شهرکرد- ایرنا- تاکید امام جمعه شهرکرد بر تدوین نقشه راه مسجد تراز انقلاب در استان، بازگشت ۳۸واحد صنعتی راکد به چرخه تولید، آزادسازی ۱۶۰ هکتار از اراضی مشرف به رودخانه‌های استان و تشدید نظارت‌ها بر جابه‌جایی مسافران بین‌راهی از جمله مهمترین سرخط‌های خبری چهارمحال و بختیاری در هفته دوم از اسفند است.

در هفته‌ای که گذشت، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی به همراه میثم مرادی معاون راهبری امور استان‌های این نهاد فرهنگی هنری به منظور شرکت در مراسم تکریم و معارفه روسای حوزه هنری چهارمحال و بختیاری به شهرکرد سفر کردند. با حضور وی و دیگر مسوولان استانی در این مراسم از خدمات حجت‌الله شیروانی رییس سابق حوزه هنری استان قدردانی و احسان قائدی به‌عنوان سرپرست حوزه هنری استان معرفی شد.

حجت‌الاسلام حسین درودی معاون امور استان‌ها در ستاد همکاری حوزه و آموزش‌وپرورش نیز این هفته در سفر به شهرکرد در کارگاه آموزشی همایش تبیین گام دوم انقلاب اسلامی برای دانشجو معلمان در اداره کل آموزش‌وپرورش چهارمحال و بختیاری حضور یافت. به گفته وی در سال جاری به‌منظور اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری ۳۲ کارگاه آموزشی تربیت مدرسه بیانیه گام دوم انقلاب ویژه مربیان پرورشی در کشور برگزار شده است.

از دیگر رویدادهای این هفته می‌توان به وقوع ۲ زمین‌لرزه بالای سه ریشتر در حوالی دشتک از توابع شهرستان اردل اشاره کرد. زلزله نخست با قدرت ۳.۳ ریشتر ساعت ۹ و ۳۴ دقیقه روز یازدهم اسفند به وقع پیوست و در ساعت ۲۱ و ۲۵ دقیقه شامگاه جمعه سیزدهم اسفند نیز زمین‌لرزه دیگری به بزرگی ۴.۳ ریشتر این منطقه را به لرزه درآورد. ترک خوردن دیوار برخی خانه‌های روستایی و ریزش کوه در تعدادی از محورها از جمله حوادث پس از این زلزله‌ها گزارش شده است.

نمایشگاه تخصصی دستاوردهای صنایع کوچک چهارمحال و بختیاری نیز این هفته در شهرکرد گشایش یافت. در این نمایشگاه ۸۰ واحد صنعتی، توانمندی‌های خود را در عرصه‌های مختلف تولیدی و فناوری به نمایش گذاشتند.

راه‌یابی عکس «میراب» از حامد اصغرزاده مرغملکی جشنواره جهانی عکس اسپانیا، حضور فیلم مستند «چهره‌پرداز» ساخته جعفر نجفی در جشنواره بین‌المللی فیلم مستند اسلو نروژ، واقف یک خانه مسکونی در شهرستان سامان برای کمک به زوج‌های جوان و برپایی نشست تخصصی طراحی الگوی تبیین با حضور جمعی از استادان و نخبگان فرهنگی چهارمحال و بختیاری در دانشگاه شهرکرد نیز از جمله اخبار فرهنگی این هفته در چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

خبرهای ورزشی مختلفی نیز در هفته‌ای که گذشت در استان روی داد که آغاز رقابت‌های گروهی لیگ دسته یک بسکتبال کشور در شهرکرد و همچنین آغاز بیست و چهارمین دوره رقابت‌های مچ اندازی قهرمانی باشگاه‌های کشور و انتخابی تیم ملی آقایان به میزبانی استان از آن جمله است.

انتشار خبر مشاهده ۲ قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه، این هفته توجه بسیاری از مخاطبان و علاقه‌مندان به محیط‌زیست و حیات‌وحش را به خود جلب کرد که با ثبت مشاهده یک فرد گربه وحشی برای نخستین بار در منطقه حفاظت‌شده شیدا، هفته خوش خبری برای محیط‌زیست استان رقم خورد.

