبون رسانه های پربازدید آمریکایی با این عبارات آشکار کرد: «اوکراین مانند عراق و افغانستان و سوریه نیست، اینجا با یک کشور متمدن و اروپایی مواجه هستیم.»

سابقه این شرارت های نژادپرستانه و تحقیرآمیز و تحولات اخیر باعث شده است تا عنوان، «شیطان بزرگ» بیشترین توصیفی باشد که این روزها از زبان بسیاری از عراقی ها در کوچه و بازار، علیه آمریکا و سیاست هایش در جهان به کار برده می شود.

عراق در کنار جمهوری اسلامی ایران، جزو ۳۵ کشوری بودند که در جلسه استثنایی مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون جنگ روسیه و اوکراین، به متن طرح پیشنهادی آمریکا برای محکومیت روسیه، رای ممتنع داد.