همچنین برپایی نشست کنترل کوچ عشایر استان و اعلام ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر به مراتع و مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری، تشکیل قرارگاه طرح نوروزی و آماده‌باش دستگاه‌های خدمات رسان برای برقراری سفرهای ایمن در محورهای مواصلاتی استان در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱، برگزاری نشست ستاد اجرایی ساماندهی و ارتقای خدمات سفر استان و هم‌اندیشی شورای هماهنگی بانک‌های چهارمحال و بختیاری با هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان از دیگر رویدادهای خبری این هفته است.

چهارمحال و بختیاری آماده جذب سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان است

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: آمادگی لازم برای فراهم کردن زیرساخت‌های موردنیاز سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف توسط بنیاد مستضعفان در استان وجود دارد.

غلامعلی حیدری در دیدار با مدیرعامل هلدینگ صنایع عمومی بنیاد مستضعفان کشور و مدیرعامل جدید کارخانه حجاب شهرکرد با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در دهه‌های گذشته از مسیر توسعه بازمانده است، اظهار داشت: این استان با محرومیت‌های بسیاری روبرو است و به‌ دلیل این محرومیت‌ها نرخ بیکاری این استان همواره بالاتر از میانگین کشوری بوده که برای کاهش این نرخ نیازمند اقدامات اساسی هستیم.

وی با اشاره به اینکه چند واحد تولیدی زیرمجموعه بنیاد مستضعفان از جمله کارخانه حجاب، بهنوش، پاک‌پی و مجموعه شیر و گوشت زاگرس در این استان در حال فعالیت است، گفت: طرح‌های توسعه این واحدهای تولیدی می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری در استان موثر باشد.

نقشه راه مسجد تراز انقلاب طراحی و تدوین شود

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با تاکید بر هدایت مساجد به سمت مسجد تراز انقلاب اسلامی گفت: نقشه راه مسجد تراز انقلاب اسلامی طراحی و تدوین شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام با اشاره به آغاز اجرای طرح مسجد تراز انقلاب اسلامی افزود: در طرح مسجد تراز اسلامی باید مساجد به کانون فعالیت‌های فرهنگی و عرصه تربیت انسان تبدیل شوند که برای رسیدن به این برنامه همکاری و همراهی همه دستگاه‌ها، فعالان فرهنگی و اعضای کانون‌های مساجد و فعالان محله را می‌طلبد که با امام جماعت مساجد همراهی داشته باشند.

به گفته وی، در راستای تبدیل شدن مساجد به مسجد تراز انقلاب اسلامی، باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود تا طرح مسجد تراز انقلاب اسلامی در جامعه نهادینه شود و ائمه جماعت مساجد به عنوان متولیان این طرح در مساجد و مدیر مسجد با همکاری هیات امنا، کانون‌های مساجد، متدین و همه کسانی که در مسجد فعالیت دارند این طرح را اجرایی کنند.

۳۸ واحد صنعتی راکد در چهارمحال و بختیاری به چرخه تولید بازگشت

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه هدف‌گذاری احیاء واحدهای صنعتی در استان در سال جاری ۳۸ واحد بوده که این برنامه به طور ۱۰۰ درصد در استان محقق شد و همه این واحدهای راکد به چرخه تولید بازگشته است.

حمیدرضا فلاح افزود: با احیاء این واحدها برای ۲۵۰ نفر در استان اشتغال‌زایی شده است.

وی در ادامه از هزینه‌کرد ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خبر داد و گفت: این آمار یک رکورد به شمار می‌رود و حدود ۲۰ تا ۳۰ برابر سال‌های گذشته است.

امسال ۸۵ میلیون دلار کالا از چهارمحال و بختیاری صادر شد

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری از صادرات ۸۵ میلیون دلار کالا از این استان به وزن ۱۱۸ هزار تن در ۱۱ ماهه امسال خبر داد و گفت: عمده کالاهای صادراتی استان شامل خوراک آبزیان، ماهی، کاشی و سرامیک، موکت و مصنوعات فلزی و پلاستیک است.

اسماعیل الله‌دادی افزود: بیشتر این کالاها به کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، امارات، آذربایجان و قرقیزستان صادر می‌شود.

مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سال‌های قبل ۷۰ درصد صادرات کشور به عراق صورت می‌گرفت که این موضوع باعث نگرانی شده بود و در پی تنوع کشورهای هدف صادراتی استان بودیم که در سال جاری محقق شد و کشور ترکیه نیز حجم بالایی از صادرات استان را به خود اختصاص داده است.

تاکید بر بازنگری و فعال شدن نرم‌افزار گردشگری چهارمحال و بختیاری

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به نزدیک بودن نوروز ۱۴۰۱ گفت: نرم‌افزار مرتبط با اطلاعات گردشگری استان بازنگری و فعال شود.

علی حیدری افزود: فراهم کردن امکان جستجوی دائمی نرم‌افزار گردشگری چهارمحال و بختیاری در فضای مجازی و برنامه‌ریزی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی جاذبه‌های این استان در سطح ملی با هدف دسترسی آسان مسافران و گردشگران به آن ضروری است.

وی تصریح کرد: فرمانداران شهرستان‌های ۱۰ گانه چهارمحال و بختیاری نسبت به برنامه‌ریزی برای آماده‌سازی مراکز و اماکن گردشگری ویژه نوروز ۱۴۰۱ اقدام لازم را در دستور کار قرار دهند.

 آزادسازی ۱۶۰هکتار از اراضی مشرف به رودخانه‌های چهارمحال و بختیاری

رییس‌کل دادگستری چهارمحال و بختیاری با اشاره به آزادسازی این وسعت از اراضی در چهار سال گذشته گفت: تاکنون یک‌هزار و ۱۸۷ مورد تصرفات غیرقانونی در حریم رودخانه‌ها و آزادسازی ۱۶۰ هکتار از اراضی مشرف به حریم رودخانه‌های استان نیز قلع‌وقمع شده است.

احمدرضا بهرامی افزود: علاوه بر این امر، دادگستری استان بر اساس احکام موردی صادره در محاکم، رفع تصرف حدود ۳۴ هکتار زمین‌های بستر رودخانه‌های استان را نیز به انجام رسانده است.

وی با بیان اینکه بیشتر این آزادسازی‌ها در حوزه قضایی شهرستان سامان و در بستر رودخانه زاینده‌رود صورت گرفته است، گفت: آزادسازی در شهرستان سامان از حد فاصل روستای قراقوش تا چم‌نار و در طول ۶۴ کیلومتر در ۲ طرف مسیر رودخانه زاینده‌رود انجام شده است.

تشدید نظارت‌ها بر جابه‌جایی مسافران بین‌راهی در ناوگان عمومی چهارمحال و بختیاری

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: ضریب اشغال ناوگان حمل‌ونقل عمومی تا حد زیادی کاهش یافته است و در حالی که در دوران پیش از شیوع کرونا سالانه به طور متوسط ۱۰ میلیون مسافر از طریق ناوگان استان جابه‌جا می‌شد، این آمار به زیر ۲ میلیون نفر در سال‌های اخیر رسیده است، از این رو رانندگان برای کسب درآمد نسبت به جابه‌جایی مسافران بین‌راهی اقدام می‌کنند که مشکلاتی را نیز به همراه دارد.

حسین مالکی با بیان اینکه بنا به پیشنهاد پلیس‌راه استان طرحی برای نظارت هر چه بیشتر بر جابه‌جایی مسافران بین‌راهی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: اقدام به حمل بار توسط ناوگان مسافربری نیز در این سال‌ها افزایش یافته که با توجه به ممنوعیت حمل بار تجاری و تعیین سقف برای میزان حمل بار در دستگاه‌های مسافربری، تشدید نظارت‌ها بر این موضوع نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.